Hej,

skulle kanske först o främst förklara vad som hänt.
Det gäller våran sommarstuga som redan är larmad med trådbunden GSM larm.
För ett år sen har grannen (72 årig änka) flyttat därifrån och nu står hennes hus tomt.
21. mars kom jag dit efter vintern och konstaterade INBROTT i uthusen.
Vi har gårdsgrind samt vägbom och tydkliga larmdekal samt kamera-dummies på huset.
Det gav dom sig inte på.
Däremot hade dom petad up en hasp i ladan och brutit / sågat upp en låsregel i ladan.
Konstigt nog har de inte tagit med sig något. Däremot stängde dom alla dörrar efter sig
och satt tom tillbaka låsögla och lås som de dragit ur dörrkarmen med kofot.
Mina två kompressorer, min cyckel, batteriskruvdragare mm - ALLT ÄR KVAR.
Det verkar inte heller som om det vore överraskad av någon som regelbundet ser efter huset.
Nu har jag bytt alla haspar mot rejäla regel med lås och funderar på larm även till uthusen.
Det lutar åt ett trådlöst larm. Mest pga att det är rätt långt mellan alla olika uthusen.
Har nyss skaffat trädgårdstraktor och kompostkvarn (modell större) och vill helst undvika att
dom försvinner. Det jag kommer att göra är att installera larm samt bygga ett skjul i ladan där
traktorn och kompostkvarnen kommer att vara inlåst. Sen har jag möjlighet att bygga ett
dold rum i ett av uthusen och placera hyllor framför dörren. Larmet kommer att ringa upp
en polis som bor 1km bort. Så jag tror att det skulle vara tillräckligt.
Larmföretag med utryckning litar jag inte särskilt på eftersom huset står på vischan och
det tar dom ju minst en timme att åka förbi. Polisen som bor granne har däremot bara någon
minut med bilen.

Till alla som tidigare haft inbrott :

Vad hjälper ?
Vad är hopplöst ?
Vad är lagligt ?
Vad är olagligt (tänkte på björnfälla och att minera tomten )

Hur ska jag värdera det som hänt - "INBROTT UTAN STÖLD" ????

Synpunkter - Kommentarer - Någon

Tack
Hobbit
 
Vi skippar de olagliga förslagen för att undvika allt för kraftiga urspårningar

Mats
Moderator
 
De olagliga förslag var inte på allvar - det är väl klart................

Dock kvarstår frågan / frågorna :

Hur bedömmer ni det som hänt : Inbrott utan stöld ?
Var det bara första försök innan de återvänder och tar med sig allt ?
Har någon här i forumet varit med om nå´t liknande ?

Hobbit
 
Det som har hänt kan betraktas som skadegörelse, om det är brottsrubriceringen du är ute efter.

Om de inte återvände rätt så snart och hämtade upp vad som fanns, så tror jag inte att just de kommer tillbaka.

Det är rätt vanligt om det är ungdomar som är framme, kanske som åkt snöskoter eller mopeder på en liten äventyrsrunda.

Larm kanske i sig kan hjälpa, men det bästa brukar vara att det är jobbigt och svårt att stjäla något. Om det tar tid, är jobbigt och sannolikheten för att åka fast är stor, så avstår en van inbrottstjuv. Din idé med ett skjul i ladan är utmärkt. Kan man dessutom med grindar och kanske större stenar stänga infarten för eventuellt en lastbil eller så, kan det vara en avgörande åtgärd för att de skall välja att inte bryta sig in hos dig.
 
Tack swetrot,

fördelen med att göra det så jobbigt som möligt är ju den att tjuven kanske tycker att det är för
mycket jobb. Däremot kan det ju finnas tockdårar som tänker så här : "Fy f#n - här inne måste
det ju minst finnas Sveriges Guldreserv. Och sen kostar dörrarna, lås och regel som han förstörd
mer än själva stöldgodsen. Så det är en gränsvandring mellan säkra lås, larm, att gömma saken
och regelbunden tillsyn tycker jag.

Du skrev

"det bästa brukar vara att det är jobbigt och svårt att stjäla något."

Hittade det här på webben :
http://www.quick-fog.com/
Förstår jag det rätt så fylls kåken med dimma på några få sekunder och gör det omöjligt att hitta
något om ens vägen ut. Dimman håller sig i en timme. Och än en gång dycker frågan upp :
Är detta lagligt ????

Trevlig onsdag önskar
Hobbit
 
Hobbit skrev:
Tack swetrot,

fördelen med att göra det så jobbigt som möligt är ju den att tjuven kanske tycker att det är för
mycket jobb. Däremot kan det ju finnas tockdårar som tänker så här : "Fy f#n - här inne måste
det ju minst finnas Sveriges Guldreserv. Och sen kostar dörrarna, lås och regel som han förstörd
mer än själva stöldgodsen. Så det är en gränsvandring mellan säkra lås, larm, att gömma saken
och regelbunden tillsyn tycker jag.

Du skrev

"det bästa brukar vara att det är jobbigt och svårt att stjäla något."

Hittade det här på webben :
[länk]
Förstår jag det rätt så fylls kåken med dimma på några få sekunder och gör det omöjligt att hitta
något om ens vägen ut. Dimman håller sig i en timme. Och än en gång dycker frågan upp :
Är detta lagligt ????

Trevlig onsdag önskar
Hobbit

FOG är godkänt, men man bör kontakta brandmyndigheten när man skall installera denna typ av stöldskydd.
 
Med största sannolikhet är ditt inbrott ett fall av ungdomligt oförstånd och sysslolöshet. Dom ville ha lite spänning och tog sig in i din lada kanske med förhoppning om att hitta något drickbart eller annat skoj?

Det man då ska inrikta sig på är att göra det så svårt och besvärligt att tjuven/ungdomen avstår. Helt säkert blir det aldrig.
Är någon ute efter att stjäla så ska det vara värt besväret, om det inte är stundens ingivelse under påverkan av alltför mycket berusningsmedel av skilda slag. Du ska nog inte oroa dig för att någon släpar med sig din trädgårdstraktor, kompostkvarn samt 2 kompressorer om de inte kan ta sig dit med bil eller annat fordon av lämplig modell. Dessa saker ska ju dessutom avyttras för det är pengarna som är av intresse. Sommarstugeområden där stugorna plundrats vintertid ligger ju i stort sett alltid nära en farbar väg, och det är ju inte fallet med din stuga.

Om du ändå vill bygga ett fort knox ute på landet så är du nog inne på rätt spår.
Larm kopplat till någon i närheten.
Någorlunda frekvent tillsyn.
Lite rejälare lås med beslag på dörrar, galler på fönster och kanske ett stabilare förråd inne i ladan.
Dessa åtgärder ser nog till att din lada är i fred från kringstrykande ungdomar iallafall :)

Rök är ju också ett utmärkt sätt att göra det svårt för en tjuv att hitta något. Dock känns ju detta som aningen overkill i din situation. Detta är dock helt lagligt och ofarligt för tjuven (vilket ju är viktigt). Detta kombinerat med larm till en granne kan ju i bästa fall se till att de som är inne i din lada inte hittar ut innan grannen är på plats :)

el_richard: Röken ifrån dessa maskiner är ju inte varm och utgör ju ingen brandrisk.
 
Nä helt riktigt röken är kall. MEN anledningen är att man skall slippa utryckningar från räddningstjänsten pga att man ser rök. Och normal så är det ingen rök utan Eld.

Röklarm är i dagsläget mer vanligt hos guldsmeder mm. Men mer å mer sällsynd då saneringen efteråt är rätt tung. Röken lik all discorök lägger en tunn tunn oljig hinna på exakt ALLT. Så vill man inte börja torka av å tvätta allt är rök inget att rekomendera.
 
frohike skrev:
Röken lik all discorök lägger en tunn tunn oljig hinna på exakt ALLT. Så vill man inte börja torka av å tvätta allt är rök inget att rekomendera.
Moderna rökmaskiner för diskotek mm ger ingen "oljig hinna". Rökvätskan består av destillerat vatten och en mycket liten del alkohol. Förr (och nu talar vi om ca slutet av 70-talet) fanns det fortfarande rökmaskiner av "old school" type som tankades med s k "bananolja" och dessa gav mycket riktigt en hel del klet.
 
MRK skrev:
Moderna rökmaskiner för diskotek mm ger ingen "oljig hinna". Rökvätskan består av destillerat vatten och en mycket liten del alkohol. Förr (och nu talar vi om ca slutet av 70-talet) fanns det fortfarande rökmaskiner av "old school" type som tankades med s k "bananolja" och dessa gav mycket riktigt en hel del klet.
Med lite efterforsking. de har du rätt i att det är så med nyare maskiner.. Men där har du också problemet, förr va det problem. Vilket nog sitter kvar rätt hårt än idag. Därav fortsatt dålig spridning av dessa typer av larm
 
el_richard: Röken ifrån dessa maskiner är ju inte varm och utgör ju ingen brandrisk.[/quote]


Japp mycket väl medvetan om det.

Men för att förhindra falsklarm med påfäljande kostnad från brandkåren så vill dom att man informerar dessa om att huset har ett "smoke" system...
 
Ja lite Fort Knox blir det väl och förhoppningsvis även Alcatraz för mina objudna "besökare".
Är inte särskilt rädd av mig men att behöva hämta ved nattetid med brytjärn i näven ? Näh-
det finns roligare saker. Det är verkligen blandade känslor man går omkring med sedan dess.
Tvärförbannad, skitsur, förvirrad och tom nyfiken (hur ser den individen ut som kom på den
strålande tanken att bryta upp ladan?)
Man börjar ju titta på alla avsnitt av "Kevin home alone" för att få inspiration. Men bortsett från
Fog finns det väl knappast någon laglig inspiration i dessa långfilmer. ;-))

Trevlig torsdag önskar
Hobbit
 
N
Ska man informera om att man har ett sådant larm så de inte rycker ut? Vad händer om det brinner på riktigt? :)
 
Min rekomendation är:
- Se till att ditt lösöre är försäkrat
- Rejäla haspar o godkända lås etc för att försvåra
- Köp ett billigt larm som låter illa/högt för dina uthus
- Rörelsedeckare kopplat till utomhusbelysning (ev rejäla strålkastare). Kopplar du dessutom deckarna till belysning i tex huvudbyggnaden (så att de tror att ngn e hemma) så kanske detta skrämmer banditerna...


//nilhen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.