Fram till för bara några få år sedan var Hälsingegårdar något man kunde köpa väldigt billigt. Arbetsmarknaden i Hälsingland var totalt körd i botten, de stora företagen lades ned på löpande band, och flyttlassen gick i strid ström härifrån. Hos mäklarna gick det 13 hälsingegårdar på varje dussin. Att bo i en sådan krävde en stark ekonomi, för det är inte precis några välisolerade saker med god driftekonomi.

De få entusiaster som fanns kvar kunde näppeligen rädda allt.

Men, för ett par år sedan lyckades man med att föra upp Hälsingegårdarna på FN:s världsarvslista. Plötsligt blev det fint att bo i en sådan, och priserna har stigit med långt mer än 100%. Människor från Mälardalen flyttar in i dessa i strid ström, och av allt som gjorts för att vända trenden i Hälsingland är jag övertygad om att just detta kommer visa sig vara det bästa man har gjort.

Att rädda objektet på bilden kommer att kosta många, många miljoner. Fler än fem. Jag är inte säker på att någon är beredd att ta sig an det. Man måste trots allt vara realist, hur vackert huset än är.
 
Jisses.
Det är inte renovering, det är arkeologi att ta reda på...
Men synd på en fin gård, det är det.
 
Nu har jag ju inte sett närmare på gården än bilderna Aniska länkade till. Men att rädda den går med all säkerhet bara pengarna finns. Att hitta någon som är beredd på att lasta in miljon efter miljon i detta är väl det stora problemet.

Eftersom huset är såpass "rånat" kanske det bästa ur alla synvinklar att det som finns kvar istället blir till reservdelar i kanske 3-4 andra hus som inte är stadda i samma förfall?

På det viset kommer det till nytta och tack vare "donatorsfunktionen" från detta hus kanske något/några andra hus kan räddas innan de hamnar i samma läge.

Annars så är det snart Valborgsmässoafton.....:)
 
Ja det var verkligen synd. Att renovera den måste kännas hopplöst, man får ju ingenting "gratis". Allt verkar vara borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.