Har bytt lite vattenledning i huset eftersom det var dåligt flöde. Nu har jag satt kromade kopparrör och det blir en herrans massa kondens på dem. Jag har haft golvet uppbrutet ett bra tag innan jag bytte rören och på de gamla tjocka järnrören blev det ingen kondens, varför e det så?
 
Antar att de gamla rören låg i golvet - där är det svalare än de kromade rören som du har på vägg.
Sen leder koppar värme bättre än järn, så kallare rör + varm luft = kondens.
 
Jo, de gamla rören låg i golvet och det gör de nya oxå. Bör jag isolera rören separat innan jag lägger nytt golv?
 
Staffans2000
heliac skrev:
Jo, de gamla rören låg i golvet och det gör de nya oxå. Bör jag isolera rören separat innan jag lägger nytt golv?
Hejsan!

Ligger rören inbäddade i isolering när du är färdig?
Om så är fallet bildas ingen kondens, då golvisoleringen isolerar!

Har du lagt kromade kopparrör i trossbottnen?????? Prisol hade varit ett betydligt bättre och billigare alternativ!

Nu till avdelningen förbannade försäkringsbolag: Eventuellt vid eventuell fuktskada orsakad av ditt eventuellt i trossbotten förlagda kromade kopparrör kommer ditt försäkringsbolag eventuellt att knorra en del. Men, då det är ytterst osannorlikt att ett kopparrör utan skarvar börjar läcka "hux flux", är det ett alternativ att strunta försäkringsbolagets eventuella regler, då du redan gjort installationen.
Nu finnes det eventuellt en stor risk att du får andra svar än mitt, med motsatt uppfattning.

Sunt förnuft räcker långt.

Staffan
 
Varför kromade rör om de ska byggas in? Låter som lite överkurs..
De ska isoleras var för sig. Kallvattenröret ska helst ha en difftät isolering för att undvika kondens.

Men jag hade nog valt prisol eller rör i rör, då slipper man isoleringmomentet
 
upps.. Staffan hann visst före :)
 
Jo jag vet att det kan låta lite konstigt med kromade rör i trossbotten. Men det är så att de bara löper igenom, alltså inga kopplingar dolt. Är det alltså inte godkänt att bara låte dem löpa igenom heller?
 
Det är skarv som inte får finnas told. Om det bara löper igenom så är det OK ur den synvinkeln.
Ligger den med isolering runt så är det liten risk att det blir kondens i trossbotten. Däremot så kan det bli så det droppar om röret går i luften på andra ställen och det spolas kallvatten länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.