Funderar på att måla köksgolvet (som nu är lackade furuplankor) svart. Någon som har erfarenhet av detta? VIlken färg är bäst lämpad? Matt eller blank? Måste man slipa om golven eller går det att preparera golven/lacken på annat sätt? Tack
 
Hej Alf!

Jag har målat om mitt golv i hallen. Furuplank som jag målade mörkt brun grå. Blev jätte bra.

Tänk på att:

- Slipa/rugga upp ytan med ett grovt sandpapper (Maskin eller för hand)
- Efter slipa med finare sandpapper.
- Grunda
- Välj en lackfärg glans 80 eller liknande. Blir det för matt så tål det inte lika mycket slitage. Mycket svårare att matcha en mattlack än en som är blank.
- Tänk på att lägga någon form av fog mellan springorna. Väljer du silicon så är inte detta övermålningsbart, vilket kan vara bra för det blir lite snyggare. Särskillt om man väljer svart färgat silicon.

Spara gärna färgkoder och liknande. Det kan vara bra att ha när man kanske behöver reparationsmåla en planka.

Lycka till!

Calle
 
Är precis på väg att göra detta själv. Har idag svartmålade golv i ett rum men ska nu köra vitt i ett annat. Har fått höra att man ska undvika lack om golvet är spikat eller borrat. Endast om det är limmat är det ok med lack direkt på.

Så enligt vad jag hört är det följande som gäller:
-Slipa upp golv
-Finslipa
-Måleritvätt
-Eventuell grundning
-Oljefärg
-Skydd, tex en lack
 
tack för tips. var hemma hos en vän igår som hade målat sina golv vita med oljefärg. mycket snyggt. blanka och slittåliga. är det annorlunda att måla med oljefärg? har fått för mig att det är svårt.
 
Skippa silikonen! Färgen fäster varken på lack eller silikon om du silikonar.
Matta ner lacken o grunda o måla med golvfärg som är hårdare,provmåla först så inte golver är vaxat tidigare, då moste du slipa till trärent.
 
du kommer att ångra dig lägg ett nytt golv isället om du har springor
känner själv 7 personer ink mig som har lackat golv med springor det tar 2 år sen hatar du skiten !(det trillar ner så mycket skit i springorna) lade ett nytt golv det tål både repor och är lättare att hålla rent och kostar det samma som att hålla på att slipa och lacka (14mm ek)
 
En god vän till mig har vitmålat furuträgolv i hela sitt sommarhus. Eftersom det är mycket spring in och ut med sandiga fötter valde han att måla golvet med något som kallas Bengalack. Bengalack går att måla på allt, trä, järn kärnkraftverk, you name it.

Resultatet blev i alla fall bra, hårt och lättskött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.