Vi betalar 12.000:- ink moms för KA vid vår nybyggnation. Vi har anlitat honom tidigare och han har gjort
det förtroendeingivande. Vi bygger i Kalmar
 
betalade 10 000 vid min nybyggnation...
 
imported_Anders_S skrev:
Förstår ärligt talat inte vad en "bra" KA kan tillföra på ett bygge om man är hyffsat involverad själv som byggherre.
Håller till viss del med, men tror nog att en bra KA kan tillföra en hel del för de flesta. T.ex. tror jag inte alla har kunskap om plattans armering, storlek och placering av eventuell stenkista och hur tätskikten i badrum skall kontrolleras.
 
Pepparkaka skrev:
Håller till viss del med, men tror nog att en bra KA kan tillföra en hel del för de flesta. T.ex. tror jag inte alla har kunskap om plattans armering, storlek och placering av eventuell stenkista och hur tätskikten i badrum skall kontrolleras.
Sant, många saknar helt och hållet någon kunskap eller erfarenhet. Men det är ju fortfarande så att en KA inte har något att göra med byggets konstruktion eller placeringar och detaljer. Det enda han i praktiken gör (eller ska göra) är att kontrollera att allting görs enligt ritningar. En KA kan ju tex inte ställa sig och titta på armeringen och säga att "det här ser bra ut" utan att faktiskt titta på hur armeringsritningen ser ut. Tätskiktet som du nämner, plattsättaren har ett ansvar och förhoppningsvis är han kvalificerad för att utföra det. Hur många KA är med på plats när första, andra skiktet appliceras eller när ytterhörn och innerhörn sätts på plats, när det silikonas etc? Inte många gissar jag. Visst, han kan kontrollera att det FINNS ett tätskikt men inte 100 procentigt korrekt.
För mig känns det som att man med en KA skaffat sig en "god vän" eller svärfar som varit med och "byggt förr".... Det här verkar vara okej, och det här med... Skillnaden är att det kostar 20 tusen spänn.
Man har ju i första läget skaffat sig en hantverkare som bär ett ansvar, sedan ska man lägga till Garbo, sedan en KA. Nej, jag tycker det är åt skogen...
 
Klart att det är HELT åt skogen vad avser alla skall krav som skall finnas på ett nybygge,
KA, Garbo, hel eller delad entreprenad m.m.
Allt går ut på att punga dessa stackars nybyggare på så mycket pengar det bara går.
Det gäller att försöka lägga sig på en nivå så att man klarar av detta bygge vad avser tidsåtgången, närheten till där man bygger, budget osv.
Det optimal skulle vara om man hade tid att vara ute på bygget 3ggr i veckan, dessvärre har man ett jobb som tar största delen av ens tid samt det lilla som blir kvar går till familjen.
Då är det HELT ok om man har en KA som lägger ner mer tid än vad som förväntas samt tex. begär in armeringsritningen från hus leverantören och kontrollerar att det stämmer med verkligheten innan de påbörjar gjutningen.
Trotts allt slit och den tid som man hinner lägga ner (ca 1 besök i veckan på bygget) blir det förhoppningsvis bra i slutändan.

Hälsn

/Mikael//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.