Vi har idag rivit ut plastmattan från tvättstugan i källaren.
Plastmattan hade krympt. Det ska tydligen bero på fukt som kommer underifrån.
Under plastmattan finns det något kletigt som verkar vattenlösligt (det räcker med varmt vatten för att få bort det från händerna) och luktar som någon sorts tuggummi med syntetisk smak. Jag antar att det är limmet. Kan det hållas kletigt i 30 år pga fukt underifrån?

Jag gissar att det inte är lämpligt att lägga klinker direkt på detta.
Jag har läst att man med någon sorts diamantslip ska slipa sig ner till betong/flytspackel.
Kan man slipa bort kletigt lim?
Limmet kanske kommer att stelna nu när plastmattan är borta?

Vi ska lägga klinker utan fuktspärr.
Alla tips mottages tacksamt!

/Hasse
 
Tvätta med lämpligt lösningsmedel tills "kletet" är borta därefter är det bara att slipa lite. Du kan aldrig slipa på "klet" det sätter bara igen slipverktyget det vet alla som är för snabba med "mellanslipet" ;)

Räcker med lite slip sen kan du flyta golvet eller om det är slätt så är det väl bara att platta på?
 
Tack för rådet! Vi har nu tvättat av golvet en första gång, och mesta gick bort ganska enkelt.
Det konstiga är att betonggolvet som blir kvar är helt svart!
Kan ett helt betonggolv bli svart av t.ex. mögel?
Lukten har funnits kvar, vi får se om den försvinner nu när vi har tvättat.

/Hasse
 
  • Gilla
Caroline..
  • Laddar…
Kan vara att det är tjärat e.dyl. Annars kanske mattan var svart på undersidan?
 
v-g skrev:
Kan vara att det är tjärat e.dyl. Annars kanske mattan var svart på undersidan?
Tjärat låter spännande! Det kanske förklarar lukten, som fortfarande finns kvar, fast något mindre.
Varför gjorde man så? Vad ska jag göra innan jag lägger klinker?
Vi ska inte ha tätskikt under klinkergolvet.

Mattan var inte svart på undersidan, och "limmet" som vi tvättat bort var mest brunt.

/Hasse
 
Du skall inte ha tätskickt om det fuktar underifrån.
Tjärlim hade dom förr när man la vinylplattor bland annat, enligt reglerna skall den fräsas bort (blir varm o kletar)
Har lackt uppe på med flexsfix har hållt i minst 10 år (kunden ville inte fräsa bort tjäran, damm mm)
 
Nu har jag googlat lite.
Det finns något som kallas svartlim. Det använde bl.a. till plastmattor, och det kan tydligen innehålla asbest!
Det slutade användas något år in på 80-talet.
Vårt hus är byggt 1979-1980.
Frågan är om det var asbest i det bruna kletet vi tvättat bort, eller i det svarta som är kvar,
eller både och?

Är det någon som vet mer om detta? Finns det asbest i allt svartlim?
Hur tar man reda på om det finns asbest i golvet?

/Hasse
 
Hej,
Jag har samma fråga om svartlim/tjärlim.

Jag har precis tagit bort en plastmatta i min lägenhet, under den låg någon slags ljuddämpande matta som var fastlimmad med något svart som jag trodde var tjärlim. Jag tog bort alltihopa, kvar är endast lite svarta rester på betongen.

Hur kollar man om det är tjärlim eller svartlim, och hur kollar man om det är asbest i?

Jag skall ta en bild på golvet, så laddar jag upp det ikväll.
 
Det enda sättet att fastställa om det innehåller asbest eller inte är att lämna in ett prov för analys hos t.ex. Previa. Att det ska gå att avgöra själv genom att elda på fibrerna för att se om dom glöder är bara bogus.
 
apotekarnes
Jag har rivit bort en matta i mitt badrum som är 35 år gammalt och där var också limmet fortfarande ketigt. Jag tror dock inte att det nödvändigtvis betyder att det är svartlim och är limmet inte svart är det antagligen nån annan typ av lim (som också säkert kan innehålla en massa skit man inte vill ha i sig). Anväder man bara handskar ska det väl inte vara nån större fara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.