Har försökt läsa mig till för och nackdelar med Woodypannan här på forumet utan att bli något klokare.

Finns det någon på forumet som eldar med en Effecta som kan ge mig info.
 
Väck Ylven med ett PM kanske.
 
Har efter mycket velande bort och fram med olika pannor och märken tagit in offerter på Baxi Solo Innova samt Effecta Woody. Komplett vedanläggning med 3x750 ack. Kanske svårt att jämföra dessa två pannor med varandra?
Tycker att Effectas tankar med PUR-isolering är intressanta.
 
Vi har en Effecta Woody med lambdastyrning. Vi är mycket nöjda med den. Men hade vi gjort om valet idag skulle vi nog satsat på en större platsbyggd och ännu bättre isolerad tank.

Tycket det känns lite konstigt om du ska jämföra Innovan utan lambdastyrning med Woody lambda (det står visserligen inte uttryckligen att du funderar på lamdastyrning), det är ju lite att jämföra äpplen och päron. Lamdastyrningen gör ju att förbränningen får optimal blandning av primär/sekundärluft och det är stora skillnader i olika eldningscykler. Eldningen funkar bra, inget synbart slitage på keramiken efter 2 års eldning.

Fråga om det är något mer du undrar.
 
Det är Woody utan lambdastyrning jag funderar på. Är väl samma pannor i grund å botten.
Hur är det med inrykning när du öppnar luckan för andra ilägget?

Något annat negativt med pannan.
Jag tänker satsa på effectas acktankar med 45 pur.
 
Hur bra PUR än isolerar är 45 mm för lite. Har du inte tummen mitt i handen kan du enkelt isolera själv. Och varför tre småtankar? Låter som en "rörmokarlösning". Med dagens priser på rör och kopplibgar blir det dyrt. Bättre med en tank eller högst två.
 
Får inte ner större tankar än 750lit. Då får jag ändå ta upp dörrposten.
Alternativet är att platsbygga en STOR tank.

Vad borde vara rimligt i materialkostnad och arbetstid för 3x750
 
Jag tycker du skall höra efter vad en plats byggd tank kostar. Isolera kan du göra själv.
Rinkabyrör har rätt bra priser på acktankar med 90mm isolering annars.
Kopparn är så dyr nu så jag skulle satsat på en tappvatten automat istället för koppar slingor
 
Det andra alternativetet som jag fått offerter på är en Baxi Solo Innova med oisolerade 3x750 ack. Är ju ingen dålig panna direkt. Har beslutsångest!!!
 
Baxi säljer även rektangulära tankar som går in genom en dörrpost. Tex 2500 liter med måtten 2000mm 750mm 1750mm. Annars går det att måttbeställa rektangulära tankar hos tex Extuna.

Har för mig att Effectas tankar är gjorda för anslutning i toppen, vilket är helt fel vid tryckexpansion. Vet inte vad du tänkt dig för expansion?

Vad slutade offerterna på?
 
Expansionskärl på 300 liter stående bredvida pannan.
Offerterna ligger just nu på 100.000
 
ajohansson skrev:
Expansionskärl på 300 liter stående bredvida pannan.
Offerterna ligger just nu på 100.000
Med tryckexpansion monterat till dessa tankar kommer du att få luftproblem.
På sidan 9 i http://www.effecta.se/effecta/filer/Effecta 2006hem.pdf visar dom hur man kopplar för att FÅ luftproblem, helt obegripligt.

Även Baxi har lite tveksamma ritningar, där funkar det med öppen expansion, men okunniga montörer använder samma ritning till tryckexpansion och ställer till med problem.

För samma pengar vet jag vilken panna jag valt :)
 
Ja, och jag håller med dig Matss, för samma pengar och utan lambdastyrning hade jag också valt Innovan.

Jag kan också kommentera att mina 45 mm:ers pur-isolering är definitivt för lite isolering. På vintern gör det just ingenting, källaren ska ju ändå värmas upp. Men på sommaren är det retligt att se hur de sjunker ca 10 grader per dygn i tanktoppen (till skillnad från varmvattenförbrukningen). Skulle säkert klara oss två dagar *till* mellan eldningarna om de var bättre isolerade.

Satsa på en platsbyggd STOR VÄLISOLERAD tank istället! Det kommer du inte att ångra!

Fö så ryker det in lite vid inlägg på Woodyn, rökevakueringskanalen är för liten i förhållande till vedluckan.
 
Tack. Bra info!
Skall gå tillbaks till mina rörmokare och diskutera vidare

Matss, hur är det med inrykningen på Innovan? Vad har du för pannlösning
 
Öppnar man luckan med ved kvar i pannan kan det ryka in även på Inovan, tanken är att man ska vänta tills veden brunnit upp och det är bara glöd kvar. Kan vara svårt första veckorna :)

Vissa pannor, tex Vedex, saknar helt rökevakueringskanal.

Vad menar du med pannlösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.