Vi har på vår baksida en bred och brant slänt.
Jag har letat på nätet efter bilder osv. på hur man kan få den till något användbart och barnvänligt.
Men utan att det kostar en smärre förmögenhet.
Finns det någon därute som har tips på hur vi kan gå tillväga för att få inspiration?
En trädgårdsarkitekt är inte ett alternativ just nu, då jag finner att halva nöjet är planerandet=)
 
Har du kanske någon bild och måttangivelser, samt lutning på denna slänt?
 
Min slänt är ungefär 20-25 meter bred och slutningen ca 3meter.
tack för era snabba inlägg =)
 
Skulle också säga att lutningen på slänten är omkring 70grader........... ja vet ,kanske är den helt hopplös....eller?=)
 
Nja runt 70 grader är den inte :) 90 grader är lodrätt och en 70 graders skulle nog kräva rent berg för att ligga kvar.
 
Vi fodrade med storsten i våra slänter. Hur det ser ut kan du se på vår hemsida www.husihelvete.se titta framförallt på inläggen från slutet september och början av oktober förra året. Du hittar ett arkiv lite längre till höger på vår sida.

Vi har lyckats få till lutningar väldigt nära 90 grader, allt för att maximera den plana ytan av tomten.
 
Vårt hus och tomt är byggt på åsmaterial (sten osv.), därav denna slänt.
Jag har fått en hel del tips, tackar! Men skriv gärna mer jag känner att ideerna börjar komma men man kan aldrig få för många=) Lägger kanske in en bild efter helgen....om vädret håller sig.
 
Beroende på väderstreck, utsikt, vad det gränsar till och sådant så skulle man ju kanske kunna bygga ett par terrasser i denna sluttning och plantera växter som "sköter sig själva". Terrasser för att inte allt regnvatten skall rinna av, då blir det vädligt torrt och sterilt.

Ölandstok är en växt jag sett användas en hel del i sluttningar, och rönnar är rätt så vackra träd som har sin bästa tid lite senare på säsongen.
 
Om ni har eller ska skaffa barn kan det vara läge att spara en bit av slänten som pulkabacke...ja, om den inte vetter rakt ut mot vägen eller något annat olä'mpligt...
 
En slänt är rent trädgårdsmässigt en fin tillgång. Dels för att det blir kul för barnen, pulka på vintern och klättra på sommaren, och dels för att det finns så mycket roligt du kan göra med den i trädgårdssammanhang. Stenar och stenpartiväxter, lite vildvuxen naturdel, ett litet vattenfall, en mysig trapp, terasser osv.
 
Vilka toppen tips vi får in här=)
Vi är nybörjare här visste inte riktig vad vi hade att vänta oss....men detta har visat sig att vara ett forum att räkna
med !!! Inspirationen ökar för varje svar vi fått.
Jätte kul !
 
Tapper skrev:
Vi har på vår baksida en bred och brant slänt.
Jag har letat på nätet efter bilder osv. på hur man kan få den till något användbart och barnvänligt.
Men utan att det kostar en smärre förmögenhet.
Finns det någon därute som har tips på hur vi kan gå tillväga för att få inspiration?
En trädgårdsarkitekt är inte ett alternativ just nu, då jag finner att halva nöjet är planerandet=)
Hejsan! Har liknande slänt som dig här hemma, blev efter att vi byggde ut. Vi delade av slänten med en sliperstrapp (ganska bred), längst upp efter bägge sidorna om trappen satte vi spireabuskar samt en vanlig enbuske vid trappen.(detta gjorde för ca: 5 år sen). och för 2 år sen satte vi krypen i själva slänten. är satt så att när enbuskarna växt klart ska vi sätta nån blommnde växt mellan dessa enar.
Krypen blir ca: 1x 1 m, å dom täcker bra och är gröna året om. för att slippa stå och hålla efter ogräs la vi svart plast underst och täckbark över det för synens skull.
Lite rörigt skrivet, kan se om jag hittar nån bild att skicka..
PS! Innan vi planterade i slänten hade våra barn slänten till att åka pulka etc i. DS!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.