Varsågod! En inspirerande planlösning av en sex-köks arbetarbostad för sex arbetarfamiljer...
http://www.murberget.se/upptack/fotopost.aspx?foto=Fo-U10928

Centralt i alla äldre kök är murstocken, som dikterade spisens placering. Kring 1900 fanns ingen el. Man bar in vatten från pump eller brunn på gården. Man värmde vatten i en stor gryta på spisen. Man diskade i en balja. Därför var bänkhöjden knappt mer än knähög, ty annars hade man inte fått någorlunda bekväm arbetsställning över sina arbetsredskap. De första diskhoarna installerades när vatten drogs in, vilket ibland inte skedde förrän på 1940 eller -50-talet. Av gammal ohämmad vana fick ibland bänkarna samma pygméhöjd som förr.

Central funktion hade också skafferiet, som regelmässigt var placerat mot yttervägg för ventilation. I anslutning till varje bostad fanns också någon form av jordkällare. Jag gissar att arbetarområden utrustades med kollektiva källare för flera hushåll. Hur man bygger och vårdar jordkällare är en konstform som försvann med kylskåp och frys. Man förde en ständig kamp mot råttor och ohyra. Man förvarade råvaror dels i anslutning till bostaden och dels ute vid fälten i "stukor".

Ved "mellanlagrade" husmor i en stor vedlår, helst nära spisen. I övrigt var köken ytterst sparsamt försedda med skåp och lådor för hushållets enkla köksredskap. Ibland fanns öht inga väggfasta skåp. Man förvarade sina pinaler i någon skänk. Ofta hittar man i gamla köksbord en infälld låda för bestick. Varmvatten gick åt i massor för barnfamiljen med ständigt nedbajsade blöjsnibbar. När man talar med kvinnor som själva upplevt denna tid i dessa kök berättar de dock oftare om tvätt utomhus i vattendrag.

Ytlagren lades utanpå varandra som årsringar. Ovanpå nakna timret pärlpånt. Sedan masonit. Man gladdes åt RENA glänsande ytor. Belysning? Om någon vet hur man diskar till ljuset av en fotogenlampa bakom ryggen är jag tacksam för ögonvittnesskildring ...

http://www.murberget.se/upptack/fotopost.aspx?foto=Fo-A13776
http://www.murberget.se/upptack/fotopost.aspx?foto=Fo-A13775
 
billy_beaver: Jag tror det du skildrar är exakt vad Daisy är ute efter... ;)
 
Nej, det är lite kul när folk försöker hitta "äkta" kök till småstugor och arbetarbostäder och fastnar för ett kvänum för en kvarts miljon =)

Grejen är väl att man får försöka hitta vad man själv trivs med, men renoverar man inte ett slott så är det nog svårt att hitta ett historiskt korrekt utförande som också uppfyller dagens krav på standard.

Jag tror att om målet är att hitta ett kök som smälter in, korrekt eller inte, så är det i materialvalet som gud bor. Ok, det har aldrig funnits en ergonomisk 90-bänk med lådinsatser för kryddor, men om man använder material som stämmer med huset i övrigt så känns det nog rätt ändå. Tänker då på helt självklara saker, som furu, linolja, sten. Platsbyggt eller fristående känns mest rätt, alltså inte vita skåpsstommar, men om man inte har tid, råd eller händer till det, så ändå en del "egna" lösningar. Att det är anpassat till rummets vinklar och vrår och ingenting man kan hitta i en kökskatalog. Lite man tager vad man haver och finurliga små lösningar. Man kan använda limträskivor till mycket och linolja gör så att det smälter in. Pärlspont är också billigt och bra.

Jag tror att det absolut viktigaste är att det känns personligt. Det måste ju vara den enskilt största förändringen som hänt i kök, och hem i allmänt, att det har gått från vanliga möbler och platsbyggt till moduler med färdiga mått. Ja, kök har blivit så väldigt mycket mer praktiskt med diskmaskin, rinnande vatten och el ur två hål i väggen, men det kanske är den där egna känslan som saknas.

Det är dock lite svårt att vara originell på byggnadsvårdsvis, man hamnar lätt i samma sorts kakel, beslag och belysning som alla andra som springer på Gysinge, men det är nog inte så många procent utanför det här forumet som skulle märka det =)

Du har möjligen inte lite bilder så att det går att ge mer konkreta förslag?
 
lavin - det låter som vi tänker nu när vi håller på med vårt kök. Att allting inte skall vara så perfekt. Alla skåpen kanske inte skall vara exakt likadana. VI fortsätter med lite konstiga vinklar och sånt som finns i köket nu. Och så platsbyggt med skåp ända upp i tak m.m. Dvs mer en känsla än något exkt rätt.
 
Vill faktiskt inte ens förkasta vita skåpstommar. Dessa utgör numera ett så pass anonymt inslag att de inte dominerar rummet (under förutsättning att det inte blir för stort komplex). Har en bild från ett hus jag tittade på som, även om vinkeln är lite snäv, visar att diskretion fungerar utmärkt...
 
  • kök2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser fint ut det med, neutralt funkar. Men om jag hade haft valet så är det platsbyggt som gäller.

För att jag skulle tycka att det riktigt hänger ihop med resten av huset så fungerar det inte med vitlackade stommar. Det ser bra ut på bild, men när man använder köket så faller illusionen. I mitt huvud så känns det inte gediget, det går bara inte.

Nu har jag varken tid eller råd med platsbyggt, så det är just ikea-stommarna som fick leva vidare! Jag har faktiskt inget problem med det heller, en annan tanke är att man slänger inte sånt som fungerar, avhålla sig från resursslöseri och så vidare. Så stommarna är ruskigt raka men vi har kompenserat det med lite vingligt snickeri. :p

Det går alldeles utmärkt att säga emot sig själv och ha motstridiga ideal, livet är en intressant kompromiss. Och det är bra att vi löser det på lite olika sätt, vi kanske tom kan lyckas skapa lite lokala variationer och traditioner om vi anstränger oss! Gysinge kanske kunde ha olika sorters skomakarlampor som skickas ut till olika landsändar efter postnummer? En liten nätt västskånsk med röda kanter, och en gulaktig till byggnadsvårdare i närke. Det hade vart lite skoj.
 
Mycket få arbetarbostäder från det sena 1800-talet är bevarade. I likhet med alla andra byggnader har de moderniserats stegvis. De flesta är rivna. Återstoden återfinns i våldsamt förvanskat skick. I exemplet jag redan visat samsades alltså inte mindre än sex familjer på ytan av tolv gånger åtta meter. Just den byggnaden är riven. Skulle den ha överlevt som bostad skulle den nätt upp räcka till dräglig bostadyta för ett enda nutida litet hushåll.

Känslan av historia beskriver man inte bäst som några "vingslag". Vi förstår mer genom att betrakta förändring som "årsringar". Flera andra i tråden talar om samma sak: Det är de små inkonsekvenserna och stilbrotten som påminner oss om då många uppbrotten och de många generationernas bruk av samma golv. Alltså är det egentligen lite förkastligt att i ett enda svep rensa ut allt som INTE härrör från byggnadens förmenta "ursprungsår". Och lika logiskt befriande är insikten att också VI har all "rätt" att sätta vår egen prägel på våra hem.

För att inte Daisy ska tycka att jag är en alldeles ovanligt elak gammal "sur-bäver" måste jag tillägga att köket hon vill uppnå låter som ett alldeles fantastiskt trivsamt och trevligt ställe, där man helst stänger ute både trollen och länsmuséet. ;)
 
enkelt och litet är det men på god väg. en spiskåpa ska plåtis få fixa och sen upp med luckorna // Micke
 
  • kök-m-färg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag har byggt ett kök som kanske kan gå under benämningen sekelskiftesstil. Platsbyggt med infällda luckor allt i massivt trä. limträskivor i stommarna, björk i luckorna, allting målat med ottossons linoljefärg Jag har inte varit helt konsekvent eftersom jag tycker att vissa moderna funktioner är att föredra framför ett helt tidstypiskt kök, precis som en del andra utryckt i denna tråd.
Vi ville tex ha induktionshäll och varmluftsugn. Jag skulle velat ha en betong bänkskiva eller nån stenskiva, marmor eller granit men hade inte orken att gjuta eller råd att köpa granit så det fick bli trä till vidare.. lite tråkigt kan jag tycka men det går alltid att byta ut senare om lusten skulle falla på.

bifogar ett par bilder.
 
  • IMG_1206.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker du har lyckats fint njitanjau, kanske lite för romantiskt för mig men helt ok. Snyggt arbete.
 
Och då tycker jag ändå att jag hållt igen lite på romantiken..;-) Det kan lätt bli väldigt romantiskt om man tex väljer skomakarlampor över diskbänken och blandare av tidstypiskt snitt ovs. Jag ville inte att det skulle se som ett sekelskiftes museum så jag blandade in lite moderna element som halogenspotar modernt kylskåp ovs.
Jag tycker det kan vara fint när man sas löper linan ut också. men jag valde en mellanväg (tycker åtminstone jag ...:)

En sak jag egentligen velat ha var gasspis det kan ge mycket karaktär åt sekelskifteshållet.. men vi valde bort det pga barnen. Öppen låga och barn som vill laga mat känns inte helt tryggt. Så det fick bli induktion istället. Måste säga att det är helt suveränt!!! Till och med snabbare än gas och framför allt så himla lättskött det bränner aldrig fast! Bara torka med fuktig trasa!
 
förlåt om jag är tjatig.. men jag kunde inte låta bli att visa min besticksinredning i flammig lönn.. he he
 
  • DSCN4349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Bestickslådan - vill ha!
 
njitnjau skrev:
Hej,
Jag har byggt ett kök som kanske kan gå under benämningen sekelskiftesstil. Platsbyggt med infällda luckor allt i massivt trä. limträskivor i stommarna, björk i luckorna, allting målat med ottossons linoljefärg Jag har inte varit helt konsekvent eftersom jag tycker att vissa moderna funktioner är att föredra framför ett helt tidstypiskt kök, precis som en del andra utryckt i denna tråd.
Vi ville tex ha induktionshäll och varmluftsugn. Jag skulle velat ha en betong bänkskiva eller nån stenskiva, marmor eller granit men hade inte orken att gjuta eller råd att köpa granit så det fick bli trä till vidare.. lite tråkigt kan jag tycka men det går alltid att byta ut senare om lusten skulle falla på.

bifogar ett par bilder.
Va snyggt det blev! Å golvet gillar jag skarpt! Vad är det för färg Ottossons?

Sedan vill jag beställa 3 beticklådor av dig! Kan man få bottenstycket i honduras mahogany och "toppen" i lönn? :)

mvh plexi
 
Tack plexi!!
Ottosons ljusgrå men sen kunde jag tyvärr inte måla rutorna med linolja så det fick bi ett experiment med Beckers golvfärg den ligger nog rätt nära Ottossons pärlgrå i nyans... torkar på en timme, får se om det håller, annars blir det till att måla om med linoljefärg ändå.

Upp med lädret Pleximannen så kan vi nog ordna nåt med bestickslådan!!! Bara lönnbiten går nog på en tusenlapp ;-)
Denna biten var lite defekt så jag kunde inte använda den till det den avsedd för därför blev den till bestickslåda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.