Hej hej
Har fundering på våran tomt som vi ska bygga hus på.
Det finns två altenativ att göra en väg till huset, ett är att ta detta via ”den korta” vägen , vilket innebär att det kan komma att bli en krafitg luting samt en del sprängning.
Det andra altenativet är att dra vägen från ”andra hållet”, vägen blir dock 100 meter längre men kommer förmodligen att slippa sprängning.

Vad kostar vägen per meter?
Hur mycket beroende på arbete ligger sprängning i pris?
 
Den tot längen på Väg blir 200 meter
 
Milkshaken
den långa vägen såklart..... Går säkert att göra mycket fint utefter den och om ni slipper lutningar och sprängningar så e de ju bara ett plus att ta "Senvägen" ..
 
Jag skulle verkligen försöka undvika sprängning (som beroende på hur det ser ut och vad som finns i närheten kan kosta hundratusentals kronor) samt kraftiga lutningar. Det är svårt att få vägen att ligga kvar när det lutar mycket och det kommer åskskurar eller är en besvärlig tjällossning.

Vad väg sedan kostar varierar också med hur det ser ut, och hur ni får bygga den. Från några hundralappar per meter om det är optimala förhållanden, till tusenlappar om det t.ex. är väldigt blöt mark, eller om mycket massor måste till.
 
Jag är ju inte så säker jag utan vill ha mer information. Vad är kraftig lutning tex.
Nu bor du ju såpass långt söderut så att snöröjningen inte är ett alltför stort problem men det är ju en sak att tänka på. Varje meter extra väg kommer ju att kosta extra drift och underhåll
 
Tror din väg kommer hamna på ca 80-85.000 kr plus kostnaden för ev. inhyrd grävare baserat på 200 meter & 4 meter´s bredd med markduk & 0-63mm lagt i skikt om 30 cm vibbrat med 725 kilo´s vibba.

MvH jawen
 
Oj, det lät billigt jawen. Vi är i startgroparna att anlägga en väg. Dock inte lika lång som trådskaparen (100 m) samt att det behöver vara lite dränering på ett ställe. Vi hade i samma veva tänkt lägga ner rör för att få till el för belysning längs vägen, samt något att dra telekablarna i. Hur mycket extra kan man räkna att dränering (som jag antar bara är lite djupare grävt med ett rör genom fyllet?) samt nedläggning av rör kostar? Ytterligare en undran, hur smal kan man göra vägen utan att det medför problem för transporter av byggmaterial (betong, leca, lättbetong) samt slamtömning etc?
 
Vår väg kostade ca 90 000 kr och är ca 100 meter dvs 900 kr/meter vilket är ett ganska normalt pris. Jag har läst på forumet att man bör räkna med 1000 kr/meter men givetvis beror priset mycket på vilka omständigheter och förutsättningar som finns.
Jag kan berätta lite om våra förutsättningar: Vi hade en gammal väg som var körbar med bil på 50-talet. Den var övervuxen med växter och den skalades av ca 200 mm. Vi fick fälla några träd och stubbarna tog traktorgrävaren upp. Markduk har vi under hela vägen och vi har lagt på 200-700 mm bärlager av div fraktioner. När vi gjorde vägen var det mitt i sommaren och vårt närmasta gruslager hade semesterstängt vilket gjorde att materialet fick hämtas från ett ställe några mil längre bort. Dag ett hade vi två lastbilar som körde material men dag två kunde tyvärr bara en lastbil köra material vilket gjorde att hjullastaren som lade ut materialet inte hade fullt upp. Vi har 50 mm kabelskyddsrör längs med hela vägen (kostar ca 10 kr metern) och en vägtrumma för att leda vatten under vägen på ett ställe (ca 600 kr). Vår väg är ca 4 meter bred vilket jag tyckte var aldeles för brett när den gjordes men lastbilarna behöver det. På de ställen där vägen består av 700 mm bärlager har vi behövt göra motfyllning av grus och jord för att inte vägen ska rasa ut åt sidorna, sådant måste också tas med i beräkningarna för vad en väg kostar.
 
  • DPP_0001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DPP_0002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4 meters vägbredd är lagom, man vill ha lite marginal med byggtrafik.
Sedan är mitt pris baserat på 30cm tjocklek med 0-63mm kross, då kommer man 3,33 kvm per kubik.
200 X 4 = 800/3,33 ger 240 kubik, 1 kubik väger ca 1600kg så det ger 385 ton, 1 ton kostar ca 120 kr =120X385 ger 46.200 kr.
Markduk kostar ca 5-7 kr kvm så räkna med 6kr, 6 X 800=4.800kr.

Lägg till lite extrakostnader för ev punktdränering och reserv säg 10%

Kostnad hitintills 56.100 kr

Grävare 17 tonare ca 750 kr/timme, grävaren bör hinna hyvla av matjord och förbereda väg på ca 4 dagar d.v.s 50 löpmeter per dag, det blir 32X750=24.000kr

Sedan att lägga på kross går mycket fort, leveranserna av material styr tyvärr tiden, för att tappa ut ett lass och sedan ploga ut det med grävarens skrapblad tar max 15 min per lass.
1 lass ca 12 ton eller 7,5 kubik räcker till ca 25 kvm väg eller 6, 25 löpmeter full 4 m bredd.

32 lass ger säg 10 timmar till med grävare d.v.s 7.500 kr.
Sen ska du ha en markarbetare hela tiden som gör det som behövs på marken tillsammans med grävaren, han kanske behöver 60 timmar inkl vibba, det ger 300 kr/tim X 60=18.000 kr

Summa 106.500 kr
Detta är räknat på en normal väg som inte har extrema förhållanden ex skog i vägen m.m, och baserat på att man kan lägga skrapmassorna på sidan och inte behöver köra bort dom, kostnaden kan också öka om grustaget är långt borta i.o.m att transporterna av kross blir långa.
Att lägga ned kabelrör kostar som fn76 skriver ca 10 kr/m i material och tar inte låg tid att lägga, detta gör markarbetaren samtidigt som dom går fram.

MvH Jawen
 
Har för mig att vi betalade ca 1300 inkl moms per meter för våran väg (ca 30 meter)
 
En sak till som kom upp i skallen idag när jag mötte en traktor i skogen är att det gör inget om det byggs någonting som kan fungera som en mötesplats någonstans på mitten av en 200m lång sträcka. Att backa 100m kan kännas lite småjobbigt. Det räcker med 1,5m extra bredd på 7-8m vägsträcka och kostar inte särskilt mycket extra i förhållande till nyttan man har av det i evinnerliga tider.
 
Hemmakatten
För oss var det t.o.m. så att Vägverket krävde att vi skulle ha en vändplan/ficka för att vi skulle få tillåtelse för att bygga infartsväg till vår tomt. Vägverket ansåg att infart inte kunde beviljas om man skulle vara tvungen att backa ut på stora vägen (70-väg och 80 resp.120 meters sikt). Däremot fick vi förlägga "vändzonen" där vi själva tyckte var bäst. Vår infartsväg är ca 250 meter lång och vi har vändplanen (tillräcklig för lastbilar att backa in o vända på) nära huset eftersom den även fungerar som gästparkering.
 
super tack för alla svar... nu har vi bästemt oss vad vi ska göra de blir de långa väg på 200meter och vi har fot ca pris på de med :) de blir runt 100 tussen går de på att ta de vägen
 
Då stämde mina 106.500 kr rätt bra då, och räknar man bort mina 10% i reserv extrakostnader om 5.100 kr så blir differansen 1% ,-)
Lycka till med vägen, och ställ krav på rakhet och planhet.

MvH Jawen
 
jawen skrev:
Då stämde mina 106.500 kr rätt bra då, och räknar man bort mina 10% i reserv extrakostnader om 5.100 kr så blir differansen 1% ,-)
Lycka till med vägen, och ställ krav på rakhet och planhet.

MvH Jawen

tro mig de ska jag :D
får la hoppas på att de inget går över 106,500 kr då :rolleyes:

Kommer med Bilder när de närar sig huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.