Som rubriken antyder gäller det en tänkt altan och om huruvida det kan gå att göra så här. Altanen skall byggas i södergaveln på vårat hus. Jag vill ha möjlighet att förse den med ev framtida tak och vill därför gjuta plintar. Jag vill inte att altanen sticker upp s¨mycket mer än bärlinan + trall, dvs ca 195+28mm.

Jag hade tänk att dra in plintarna i bak resp. framkant ca 40 cm (se skiss). Avståndet mellan plintar skulle du bli ca 225 resp 200 cm, som golvregel hade jag tänkt mig 45 x 145 cc 60cm.

Fråga 1:
Kommer detta att fungera vad gäller stabilitet? Är antalet plintar för snålt? (=är det fyra per bärlina som gäller)

Fråga 2:
Vad är att rekomendera vad gäller avstånd bärlina till makadammet som jag tänkte lägga på markväven? Jag vill som sagt inte att altanen bygger för mycket i höjdled, och jag vill helst slippa gräva ut mer äön nödvändigt.....

Tack på förhand.
 
  • ALTANen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle kanske gå. Enligt tabellen http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf ska det med dina dimensioner vara ca 2 m mellan plintarna. Att dra in 40 cm på varje sida ger 420 kvar att styra upp, vilket är något över rekommenderat. Om du lägger 28 mm trall, ja.

Jag skulle nog satt fyra ändå med ditt altanmått. Antar att du inte har nån vägg/sockel att fästa i?

Avstånd makadam/bärlina behöver inte vara särskilt stort, några centimeter borde räcka, du lär inte få nån fuktsamling där? Lägg på så att duken ligger still så klarar det sig nog. (utan att vara expert)

Kjell G
 
Tack för svar. Har uteslutet bärlina i grund/sockel då den är ojämn och murat av diverse sten, skulle kanske gå med gängstål och kemanakare.

Har fått tipset att gå upp till 45 x 220 för bärlinan, och då använda 3 plintar på varje sida, totalt 9 st. Fick samtidigt tipset att använda färdiggjutna plintar.

Kommentar på detta?
 
Med 45x220 klarar du dig som tipset gav, fast du kommer högre upp än du planerat förstås. Kanske inget bekymmer?

Färdiga plintar är bekväma. Beijer har kampanj nu med justerbara stolpskor, väldigt smidigt. De tar enligt annonsbladet 79 kr för dessa, 50cm höga. Det är samma pris som ex. Byggmax men då är deras inte justerbara.

Har du laserpass kan du gräva till rätt nivå och sen bara sätta ner plinten. Om inte och du måste prova plinten kan den vara besvärlig att hantera. Sätt en bit regel 45x70, ca 70cm lång, i plinten med fransk skruv så kan du lättare lyfta upp o ner.

Kjell G
 
Nej det är OK, jag kan nog leva med skillnaden mellan 195 och 220mm.

Var som sagt var inne på att köra med färdiga 70cm plintar, men efter att ha börjat gräva plintraden närmast huset (ca 30cm ut) har jag nog kommit fram till att den får bli en blandning av egentillverkade och köpta plintar (under 30cm grus och jord öppnande sig en värd av hålrum och rejält stora stenar).

Laserpass har jag inget, men är inte främmande för att skaffa ett. Följdfråga på detta blir (kanske OT, men det berör ju altanbygget.....)

1. Vad skall man köpa? Mellanprisläge? Märke och modeller?

2. Hur ser arbetsgången ut om man arbetar med ett laserpass?

3. Skall man skaffa/hyra en rotationslaser istället?
 
Dom billigare (under 1500 kr) laserpass jag provat är för klena för utomhusbruk. Linjerna syns på ca 3 meters håll sen så syns dom inte längre...
 
Jag har använt en sån't billigt laservattenpass (Black&Decker), och det stämmer att det är svårt att använda utomhus, åtminstone på dagen. Jag brukar försöka planera så att jag kan göra mina mätningar i skymningen, och då funkar det utmärkt. Det underlättar att det är självnivellerande, och därmed snabbarbetat. Jobbigt att behöva vänta till kvällningen, förstås.
 
kellyk,

har du funderat på att undergjuta för ditt regelverk? Det gjorde jag och det var oerhört smidigt! Det enda jag behövde för att väga in regelverket var ett vattenpass (använde själv långpass). Diagonalmätte givetvis också.

Grävde ut för plintar, lade ut ett ramverk med reglar (bärlinor och sedan golvreglar ovanpå), vägde av och pallade upp, placerade ut formrör, monterade balkskor på bärlinorna och till sist i med betongen. På det här sättet blir det också mycket smidigt att placera formrör/plintar på "jättestenar" om det skulle ligga sådana under jordlagret (istället för att flytta, spränga, borra etc.) eller hantera ev. hålrum.

Kolla gärna in här innan du går iväg och köper laserpass :D

Givetvis är ställbara plintar ett mycket bra alternativ, men själv upprepar jag gärna undergjutning vid mitt nästa "plintprojekt". Föredrar att väga in fasta reglar istället för att så att säga mäta i rymden . . .

Lycka till! / Peter
 
Jodå, har liksom de flesta "altanbyggar rockies" lusläst och finstuderat din sida. Min plan är nu fixa hem material till bärlinor och golvreglar och skruva i hop min ram på 4,8 x 4,8, diagonal mäta och palla upp och väga av med mitt helt vanliga vattenpass för att sedan gjuta plintar där så behövs...kanske blir så att jag gjuter mina 9 plintar manuellt
som min ursprungliga plan. Återkommer med bilder när arbetet övergår från grubblande till snickrande......:)
 
Jag trodde att altanbygget skulle bli en enkel match....ack så fel!

Min idé är ju att bygga en ram med bärlina 4,8 x 4,8m, med 45x220 regel. Nu inser jag ju att de yttre plintraderna med beslag kommer att synas på höger respektive vänster sida av altanen, det vill jag ju inte.

Funkar det att använda rejäla plintjärn på endast insidan av 45x220 regeln istället för balkskor (U formade) och fästa dessa med franskruv eller genomgående vagnsbult (eller vad det kan tänkas heta)?
 
Kapa av U till L om de är färdiggjutna, annars så finns det färdiga L att köpa,
om det ligger nära mark kan du alltid täcka/fylla med singel/mackadam intill bärlinan.
 
Efter ofattbart mycket grävande och en del klurande och lite gjutande är nu mina tre bärlinor på plats och jag börjar se slutet på detta projekt......

En sak att lösa och som jag gärna får tips på är; Vår gräsmatta lutade mer än jag trodde vilket gjort att jag fick gräva en hel del för att altanen inte skulle ligga för högt, detta gör nu att bärlinan på högersida sticker ner ca 10 cm under gräsmattenivå, jag har rengrävt ca 5cm utanför bärlinan, men hur gör jag detta möte snyggt, funktionellt och hållbart?

(Jag är inte sugen på att gräva och plana ut gräsmattan ytterligare.)
 
Hej kellyk!

Du nämnde tidigare att du lusläst min sida :p Har du noterat hur vi gjorde med "vår hörna"? Den här delen av vår altan ligger under marknivå flera gånger dina 10 cm.

Innan bygget hade jag många och långa funderingar kring hur jag skulle lösa detta. Funderade på att gjuta en enkel mur, mura upp lecablock, mura upp gatsten etc. Till slut råkade jag se impregnerat byggtimmer, som passade alldeles utmärkt att bygga upp en mur/stöd av.

Vet nu inte med säkerhet om det var detta du ville ha tips om men så gjorde vi för att hålla tillbaka jorden. Här är två bilder från sajten. Om du bläddrar bland bilderna får du en bättre uppfattning om hur vi gjorde.

Peter ;)

bild_22.jpg

bild_42.jpg
 
Byggtimmer är ju en variant, hos oss går ju aldrig gräsmattan/jordkanten över altanen utan min långsida/gavel (=bärlina 220x45) ligger ca 10cm över gräsmattan. En tanke är att fixera en lång tryckt planka med ex några bitar armeringsjärn (som jag slår ner i backen) mot jordkanten, en lösning som blir lite diskretare. Å andra sidan har jag då en glipa på ca 2-3cm mellan bärlina och ovanstående planka........

För att illusterara gjorde jag en snabb skiss......Där det gula är min bärlina, det röda den tänta plankan och det gröna gräsmattan....mellan den tryckta plankan och jorden tänkte jag att markduken skulle ligga.
 
  • ALTAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!

Vad tror du om att flytta ut "stödbrädan" så att den i princip ligger dikt an bärlinan och i det mellanrum som uppstår, fylla på med grus efter att du lagt/hängt en markduk mot jorden? På det här sättet får du en spalt mellan trall och gräs där hjulen på gräsklipparen rullar perfekt (eller så kanske trallen hamnar kant i kant med gräset?).

Jag skulle ställa två eller flera brädor på höjden så att gruset hålls kvar i mellanrummet. Bara att skruva ett par mot brädorna tvärgående reglar för att hålla ihop det hela.

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.