Det visar sig ganska dyrt att byta ut vårt existerande värmesystem (oljefyllda element för direktverkande el) mot vattenburet, så nu funderar jag på att strunta i att byta.
Dock är det så att vi skall bygga till huset med ett nytt rum, uphöjd platta på mark. Där hade vi plannerat att ha vattenburen golvvärme.
Om vi nu väntar med att byta värmesystem:

- skall vi fortfarande gjuta ner golvvärme för vatten som kan använda i framtiden, eller finns det någon fara med ett rörsystem som inte används?
- vad skall man tänka på när man sätter el-elementen förutom att se till att de sitter med stickkontakt?

Är lite villrådig nu för vår plan har hela tiden varit att byta till vattenburenvärme..
 
Gjut ner slangarna och plugga dem, så är det ingen fara.

Sätt INTE stickkontakter på elementen, kontakter är inte gjorda för långvarig hög belastning och kan orsaka brand. Det går lika lätt att koppla bort ett fast anslutet element.
 
Jag tycker det låter som en suboptimal lösning.
Antingen har du för avsikt att konvertera till vattenburet och byta värmekälla, gör detta så snart som möjligt i så fall så du hinner räkna hem den kostsamma investeringen. Då ska du inte installera elelelement.
Om du inte tänker konvertera huset bör du undersöka vilka alternativ som finns att värma upp huset snarare än lägga pengar på nedgjutna slangar för golvvärme.
Det är klart man får vara villrådig men jag tror du sparar pengar på att bestämma dig redan nu hur du vill ha det.
 
Varken ingjutning av slang eller installation av en elradiator kostar speciellt mycket jämfört med att försöka få till golvvärme i ett senare skede. Livet är inte alltid optimalt.
 
Skall du fortfarande använda el för uppvärmning finns ingen anledning att gå från direktverkande till vattenburetn el!!!
(Det finns idioter som tycker att det är bättre men ingen rimlig anledning som jag ser det).
 
PST skrev:
Skall du fortfarande använda el för uppvärmning finns ingen anledning att gå från direktverkande till vattenburetn el!!!
(Det finns idioter som tycker att det är bättre men ingen rimlig anledning som jag ser det).
Nu vet jag inte vad trådskaparen hade tänkt sig, men om man vill ha elbaserad golvvärme så skulle jag ändå absolut göra den vattenburen av följande skäl:

+ Längre livslängd
+ Flexibilitet i val av framtida uppvärmningskälla
+ Ingen risk för överhettning och skador på golvet vid lokal övertäckning

Sedan finns det säväl estetiska skäl som komfortskäl att välja golvvärme framför väggmonterade radiatorer. Tag tex ett stenhus med putsade innerväggar och stengolv allt i gammal stil, där blir golvvärme den perfekta lösningen - skönt klimat och inga stilbrytande radiatorer.
 
Det finns en annan aspekt. Ska du i ett senare skede SÄLJA ditt hus med direkt elvärme, så lär du upptäcka att prisnedsättningen för hus med direktverkande el är stor relativt alla vattenburna system.

Vi sålde (till slut!) vår villa med direkt elvärme för några månader sedan. Hade vi installerat ett vattenburet system hade vi genast fått igen dubbla kostnaden för denna insrallation. Köpare idag verkar rädda för elvärme, och den rädslan kostade oss några hundra tkr i lägre pris, i en mellansvensk större stad, allt enligt mäklaren. Vi vägrade i det längsta godta "skambuden vi fick", men till slut insåg vi att marknaden alltid har rätt. Direkt elvärme är idag en stor belastning, när du ska sälja, om ett alternativt utbud på vattenburna system inns att tillgå.

Så gör allt du kan för att senare underlätta en konvertering från elvärmen till vattenburna system. De pengarna har du igen med råge, om och när du säljer huset.
 
Det är nog sant att man har igen en del av kostnaden när man säljer huset om man har ett fungerande och heltäckande vattenburet system. Frågan är om man har igen kostnaden för några nedgjutna rör som "borde" funka men inte är inkopplade. Jag ställer mig tveksam till att man "får igen dubbla kostnaden för konvertering" när man säljer huset. I så fall fungerar inte riktigt marknaden, vilket jag tror att den gör.
Annars kan man undra varför ni inte konverterade innan ni flyttade, det hade ju inneburit minst 100 loppor rätt ner i fickan.
Ett och annat golvärmesystem har väl fått pyspunka mha en spik också så det finns väl för och nackdelar med allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.