I bygglovet jag fick för mitt hus och intilligande garage lade jag garaget så att marknivån runt det hamnade 30cm under marknivån runt huset då tomten lutar neråt i riktning mot garaget.

Mitt garage ska ligga 1.2meter från tomtgräns och grannen har precis ställt ut kantelementen 4.5meter från tomtgränsen. Det har dock visat sig att han fyllt upp sin tomt rejält så att hans markhöjd hamnar på samma nivå som den för mitt hus vilket kommer att få till följd att mitt garage hamnar nere i ett hål om jag inte bygger det på en högre nivå än bygglovet jag fick.

Vad brukar det kosta att söka omlov för att höja ett garage (6x7meter med 6x6m carport framför) 30cm jämfört med det existerande bygglovet?

Har ingen lust att betala de 9.000kr som bygglovet kostade igen, bara för att jag var dumsnäll och anslöt till befintlig marknivå mot grannen i första bygglovsansökan.

Jag har inge tvivel på att det skulle gå igenom då det blir bästa lösningen för alla att marken mellan husen är så jämn som möjligt med bara en liten ränna som markerar tomtgränsen.
 
Hemmakatten
Du behöver säkert inte ansöka om nytt bygglov. Prata med byggförvaltningen. Antingen räcker det att du skickar in justering i efterhand eller att du begär en revidering av bygglovet (mindre avgift).
 
Stämmer bra det. Kollade med komunens bygglovsarkitekt och det gick på 1060 riksdaler att justera mer än 30cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.