11 690 läst · 6 svar
12k läst
6 svar
Köpa kamin i Tyskland?
Har nyligen kastat ut den gamla kaminen i fritidshuset, detta i samband med att jag renoverade taket. Letar nu efter en ny kamin och har funderingar på att göra en resa till Tyskland. Finns det någon på detta forum som kan tipsa mej var man hittar lämplig bygghandel i norra Tyskland. Borde väl finnas i Flensburg eller Lübeck?
Vad jag hört så skiljer det mycket i pris på kaminer i Tyskland jämfört med Sverige. Tacksam för alla tips och råd!
Vad jag hört så skiljer det mycket i pris på kaminer i Tyskland jämfört med Sverige. Tacksam för alla tips och råd!
http://www.maxbahr.de/maerkte/
http://www.bauhaus.info/fachcentren/
varsagod
Tvivlar dock på att sotarn kommer att bli glad.
I alla fall var gubben vi hade att göra med inte glad eftersom kaminen vi hade köpt i Tyskland
saknade svenskt typgodkännande. Den var visst CE-märkt ........men men . I alla fall nöjde han
sig med att påpeka : "eftersom ni har ju elelement här uppe så värmer ni ju inte stugan med
bara den här kaminen - då betraktas detta som "myseldning" och det få ni göra"
Behöver du hjälp med tolk - hör av dig
Trevlig onsdag önskar
Hobbit
http://www.bauhaus.info/fachcentren/
varsagod
Tvivlar dock på att sotarn kommer att bli glad.
I alla fall var gubben vi hade att göra med inte glad eftersom kaminen vi hade köpt i Tyskland
saknade svenskt typgodkännande. Den var visst CE-märkt ........men men . I alla fall nöjde han
sig med att påpeka : "eftersom ni har ju elelement här uppe så värmer ni ju inte stugan med
bara den här kaminen - då betraktas detta som "myseldning" och det få ni göra"
Behöver du hjälp med tolk - hör av dig
Trevlig onsdag önskar
Hobbit
Vi har en tysk kamin, köpt från Norge utan svenskt typgodkännande (men med typgodkännande från en massa andra EU-länder). Inga som helst problem med sotaren, det enda han ville se var tillverkarens installationsanvisningar vad gällde avstånd till brännbart material.
Vad gäller översättning kan jag rekommendera www.babelfish.altavista.com/tr . Där kan man översätta ord eller hela stycken från/till en massa språk, bl.a. tyska/engelska. Svenska finns tyvärr inte. Översättningen haltar lite ibland men den är tillräckligt bra för att man skall förstå.
Vad gäller översättning kan jag rekommendera www.babelfish.altavista.com/tr . Där kan man översätta ord eller hela stycken från/till en massa språk, bl.a. tyska/engelska. Svenska finns tyvärr inte. Översättningen haltar lite ibland men den är tillräckligt bra för att man skall förstå.
Ja det finns sotare och sotare
Våran krävde mineritskiva på bastuvägen.
Avstånd mellan rökrör och vägg var 73cm istället för 75cm
Samma yrkesmann ville ha takstege på bastun som har 3m nockhöjd.
Grannen som hade pannan i källaren blev hänvisad att öka avstånd mellan
bjälklag och pannans överkant med en decimeter. Alternativ bila upp golvet
och "gräva ner" pannan en decimeter.....gissa om han blev glad.
Trevlig onsdag önskar
Hobbit
Våran krävde mineritskiva på bastuvägen.
Avstånd mellan rökrör och vägg var 73cm istället för 75cm
Samma yrkesmann ville ha takstege på bastun som har 3m nockhöjd.
Grannen som hade pannan i källaren blev hänvisad att öka avstånd mellan
bjälklag och pannans överkant med en decimeter. Alternativ bila upp golvet
och "gräva ner" pannan en decimeter.....gissa om han blev glad.
Trevlig onsdag önskar
Hobbit
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Det blev ingen Tysklandsresa, fann inget tillräckligt bra erbjudande på de tycka web-sidor jag besökte. Köpte istället en täljstenskamin (kaminexperten) på extrapris (9990 kr) och 3,5 meter skorsten inkl. fyrkantig takhuv för 17.000 kr totalt. Är mycket nöjd med mitt val.
Det är oftast inte sotarens uppgift att kontrollera typgodkännandet.
Eftersom installationen är bygganmälanspliktig så är det byggherrens sak att se till att lagar och förordningar efterföljs. Icke typgodkända eller testade kaminer får ej brukas i sverige pga. våra miljömål. En del byggnadsinspektörer kräver typgodkännandenummer, andra inte.
Kvarstår att det är byggherrens ansvar i slutändan.
Däremot kan man köpa en kamin utomlands om det finns ett svenskt typgodkännande på den modellen.
Eftersom installationen är bygganmälanspliktig så är det byggherrens sak att se till att lagar och förordningar efterföljs. Icke typgodkända eller testade kaminer får ej brukas i sverige pga. våra miljömål. En del byggnadsinspektörer kräver typgodkännandenummer, andra inte.
Kvarstår att det är byggherrens ansvar i slutändan.
Däremot kan man köpa en kamin utomlands om det finns ett svenskt typgodkännande på den modellen.
Produkter som diskuteras i tråden