Skall måla ny panel som skall upp om 2 veckor, funderar på beckers täcklasyr eller akrylat färg,
huset är från 1880 - vilket tror ni skulle passa bäst, huset kommer att bli utevitt. Är båda färgerna
lika bra, eller i alla fall jmförbara???
 
Täcklasyren känns som ett dåligt alternativ. Akrylaten blir ganska matt, även när det är nymålat. I ditt fall blir det nog ganska snyggt med matt yta, när du målar allt med utevit.
Jag hade valt akrylaten. Ta den dyra, den är bättre. Beckers har två nämligen.
 
På beckers butik i mölndal sa dom att täcklasyren skulle ge mer levande utsida på panelen som skulle passa ett gammalt hus, är ngt villrådig - tackar för alla tips!. Är täcklasy ett dåligt alternativ? beckers perfekt system i båda fall,.:)
 
Vi har målat ett laserat hus med beckers perfekt täcklasyr, dock så har jag målat det mesta svart! Dock så är undertaken målade med utevit.
Jag är iaf supernöjd med resultatet, kan inte rekommendera annat än att använda täcklasyr, då jag inte vet om akrylat. Fönster använde vi oljefärg till.
 
magjo skrev:
På beckers butik i mölndal sa dom att täcklasyren skulle ge mer levande utsida på panelen som skulle passa ett gammalt hus, är ngt villrådig - tackar för alla tips!. Är täcklasy ett dåligt alternativ? beckers perfekt system i båda fall,.:)
Åk till Kålleredsgården och titta. Halva området är nymålat, halva sex år gammalt. Täcklasyr både nu och då. Det ser ut som det vore sexton år gammalt. Vi skall måla om resten i sommar.
 
5.2 racing skrev:
Åk till Kålleredsgården och titta. Halva området är nymålat, halva sex år gammalt. Täcklasyr både nu och då. Det ser ut som det vore sexton år gammalt. Vi skall måla om resten i sommar.
Och det var med färg från?? Antar som vanligt sjukt stora skillnader på billig och dyr färg. Beckers är ju dyrdyr. Mitt är 18 månader, ser ut som veckan efter jag målade.
 
magjo skrev:
På beckers butik i mölndal sa dom att täcklasyren skulle ge mer levande utsida på panelen som skulle passa ett gammalt hus.
Ett litet märkligt råd, tycker jag. Gamla trähus betyder väl oftast hyvlad och täckmålad panel (trodde jag i a f, känner mest till tidigt 1900-tal) så att välja en färg som framhäver träts ytstruktur känns litet sådär. Jag röstar nog för akrylaten.
 
magjo skrev:
På beckers butik i mölndal sa dom att täcklasyren skulle ge mer levande utsida på panelen som skulle passa ett gammalt hus, är ngt villrådig - tackar för alla tips!. Är täcklasy ett dåligt alternativ? beckers perfekt system i båda fall,.:)
Om det är ett gammeldags utseende på ett gammalt hus du är ute efter så är det antingen faluröd slamfärg eller täckmålning med linoljefärg som gäller. Båda dessa färgtyper framhäver träets struktur och ger en levande yta. Den linoljefärgmålade ytan vittrar och dess utseende blir med tiden lite flammigt. Många som har gamla hus vill ha just den effekten (som man inte kan få med moderna färger typ täcklasyr!). Andra tycker kritningen är förfärlig och vill ha en yta som inte förändras.
 
Jag har bara målat med Beckers/Alcros Täcklasyr. Visserligen så har väl dom kommit med Perfekt-serien nu så troligtvis är den väl bättre.
Linoljefärg målar du på egen risk. Tänker inte gå in i en (till) diskussion om linoljefärgens vara eller ej vara. Jag hade valt akrylat eller vanlig oljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.