Jag vet inte om världen mår bättre men det är nog utanför vår kontroll ändå tror jag. ;) Men Tyresö kommun får det definitivt bättre. Fler permanentbosatta med god ekonomi innebär ett bättre skatteunderlag, invånarna får en bättre ekonomi när deras bostäder ökar i värde, du får det bättre ställt när din bostad ökar i värde. Bättre ekonomi för kommunen innebär förhoppningsvis också en bättre levnads-/skolmiljö för dina barn och deras kompisar också.
Men visst innebär det en del förändringar, men som helhetsbild är det väl nästan enbart positivt. Titta på de södra grannkommunerna så drar du nog en lättnadens suck att du bor i en så välmående kommun. Vem vet vi kanske blir grannar en dag. ;D

mvh
David
 
Annars skulle jag nog också vilja bosätta mig på landet om jag var ekonomiskt oberoende. Nu är jag långt ifrån det så jag får fortsätta gneta i Stockholmsområdet. :(

mvh
David
 
David skrev:
Men Tyresö kommun får det definitivt bättre.
Paradoxalt nog får de inte det. Tror de iallafall. För de blir nämligen tvungna att bygga ut sin sociala service för att klara lasten från fler innevånare, och det är det största hindret idag till att inte fritidshusområdena görs mer attraktiva från kommunens håll.
 
Visst får de bygga ut sin sociala service men nog borde ett bättre skatteunderlag på längre sikt mer än väl täcka upp det, eller?

mvh
David
 
Man kan tycka det, men kom ihåg att det kommer såna här irriterande VAL emellan, och hemskt nog kanske allt inte är hemräknat förrän man är bortröstad...
 
Man kan tycka det, men kom ihåg att det kommer såna här irriterande VAL emellan, och hemskt nog kanske allt inte är hemräknat förrän man är bortröstad...
Jojo, tillväxt är ett helsike. Det är lugnast och tryggast när allt rullar på i gamla spår. ;)

mvh
David
 
Regeln med max 70cm förhöjt takliv är en aning föråldrad med tanke på att dessa 70cm ska ställas i relationen boyta på övervåning kontra mängden isolering på taket. Mer isolering = energieffektivt hus samt mindre boyta. Vist kandet vara bra i vissa fall att reglera taklivet men låt innertaket ned till golvbjälken vara den yta som ska regleras.

//nilhen
 
nej snarare tvärtom.
Det borde vara spöstraff på folk som förstör ett harmoniskt radhusområde (noggrant planerat av utbildade arkitekter) genom att måla sina hus lila, rosa, knallblå (eftersom det var den billigaste färgen de kunde hitta?) sätta spröjs på funkishus och snickra allmoge där det minst av allt passar in.

Vill man ha allt precis som man själv önskar ska man bo avskilt på landet där man inte kan förstöra den gemensamma miljön med sin egen dåliga smak.
 
Ett radhusområde är något annat. Där borde, om det inte redan gjordes när området anlades, finnas en villaförening där alla får vara med att tycka hur det egna området ska förvaltas. Det är trots allt så att om grannens dörr och fönster är rosa så blir "mitt" hus inte särskilt attraktivt. Så vill ingen ha det.

En villa med ett antal tusen kvadratmeter tomt gör mindre påverkan på grannar och helhetsintryck.

Ett villaområde med väldigt små tomter hamnar någonstans mitt i mellan.

Sen kommer ju alltid problemet när ett antal individer i byns kommunalhus ska sitta och bestämma vad som är rätt eller fel, om nyfunkis är snyggt eller fult och om röda hus är det enda som duger. Tyvärr känns det som att det sitter för mycket tomtar nere i kommunalhuset...
 
W
pitufina skrev:
nej snarare tvärtom.
Det borde vara spöstraff på folk som förstör ett harmoniskt radhusområde (noggrant planerat av utbildade arkitekter) genom att måla sina hus lila, rosa, knallblå (eftersom det var den billigaste färgen de kunde hitta?) sätta spröjs på funkishus och snickra allmoge där det minst av allt passar in.

Vill man ha allt precis som man själv önskar ska man bo avskilt på landet där man inte kan förstöra den gemensamma miljön med sin egen dåliga smak.
Tycker precis tvärtom, det piggar upp det sterila/tråkiga radhusområdet med lite färgklickar och anorlunda fönster tex. Klart det ska finnas lite gränser men generellt tycker jag det ska vara helt fritt att göra vad man vill med det man äger (kanske därför man har ett par mål pågående mot en pga PBL).
Har väldigt lite förståelse för folk som kan tänkas bo i ett område där allt ser likadant ut och desutom gillar det och vill bevara det.
 
Att ge en villaförening makt över det estetiska utseendet på hus tror jag inte alls på. Jag tror att då hamnar vi ur askan i elden. Kan ta ett exempel från USA, visserligen gällde det en bostadsrätttsförening. En kollega köpte en lägenhet i ett fashionabelt område i LA. Föreningens stadgar hade en sektion på ca 50 sidor som beskrev vad man fick eller inte fick göra som boende i området. Barn var totalförbjudet, de fick inte ens hälsa på. Och det var inte tillåtet att parkera bilen synligt såvida den inte var en av 7 uppräknade modeller (andra bilmodeller fick överhuvudtaget inte passerra vakten) osv. Allt för att upprätthålla områdets stil.

Ganska övertygade om att en villaägrförening med för mycket makt kommer att reglera vilka hund och kattraser som skall få synas i området, vilka klädmärken barnen skall få ha på sig osv.

Alttför enkla saker kan ju sänka värdet på grannarnas hus...
 
hempularen skrev:
Att ge en villaförening makt över det estetiska utseendet på hus tror jag inte alls på. Jag tror att då hamnar vi ur askan i elden. Kan ta ett exempel från USA, visserligen gällde det en bostadsrätttsförening. En kollega köpte en lägenhet i ett fashionabelt område i LA. Föreningens stadgar hade en sektion på ca 50 sidor som beskrev vad man fick eller inte fick göra som boende i området. Barn var totalförbjudet, de fick inte ens hälsa på. Och det var inte tillåtet att parkera bilen synligt såvida den inte var en av 7 uppräknade modeller (andra bilmodeller fick överhuvudtaget inte passerra vakten) osv. Allt för att upprätthålla områdets stil.

Ganska övertygade om att en villaägrförening med för mycket makt kommer att reglera vilka hund och kattraser som skall få synas i området, vilka klädmärken barnen skall få ha på sig osv.

Alttför enkla saker kan ju sänka värdet på grannarnas hus...
Ja, det är klart. Om 90 % av invånarna är idioter så kan det ju inte bli annat än halvsjuka föreskrifter. Inte minst om man ska börja reglera om bilmärken och hundraser. Om villägarna däremot är mest vettiga människor så kanske man kan enas om 1, 3, 5 eller 10 färger som är okej, för att undvika att någon målar sitt hus i en färg som är helt och hållet opassande för området.
 
imported_Anders_S skrev:
Ja, det är klart. Om 90 % av invånarna är idioter så kan det ju inte bli annat än halvsjuka föreskrifter. Inte minst om man ska börja reglera om bilmärken och hundraser. Om villägarna däremot är mest vettiga människor så kanske man kan enas om 1, 3, 5 eller 10 färger som är okej, för att undvika att någon målar sitt hus i en färg som är helt och hållet opassande för området.
Tyvärr är nog 90% av invånarna i Sverige idioter, om man anlägger ett utländskt perspektiv på detta. Varje gång jag återkommit från London har jag insett detta. Medan flertalet engelsmän strävar efter att försöka vara olik sina medmänniskor på något sätt (språk, kläder, bostad, hobbies etc), så ska svensken vara så lik alla andra svenskar som möjligt. Det kollektiva grupptrycket i Sverige ger tydliga ramar för vad som tillåts som acceptabla avvikelser. Inte bara beträffande takvinklar utan allt annat också.

Avvikelserna medborgarna emellan ska minimeras i Sverige . Detta förhållningssätt är inte ens längre någon politisk särskiljande fråga i Sverige längre. Alla partier anser detta. Detta syns tydligast i gjorda studier av hemvändande utlandssvenskar. Svenskar som vill vara annorlunda än andra, stortrivs som regel i utlandet och återvänder sällan, de som bär på det inpräglade kollektivistiska svenska sättet med sig vantrivs oftare, och återvänder därför till Sverige. De trivs bättre bland sina likar.

Så räkna inte med att några byggregler i Sverige ska förändras. Det finns en förkrossande majoritet för detta synsätt och detta utgör bara en mindre del av den svenska folksjälen och vårt kollektiva kynne numera (liksom det allt vanligare sättet att på olika sätt kringgå dem:D, när det passar hög som lågs egna egoistiska intressen, enligt tesen: "Du ska alltid göra som man säger du ska göra, och inte alls titta på hur jag själv gör")
 
En viss bitterhet speglas i ditt inlägg. Är det också ett svenskt syndrom?

Om DU anser eller tror att det bor 90% idioter i ditt område så är mitt tips att flytta. Om jag bodde i det området som det exempel ovan, ja då skulle jag anse att det var idioter vilket betyder att jag skulle flytta. Svårare än så är det inte. Om du ville måla ditt hus rosa och jag bodde granne med dig i ett radhus skulle jag göra stora insatser för att hindra dig. Kalla mig gärna idiot, men påstå inte att det är du som har bra smak för det.
Nu pratade vi om bygglovens regler huruvida dom är hårda eller ej (inte existensen av dom). Jag tycker det finns mycket att gnälla på när det gäller vissa regler. Om du tittar dig omkring, både i Sverige och det stora landet i väster så ser du områden som byggs enhetligt och ibland helt oskiljbara. Gillar man inte det finns andra alternativ, uppenbarligen finns det dom som gillar det, oavsett vilket land man kommer ifrån. Så att säga att svenskar är tråkigare eller strävar efter en större likhet är inget annat än ett påstående som är felaktigt. Men det kanske beror på vilken umgängeskrets man har?

Själv bygger jag ett arkitektritat hus som ingen annan har, men nej, det är inte rosa..
 
Tyvärr är nog 90% av invånarna i Sverige idioter, om man anlägger ett utländskt perspektiv på detta
Jag råkar tillhöra en mycket priviligierad familj, spridd till västvärldens metropoler, och har definitivt ingen anledning att vara bitter. Jag bara konstaterar fakta, väl medveten om att jag är sällsynt priviligierad. I vår "stora familj" drar vi nämligen alla alltid fördel av det bästa vi kan finna, såväl i Sverige som andra länder. Jag åker till New York om en vecka för att möta våren där. När den är som bäst. Sedan till London i höst, och troligen Rom senare före jul. Vi bor alltid gratis utomlands. Under sommaren reser vi ingenstans, för då har vi i stället full rulle på vårt sommarställe med utländska och utlandssvenska besökare, för den svenska sommaren är fantastisk för dem.

Jag ser och hör mycket under mina samtal med utländska familjer. Därav kommentaren ovan om svenskt byggkrångel, som troligen är unikt i världen. Jag skulle kunna skriva en än mer elak kommentar om fransk byråkrati i andra avseenden. Men inte avseende vårt detaljerade (och unika) svenska byggkrångel, som helt styrs av våra myndigheter och som trots eviga påståenden om att det nu ska minska, ändå ständigt växer.

Så ur detta perspektiv tror jag påståendet faktamässigt stämmer, utifrån flertalet utländska medborgares referensramar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.