Jag jobbar med att fräscha upp min radhuskällare. Jag har rivit ut all gammal invändig väggisolering och reglar och utrymmet är nu bara betongen. Nästa moment är förstås att regla upp på nytt och sätta upp ny isolering.

Har någon några tips om bästa metoden? Konstruktion/material för reglerna? Jag har hört om någon slags stålreglar klara för isolering och innervägg.

Jag har förstått att det är viktigt att lämna en liten luftspalt mellan isolering och betongvägg. Jag har också förstått att man skall undvika ångspärr i källare. Utanpå isolering och reglar hade jag tänkt att helt enkelt slänga upp gipsskivor.

Tackar på förhand för alla tips.

M v h

Anders
 
draakenworld skrev:
Jag jobbar med att fräscha upp ...
Hur ofta har du tänkt att fräscha upp igen? Årligen kanske, som man måste. Då lönar det inte
sig att bygga så hemskt tungt. Hade tänkt om någon sorts lättisolering. Gips är bra, Den tål inte länge den höga fuktigheten.
 
Pjohan skrev:
Hur ofta har du tänkt att fräscha upp igen? Årligen kanske, som man måste.
Hmm. Jag hade ju tänkt att isolera om en gång för alla, d v s en ny livslängd på kanske 25 år. Kanske pratar vi om två olika saker..?
 
Nja det är alltid fuktvandring i källare framför allt in i källaren.. Så om man isolerar väggarna så brukar man få problem (fukt, med möggel som följd) efter några år (kanske 2 år, kanske 15 år)..

Man ska i en källare isolera utefrån. Dvs gräva upp källaren och isolera. Dyrt & jobbigt.. Men du riskerar inga problem.

Men ska du promt isolera på insidan av källaren så ska du använda Metal reglar med en luft spallt mellan regel & yttervägg. Isolering i mellan reglarna, gips på det. Dock bör du ha en någon form av ventilations spalt uppe o nere för att lite fart på luften i väggen. Detta sänker dock effiktiviteten på ditt isolerings jobb och det är ju alltid surt.

Helst ska man alltså isolera på utsidan (då blir hela väggen varm), putsa väggen på insidan måla med silikat, kalk eller någon annan färg som "andas"..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.