Det jag tog är från TL-Detect

/Micke

RolleErixon skrev:
Jag skulle nog hellre skaffa en CO trådbundet larm än det Folksam larmet som går på den gammla 433 mhz frekvensen ...

Jag har kollat runt en smula och dels hört med SSF (Stöldskyddsföreningen) och även läst några artiklar som varnar för trådlösa larm som använder 433 mhz. Anledningen är att man får sända hela tiden på den frekvensen, samt att man kan ha väldigt hög utefekt (500W har jag hört). Ska man ha ett trådlöst larm bör man välja ett som använder den nya frekvensen 868 Mhz. Ett annat tips jag fick från SSF är att välja ett "ögonmärkt" larm ... dvs ett larm som är godkännt. Det finns blandannat ett som heter Wisdom som är godkänt.

Rolle
 
Trådbundet = fula sladdar och omständigt att installera.
Byt batteri vartannat år så är man säker.

Har inte haft ett fellarm på 3mån däremot lite annat som har knasat, men det löser TL-Detect.
 
N
Mitt första inlägg här. Hej!

Nu är tråden lite gammal men jag köpte detta larmpaket för säkert 5 år sedan:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34591454
Paketet har utgått men man kan nog köpa delarna löst fortfarande.

Det är medflyttat till tre olika adresser sen dess och jag tycker det är riktigt bra! Jag har inte haft några problem med falsklarm. Det har larmat när vi testat varje gång.

Jag har kompletterat med fler magnetkontakter. Har bara en rörelsedetektor och den sitter i källaren pga flertalet husdjur (varav det ena djuret är ett bra larm det med. Chäfer/rottis-korsning).

Har råkat ut för ett falsklarm på 5 år men det var troligen möss eller råttor som klättrade på högarna med bråte i källaren som detektorn reagerade på.

Larmet ringer upp min telefonväxel (IP-telefoni) där jag programmerat ett system som tar emot koden från larmcentralen (DTMF). Larmet har ett eget unikt telefonnummer till växeln. Koden omvandlas till text och skickas ut som prioriterat SMS till min och frugans mobiltelefoner. Jag kan alltså se i klartext vad för sorts larm som utlöst plus en hel del annat som rör statusen på larmet i smset.

Har kraftfull siren med ljud som varierar inomhus och en kraftfull utomhus. Det ekar rejält här. :) Har två kodpaneler förutom den som sitter i centralen. Centralen är gömd så det är lite svårt att knappa koden där varje gång man kommer hem. ;) Skall skaffa en tredje panel så att vi har en på varje våning (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22025341).

Har inte behövt byta batteriet än heller. Batteritest körs en gång i veckan. Om batteriet måste bytas så blinkar det på kodpanelerna.

Larmet fungerar riktigt bra och som sagt, 1 "fellarm" på 5 år anser jag vara godkänt. ;)
Trådburet anser jag helt klart vara bäst.

Edit:
Växeln stoppar in datan i en databas också. Jag kan se status via en hemsida vid utlöst larm.
Testade med tyst alarmering igår och då ser det ut så här ungefär:

Senast systemstatus (2008-04-05 22:33:46):
Zon 1: Normal zon.
Zon 2: Normal zon.
Zon 3: Normal zon.
Zon 4: Normal zon.
Zon 5: Normal zon.
Zon 6: Normal zon.
Zon T: Normal zon.

Systemstatus:
Larm utlöst.
Systemet frånkopplat (ej larmat).
Inget strömavbrott.
Normal aktivering.
Tyst alarmering.
Inget paniklarm utlöst.
Batteriet OK.
 
Som jag har sagt innan så har vi ett larm från TL-detect som nu fungerar bra. Har varit lite programmeringssaker i centralenheten, men jag har aldrig haft några problem med trådlöst.
Har detta från Folksam och betalar 220kr/mån i 24mån och är knuten till Securitas.

Tycker att detta löper på fint nu med Securitas efter diskussioner med dem, men det är ju inget som har med larmet att göra.

man kan koppla på enheter hur lätt som helst. Satte in en rökdetektor och det tog 10 min för mig. Jag kan placera den vart som helst i huset utan problem...

Jag litar till 100% att det fungerar med trådlöst, men sen finns det ju andra sätt att störa ut larm på. Vill man in så kommer man in ,men då är det ju proffs som vet vad de gör. Jag försöker skydda mig mot de som bryter upp hela balkongdörrar och snor tv och xboxen i huset.

/Micke
 
24x220=5280 kronor, det är mer än vad ett eget larm kostar hos CO.
Jaja, det är bra det finns alternativ att välja bland.
 
Xomilpa skrev:
24x220=5280 kronor, det är mer än vad ett eget larm kostar hos CO.
Jaja, det är bra det finns alternativ att välja bland.
Det du betalar för är väl främst kopplingen till securitas, gratis utryckningar osv?
 
Det där med att ett trådlöst larm blir "omöjligt att störa ut bara för att det har unika koder" är bara försäljarsnack. Likaså är det ingen garanti att bo på landet o.s.v. 433 MHz är dock klart sämre ä'n 868, eftersom detta band egentligen är ett internationellt amatörradioband (432-438 MHz, max uteffekt 1000W), och annan utrustning som använder detta band har sekundärstatus. Och detta innebär att de måste tåla att bli utstörda. Dessutom finns det därför lättåtkomliga högeffektsändare för denna frekvens. Undrar hur många larmsäljare som vet om att deras larm per definition måste tåla att störas ut....

Men för en tjuv handlar det hela istället om att blockera radiosignalen. Detta gäller både 433 och 868. Då kan larmet ha hur avancerad kodning som helst, den fint kodade signalen når ju inte centralenheten i alla fall. En bra kodning kan möjligen reducera mängden falsklarm, men det är också det enda. Flera inbrott har skett genom att tjuven har med sig en lämplig sändare, placerar den utanför huset och sedan travar in. Larmdetektorerna sänder oftast inte med mer än c:a 10mW, och med en lite bredbandig sändare på ett par tre watt och uppåt (köpt på eBay), så släcker man ut radiokanalen även om man är en liten bit längre ifrån.
Och det enda larmcentralen "tycker" är att detektorernas batteri troligen tagit plötsligt slut. Och för detta varnar den möjligen, men kan knappast dra på stora larmet.

Detta är anledningen till att SSF inte godkänner trådlösa larm. Men de är favoriter hos Securitas m.fl., eftersom de är lätta att installera. Och installation ingår ju oftast i företagens koncept, så den måste vara enkel. De är givetvis medvetna om utstörningsrisken, men talar sällan om den. Fördelarna med enkel installation kontra de trots allt få gånger som det kan bevisas att larmet verkligen blir utstört överväger.

Mina svärföräldrar har haft ett trådbundet CO-larm sedan 1990. Enda falsklarmet var när åskan gick ner och dessutom rensade kodlåsets elektronik. Generellt tror jag trådbundna larm - även billiga - är tämligen ok. När det kommer till trådlösa finns däremot hela spannet, och tyvärr är ju ett sådant mycket svårare att felsöka och fixa för en lekman. Trådbundna detektorer följer ofta en viss anslutningsstandard och kan oftast kombineras oavsett leverantör och fabrikat.

Min erfarenhet av CO:s detektorer må vara alldeles utmärkt, men frågan är om det är relevant. Detektorerna som säljs idag är inte desamma som de jag köpte igår. Och ingen av dessa är av modellena som säljs imorgon. Gäller inte bara CO utan de flesta.
Att sedan antalet zoner skulle vara generellt lägre, känsligheten sämre o.s.v. på CO:s är mest prat. Antalet zoner styrs av fresnellinsens utformning, det kostar inget att göra många zoner. Men liksom med känsligheten skall det vara "lagom". Och givetvis skall man då välja en detektor vars zoner som passar för det rum eller yta man vill skydda, och montera den vettigt. En smal "korridordetektor" kan vara helt värdelös i ett rum, men vara utmärkt för t ex en hall.

Några generella tips annars:
- Montera en sirén på ett ställe där centralen INTE sitter. Gärna inomhus svåråtkomligt bakom ett ventilationsgaller. Tjuven kommer att göra det hela så fort att ingen kommer hinna dit, utan det viktiga är att det väsnas som sjutton där han är (=stressmoment) och att han har svårt att tysta det. Visst, en sirén ute är bra men också minst en inne är bättre.
- Komplettera IR-detektorerna med magnetkontakter på dörrar och vissa fönster. Då går larmet direkt.
- Ta omaket och dra ledning. Passa på att lägga innanför taklister t ex i samband med tapetsering/målning. Trådlöst är smidigt att installera, men en falsk trygghet.
- Kodlås i all ära, men montera det då så att ingen kan sitta med kikare och se Dig slå koden.
- Glöm inte vikten av utelampor på skymningsrelä och rörelsedetektorer. Även om inbrottet går snabbt när det väl påbörjats, kan tjuven ha rört sig i husets närhet ett tag.

Själv har jag kompletterat larmet med en smal IR-detektor som tittar utefter husfasaden som vetter mot skogen. Denna är i sin tur kopplad till en digital bandspelare med en inspelad schäfer som varningsskäller. Om larmet är i bevakningsläge och någon går och tittar i fönstren (mer än tre rörelser på 30 s) kommer således en schäfer att börja skälla inne i huset med full styrka. Tror det är minst lika effektivt som ett larm. Dessutom slipper jag brytskadorna ;-).
 
Tack för det Ingper.
Många tänkvärda ord. Det där med att störa ut larmet hade jag inte tänkt på. Men så är det ju med all radio, lätt att störa ut.
Uppfinningsrikt det där med "hunden"!
Visst är de oseriösa de där försäljarna av larmtjänster. Har pratat med två av dem. Pengarna tjänar de på årsavgifterna.
Eftersom det går att programmera in flera telefonnummer i larmcentralen, låter jag den ringa upp mobilen, grannar och släkten. Väl så betrodda som en anonym väktare. Det hela går ju ut på att kolla om fönster och dörrar är stängda. F ö har de nyckel för att komma in i huset.
 
Ingper> Jo SSF Godkänner trådlösa larm nuförtiden, dock i en egen larmklass som kallas R. Larmklass R är en reduserad larmklass 1. Listan över godkända trådlösa larm växen allt eftersom olika tillverkare låter pröva dessa.
 
OK !
Då lärde man sig något nytt. I och för sig är det ju rimligt att även kunna skilja agnarna från vetet med ett SSF-godkännande även på de trådlösa larmen. Att sedan tekniken i sig inte ger lika hög säkerhet/trygghet som trådbundna är ju egentligen en annan sak - fysikens lagar kan inte ens det dyraste trådlösa larmet rå på.
Jo, förresten - varför inte köra dubbla frekvenser/band parallellt ? Blockerar tjuven (eller annan utrustning) det ena så fungerar det andra.
Fast det skulle ge dyrare trådlösa larm. Allt för att åtgärda ett problem vars existens de flesta är lyckligt ovetande om.....
 
Hmm... Jag tycker nog att Clas Ohlssons eller AEI-larmen som de egentligen heter får utstå lite väl hård kritik. Och vid det här laget finns de ju knappt ens att köpa längre.
Min åsikt är ju att så länge man vill skydda sig mot sk inbrottsligor som knäcker en altandörr och tar det som finns i närheten är huvudsaken att det finns nån typ av larm, blinkande dioder och larmdekaler på huset. Det avskräcker de flesta från att ens försöka. Vi snackar nu alltså vanliga svenssonvillor med det vanliga "lulllullet" som Christer Glenning skulle ha sagt. Bor man väldigt exklusivt och har väggarna fyllda med svindyra konstverk hamnar saken i ett helt annat läge. Det har under sista tiden varit en hel del inbrott här i komunen. Så vitt jag vet har inga av dessa utsatta fastigheter haft något larm.

Ett larm bör förutom att vara trådbundet även vara uppdelat med central och knappsats var för sig. Centralen ska då sitta hyffsat otillgänglig och knappsatsen gärna väl synlig innanför ytterdörren. En annan ytterst avgörande detalj är enligt mig monteringen. Ser man till att har kablage och sirener väl dolda och otillgängliga är risken för spontant sabotage betydligt mindre. Sätt gärna upp flera sirener och blixtljus med oberoende kablage. Summa summarum, inga större fel på en enkel men pålitlig larmcentral. Lägg pengarna och energin på bra Ir-detektorer och en noggran installation!

Jag har själv ett AEI larm som varit i drift i snart åtta år utan ett enda falsklarm. Det tycker jag är väl godkänt för ett lågprislarm. Vi snackar alltså totalt knappt 1500:- när CO hade utförsäljning.

Jag vet inte riktigt var man kan köpa AEI nu för tiden. Har sett nån dansk firma http://www.hemmlarm.se/ samt modellen HS-02 på http://www.netonnet.se. Det finns dock ingen anledning att låta priset skena iväg. Då kan man lika gärna satsa på något bättre, typ DSC eller dyl
 
Redigerat:
Vi tog ett trådlöst larm som även klarar kabel. Fungerar helt okej och vi har en smidig support som nyligen bytte centralenheten till en bättre. 2 årigt supportavtal.
Dekaler på fönster mm.

Skall man ha trådbundet så fungerar nog CO bra skall man ha trådlöst så måste man ha kvalite.
Visst kan man störa ut dessa, men man kan även klippa kabeln till telefonen.

Jag fattar inte att vissa här tror sig kunna skydda sig från tjuvar med vanliga larm. Det går inte. Då får man ta till bättre saker isf, men varför skall man när man har försäkringar och värden som alltid går att ersätta. Resten ligger i bankfacket!

Vad jag menar är att oftast räcker dekalerna väldigt långt så att man slipper impulsinbrott från amatörer och andra idioter, men vill verkligen tjuven ta sig in så lär han fixa det oavsett. Då pratar vi inte om amatörer utan kunniga tjuvar som vet vad de sysslar med.
 
N!klas skrev:
Larmet ringer upp min telefonväxel (IP-telefoni) där jag programmerat ett system som tar emot koden från larmcentralen (DTMF). Larmet har ett eget unikt telefonnummer till växeln. Koden omvandlas till text och skickas ut som prioriterat SMS till min och frugans mobiltelefoner. Jag kan alltså se i klartext vad för sorts larm som utlöst plus en hel del annat som rör statusen på larmet i smset.

.
Prioriterat SMS... Det låter intressant. Hur skickar man ett sådant?? "Vanliga" SMS kan ju ta lång tid innan de kommer fram har jag märkt...
 
Det kallas för flash sms, det finns ett par olika metoder att skicka, antingen med programvara i datorn kopplat till en mobil med seriekabel, eller över internet mot en kostnad.

Det enda det gör är dock att texten visas på mottagarens display utan att han behöver öppna meddelandet, det finns ingen garanti för leveranstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.