Hej!

Hade tänkt ta ner teglet först...men...måste bygga ut 140 mm från väggen innanför teglet.
Blir lite mycket...ska ändå köpa nya fönster så det kommer inte bli gluggar. dom kommer jag kunna flytta ut i nivå med den nya träfasaden.

Hur fäster man reglar på tegelfasaden? nån som har erfarenhet?
Måste jag hitta reglarna bakom?

Ska jag isolera o sätta papp på...vissa säger isoleringen utantpå tegel blir värdelös...

Skulle spara ofantligt med tid o pengar på att slippa bila ner det...måste ha byggställning också..

Går det blir det bra att sätta träpanel på tegel?
TACKSAM för synpunkter...erfarenheter.

Tackar:)
 
Jag tror du skall använda nått som kallas spikplugg
Du skall inte behöva hitta reglarna bakom. Utan spikpluggen skall sitta i teglet.
Om jag inte tänker hlet fel, så skall det borras i teglet först där spikpluggen skall sitta, så det blir mycket borrande, för du lär få använda en hel del spikplugg så att det verkligen sitter ordentligt.
Vidare bör du tänka på taksprånget, eftersom du väljer att regla på teglet, det bygger ganska mycket "utåt" så taksprånget kanske försvinner helt å hållet.........det är ju estetiskt.
Du skall inte behöva nån vindpapp eller isolering utanpå teglet.
Tänk även på att lämna en springa "upptill" för ventilation.
Jag kan inte komma på nått mer just nu.
Så visst det går att regla å spika panel på tegel.

En fråga, varför måste du bygga ut 140mm?
 
Kanske läge för en konstruktör eller liknande att räkna lite på det först för teglet är troligen kramlad i några punkter/kvm mot stommen och hänger man på för mycket i teglet kanske hela fasaden lossnar?
 
När jag tittar bakom teglet så finns där eternitskivor.
Från eternitskivorna till väggsockeln är det 140 mm.
så om jag tar bort teglet måste jag bygga ut så långt med reglar...BLIT mycket reglar o mycket isolering.

Därför vill jag sätta panel direkt på teglet.

Då sätter jag 45 x 45 mm sen 22 mm panel. borde gå att spika med 3 tums spik då.

Tack för svaret!
Skulle vara SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ skönt o slippa ta ner tegel.
 
Det sitter alltid kramlor i en tegelfasad.
Kramlorna sitter vanligtvis i vart 3:e skift, sen hur tätt dom sitter horisontellt vet jag dock inte.
Så det bör inte vara några problem att smälla på panel utanpå teglet....
 
Är tydligen grejjen.
har pratat med min kvalitetsansvarige för mitt bygge. Han tycker jag ska sätta panel utanpå teglet.

Har ändå köpt nya fönster so ska flyttas ut.

Ska köpa Essve fasadplugg 135 x 10 mm imorogn.
Kör det genom en 45 x 45 mm regel.

Ingen isolering o ingen papp..(kör dock papp på en sida, där det blåser så in i helvete.)

Hoppas fasadpluggen kommer sitta i mitt håltegel teglet är 125 mm bredd...
 
Ok, men det låter ju bra! DÅ är det bara tuta å köra! :)
VIsst kommer fasadpluggen att sitta, såvidare teglet är helt.
Jag kommer att göra liknande jobb i sommar, men då skall jag riva teglet.... :)
 
Essves fasadplugg sitter som berget kan jag lova..
 
Är det nåt problem med din gamla tegelfasad?
Om inte skulle jag tänka mig för om jag var du. Träfasader ska helst målas om med ca 7 års mellanrum medans tegelfasader i allmänhet inte kräver något underhåll på ca 50 år. Det är också min erfarenhet att hus med tegelfasad renderar ett högre pris vid eventuell försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.