Jag håller på att fundera på en tillbyggnad av vårt hus. Eftersom det inte verkar vara ekonomiskt försvarbart att bygga egna takstolar lär det därför bli att köpa in prefab. Det jag funderar över är hur man får upp dessa på taket? Orkar man lyfta upp den själv? Om inte, kan man hyra en mindre lyftkan för detta?
 
Lättast är väl att den du beställer stolarna av levererar dessa med bil med kran så det är bara att lyfta upp dessa. Visserligen får du nog betala för den tid det tar men det torde ändå bli billigare än att hyra en "ny" bil.
 
Jo, fast tillbyggnaden ligger på andra sidan huset så jag vet inte om en sån lastbil kommer fram?

Är de för tunga för att lyfta själv?
 
chrille112 skrev:
Jo, fast tillbyggnaden ligger på andra sidan huset så jag vet inte om en sån lastbil kommer fram?

Är de för tunga för att lyfta själv?
Hur stora och hur högt?

Jag och min bror lyft upp min ramverk med spännvidd på 8,3m och en taklutning på 27grader ca 2,5 högt. inga problem tog ca 3 timmar 8stycken.
 
Jag har räknat 6 spännvidd och 27 grader. Kommer nog bli ungefär lika många som ni. Skönt att höra att ni orkade lyfta! Du tyckte alltså inte att det var något problem? Hur gick ni tillväga?
 
Om du är osöker på att ni orkar ring Kranab i Upplands väsby. De har s.k. Maeda kranar som kommer fram där det är ung. 1,5 m brett. De är larvburna och i olika storlekar. De klarar upp till 12 m höjd. De kör även ut kranarna. 08-59030390
 
Tack för tipset krankillen. Har du någon aning om vad man räknar för pris på en sådan kran?
 
Vi lyfte upp våra takstolar uppochner på hammarbandet och vred sen runt dom med hjälp av en regel med en klyka i toppen, jätte enkelt. Vi hade också 6 meters spännvidd 27gr. Har för mig att varje takstol vägde ca 40 kg så det var inga problem att lyfta upp en sida i taget för hand. Vi har 3 meter vägghöjd.
 
chrille112 skrev:
Jag har räknat 6 spännvidd och 27 grader. Kommer nog bli ungefär lika många som ni. Skönt att höra att ni orkade lyfta! Du tyckte alltså inte att det var något problem? Hur gick ni tillväga?
Ta en sida itaget och lägg upp på hammarbanet. sedan är det bara att resa på dem med ex. en regel.

Vi gjorde det på två pers, jag och min lillebror. Man borde kanske vara tre för säkerhetsskull.
Mina takstolar vägde 73 kg styck.

LYCKA TILL! Det fixar ni utan några om helst problem!

edit: du hade ju redan fått svar så jag senare :)
 
Skönt, då känner jag mig lite lugnare =)
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.