Vi håller på att måla fasaden med falu rödfärg. Men vilken typ av färg passar bäst för knutar och fönsterfoder? Virket är ohyvlat men grundat. Var inne på linoljefärg men är tveksam om det blir bra på fabriksgrundat virke. Veranda och balkong är både hyvlat och grundat. Vilken färgtyp är tacksammast den dag man ska måla om?
 
Det går alldeles utmärkt att måla linoljefärg på redan grundade ytor. Hyvlat eller ohyvlat spelar ingen roll.
 
Tack för synpunkterna! Vi har skippat linoljefärg, just med tanke på att nyttan med den verkar gå förlorad. Återstår alkyd eller täcklasyr. Maken röstar på täcklasyr och jag på alkyd...
 
Vilma skrev:
Återstår alkyd eller täcklasyr. Maken röstar på täcklasyr och jag på alkyd...
Jag håller med dig, dvs alkydoljefärg :)

//Christina.
 
Den feta alkydoljefärgen är att föredra framför oljetäcklasyren på fabriks grundat.

Men den kanske inte är så skoja att jobba med.


// Freddo
 
Skillnaden på täcklasyr och täckfärg är tjockleken på färgfilmen som blir kvar när färgen torkat.
Sen finns det både täcklasyr och täckfärg som är uppbyggda på alkyd eller akrylat( löst i vatten).

Täcklasyr skyddar underlaget( din investering,alltså huset) ca.4-6 år.
En täckfärg(alkyd) 6-8år.Täckfärg (akrylat) 10-15 år om man är noga med förarbetet.
Dessa tider anger alltså hur länge färgfilmen förmår att hålla underlaget torrt, inte hur länge kulören håller...
 
harrys skrev:
traditionell målning med linoljefärg skedde så gott som aldrig på ohyvlat virke, sådant målades med slamfärg.
Sant, dock var det mycket vanligt att måla slamfärg (Läs: falu rödfärg) även på hyvlat och profilerat virke.
 
Vilma skrev:
Vi håller på att måla fasaden med falu rödfärg. Men vilken typ av färg passar bäst för knutar och fönsterfoder? Virket är ohyvlat men grundat. Var inne på linoljefärg men är tveksam om det blir bra på fabriksgrundat virke. Veranda och balkong är både hyvlat och grundat. Vilken färgtyp är tacksammast den dag man ska måla om?
Som ett test har jag målat med vit slamfärg på (ohyvlade) knutar och fönsterfoder på en lekstuga målad med falu rödfärg. Två år efter målningen är resultatet fortfarande bra.

Slamfärg är helt klart tacksammast den dag man skall måla om.

Efter att ha tagit bort en hel del färg med värmepistol så är min slutsats att det är lättast att ta bort linoljefärg den dag ommålning skall ske. Linoljefärgen bildar små spröda bubblor efter värmebehandling. Dessa bubblor faller ned som ett damm när man skrapar. Skrapning kan ske efter att färgen svalnat. Oljefärg måste tas bort medan den är varm annars biter den sig fast igen. Plastfärg mjuknar till ett segt "tuggummi" och måste även den tas bort innan den svalnar igen.

Jag räknar med att vårt nu plastfärgsmålade hus kommer att ta ca 4 år (pö om pö med många barn kring fötterna) att skrapa med speedheater. Sedan får det stå omålat i ett år för att slamfärgen skall fästa på fasaden.

Aldrig mer plastfärg...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.