Hur mycket är rimligt att göra själv och vad ska man tänka på när det gäller en platta till ett garage på ca 30m2? En liten dröm är ju att få till en smörjgrop när man ändå håller på...

Tips mottages tacksamt!

mvh
 
du kan med gott samvete göra allt själv. Jag har just satt formen till mitt garage på 47,5 kvm, dock utan smörjgrop. Tog en dag för 2 personer. Gjutningen kommer att ta ca 1 dag till.
 
Mikael_L
Jag tänker leja markarbeten som kräver grävare. Packning av fyllnadsmaterial och makadam har jag inte bestämt än (alternativen är leja även det = plan packad yta, hyra en padda och packa själv, köpa en beggad padda som jag säljer när alla arbeten är klara (garage, hus, uppfart och gångar, plattläggningar osv))
Sen har jag tänkt att sätta form själv och gjuta själv, (med leverarad betong givetvis) tillsamman med några kompisar.

En smörjgrop vet jag inte om jag skulle vågat ge mig på, då måste man ju kunna mura också ... :)

edit:
Tips ville du också ha.
Om/när du gjuter själv. Hyr en sloda, en betongvibrator (om du inte kör med SKB), en avägningslaser med mottagare monterad på betongbricka. Ordna fram minst 2 kompisar, borde iofs gå bra med två som gjuter men det blir lätt stressigt.
Välj en lättjobbad betong. Ska det vara helt vågrätt så SKB (självkompakterande betong) eller fullflyt. Ska du ha fall någonstanns så väljer du halvflyt eller kanske något fastare.
Om säljaren på betongstationen är nåt att ha, ska du kunna berätta vad du ska göra för platta + att du är nybörjare så ska han kunna tala om vilken betong som blir bäst för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.