Hej

Nu när våren är kommen tänkte jag kolla med er. Använder ni högtryckstvätt på era träfasader och tegeltakpannor. Ville bli av med mossa och "mögel" sedan vintern och förra sommaren. Är det nått ni rekomenderar eller att man inte ska göra. Finns det att läsa om någonstans? Jag har en högtryckstvätt och nått hus rengöringsmedel. Tänkte hyra en liten kran och blåsa rent huset.

Mvh
/T
 
Mossa brukar försvinna av sig självt när det blir varmare. Högstryckstvätt på träfasad känns instinktivt dumt. man lär ju pressa in ordentligt med vatten i virket.
 
Håller med om att använda högtryck på hus är att be om problem. Vill du bli av med mossa så gå till din byggaffär så frågar du efter rengöring för tak, kommer ej på vad det heter. För fasaden finns det också "rengöringsmedel".
 
MAn blir ju lite konfunderad när dom skriver i sina annonser att man kan använda dom på bilar båtar husväggar osv och att det finns speciellt medel för just det endamålet oxå. Men vad är alternativet. Skrubba för hand med en potatisborste?
 
Kan ju om du vill ha en större borste. Reklam har ju en tendens att tänja på sanningen...
 
Taket kan du använda högtryckstvätten på.Sedan sprutar du på bensalkonklorid eller i utspädd form grönfri.Grannen anlitade en firma som gjorde just så. www.lacomfort.se
 
Grannen hemma körde taket med högtrycken och inget mer, detta var 4-5 år sedan och nu är det 7 ggr djä... med mossa.
Lånar tråden lite.
Ang Grön fri, har funderat på att använda detta på taket och som reklamen säger ´så har du då fått bort mossan efter någon månad och efter ett par år även "sten lava" eller vad den heter som sitter hårdare.
Frågan är sedan om även takpannan är borta efter ytterligare år??
Fungerar det, vad händer efter något år?
 
Richard A skrev:
Grannen hemma körde taket med högtrycken och inget mer, detta var 4-5 år sedan och nu är det 7 ggr djä... med mossa.
Lånar tråden lite.
Ang Grön fri, har funderat på att använda detta på taket och som reklamen säger ´så har du då fått bort mossan efter någon månad och efter ett par år även "sten lava" eller vad den heter som sitter hårdare.
Frågan är sedan om även takpannan är borta efter ytterligare år??
Fungerar det, vad händer efter något år?
Nej inte försvinner takpannan.
Grönfri innehåller bensalkonklorid.Om du vill kan du köpa bensalkonklorid och sedan blanda i billigare vatten hemefrån. Det blir avsevärt biligare än grönfri.
Ett tips. googla på bensalkonklorid
 
Aldrig högtryck på trä. Ytan kan förstöras helt och blir sig aldrig lik igen.
 
Snailman
Grannen brukade högtryckstvätta sitt hus varje vår, även träfasaden.
 
Det går naturligtvis om högtryckstvätten är riktigt dålig, men är den värd sitt namn så ruggar den upp en normal träyta direkt.
 
Ska ju villigt erkänna att jag inte blir riktigt klok på det här. Är det någon som använt högtryck (på ett längre avstånd förstås, typ någon meter eller 2 kanske) med positivt/negativt resultat och detsamma för tak med takpannor.
 
Jag provade att köra med högtrycket ca 2m ifrån och då är det verkningslöst.
Jag blandade ca två 6or ammoniak i en hink med vatten och sedan skurade jag träfasaden med borste, sedan var det bara att skölja av. Har inte provat på taket, däremot högtryckstvättade jag min sjöstens trapp och då öppnar sig porerna och nu suger den åt sig mossa och annat, så jag skulle aldrig ge mig på taket med högtrycken utan att efterbehandla med något.
 
Andreas_Hansson skrev:
Nej inte försvinner takpannan.
Grönfri innehåller bensalkonklorid.Om du vill kan du köpa bensalkonklorid och sedan blanda i billigare vatten hemefrån. Det blir avsevärt biligare än grönfri.
Ett tips. googla på bensalkonklorid
Tackar för tipset, hur mycket vatten blandar du i?
Detta borde man kunna köra på cement plattor också?
 
tord00 skrev:
Ska ju villigt erkänna att jag inte blir riktigt klok på det här. Är det någon som använt högtryck (på ett längre avstånd förstås, typ någon meter eller 2 kanske) med positivt/negativt resultat och detsamma för tak med takpannor.
På det avståndet är högtryck verkningslöst. Mycket bättre med en vattenslang med kraftig stråle.
Men bäst är att borsta och skölja med en mildare stråle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.