Såg att du visst fick tillbaka 38.000 (vi skulle få 36') så jämför med 78.000:-
 
tibbass skrev:
Har kollat med säljaren igen o de vägrar sätta i en annan värmepump. Dock så får vi ju givetvis göra det själva. Avdraget vi skulle få då är: 38.000:- inkl moms värmepump, ventilationsrör, takhuvar, projektering samt installation.
Är det någon som vet vad det skulle kosta att köpa en ivt 495 från en återförsäljare med installation projektering o allt?

mvh
Fredrik

är du säker på att det huset är det optimala? nån "trevligare" husförsäljare kanske har ett nästan likadant, & ställer säkert upp om han vet att ni byter hus om ni får som ni vill!
 
bad_guy skrev:
Vi bet. 16.000 extra för en 495:a då ingick "spriten" i markslingan. Sedan kostade kollektorerna ca 10000:- och extra mark+arbete ca 10.000:- + lite extra rör.
Så totalt ca 40.000:- extra. Du kan då jämföra med 36.000 (som du får tillbaka för 490:n) +40000= 76.000:- inkl all vent-kanalisation.
Begär in offert så får du se tror ej du hamnar billigare
dom lura dig bera med att flytta runt kostnaderna till olika poster.
10 000:- räcker till 1000m kolaktorslang o du behöver bara 200m
 
bad_guy skrev:
Såg att du visst fick tillbaka 38.000 (vi skulle få 36') så jämför med 78.000:-

Så ni fick totalt ge 40 000 extra för en 495 a? Hur snabbt tror ni att ni tjänar igen pengarna?
 
Om man väljer en 495a med markvärme, ka man dra slangen under golvplattan på huset?
 
Nej, det går inte. Slangen måste ligga några meter (tror det var minst >2m) från huset!
 
Ang 10000:- för markslangarna beror detta på att vi var tvugna att använda oss av kollektorer. Dessa är ju ganska dyra men kräver å andra sidan liten tomtyta samt grävningen går ju väldigt snabbt.
Ja, nästan 40.000:- extra är ju en del , men så har vi ett hus på 192m2 + garage på 33m2 som värms upp till +10. Så en 490 hade ju gått på knäna direkt.
Ligger idag på en total elförbrukning på ca 15-16.000kWh + 2-3m3 ved när det är som kallasat för att kapa lite toppar (klarar köra huset till några minus utan elspets).
Vi håller 21-22grader i huset och vi har mysket fönster om nån nu tycker det verkar vara en hög förbrukning
Skulle tippa på att vi åtminstone sparar 5000kWh/år jämfört med en 490.
Så mao sparar vi idag ca 5500:-/år så det tar 7år att sprara in en 495:a för oss med dagens elpris. Men det kan ju revideras snabbt.
 
bad_guy skrev:
Ang 10000:- för markslangarna beror detta på att vi var tvugna att använda oss av kollektorer. Dessa är ju ganska dyra men kräver å andra sidan liten tomtyta samt grävningen går ju väldigt snabbt.
Ja, nästan 40.000:- extra är ju en del , men så har vi ett hus på 192m2 + garage på 33m2 som värms upp till +10. Så en 490 hade ju gått på knäna direkt.
Ligger idag på en total elförbrukning på ca 15-16.000kWh + 2-3m3 ved när det är som kallasat för att kapa lite toppar (klarar köra huset till några minus utan elspets).
Vi håller 21-22grader i huset och vi har mysket fönster om nån nu tycker det verkar vara en hög förbrukning
Skulle tippa på att vi åtminstone sparar 5000kWh/år jämfört med en 490.
Så mao sparar vi idag ca 5500:-/år så det tar 7år att sprara in en 495:a för oss med dagens elpris. Men det kan ju revideras snabbt.
vist spar du en del mot en 490.
men jag har ett äldre hus som är lite större än ditt & jag förbrukar 11000kWh inlkusive hushålls el.... så vist är det skilnad på en bra anläggning o en hyfsad anläggning. desutom eldar jag inte då!
 
tibbass skrev:
Har din CE 50 fungerat bra? Hur mycket fick ni ge för den?

mvh
Fredrik
Jag gav 52 000 kr när jag beställde för 3 år sedan. Riktpriset är ca 60 000 kr. Jag är mycket nöjd. Inga problem och låg energiförbrukning. Jag värmer 217 m2 och förbrukar 13700 kWh/år inkl hushållsel för 2 vuxna o 2 barn.
 
dovienya skrev:
Dessutom är väl IVT lite ökända för att haverera rätt .. frekvent .. jämfört med till exempel NIBE som ligger lite bättre till där. CZ är för nytt för att kunna uttalas om, men de kommer säkert att haverera rätt bra de också :p
Det är rätt stor skillnad i konstruktionen på CE50 och de andra frånluftarna. CE50 har en scrollkompressor som annars används i bergvärmepumpar, så kompressorns livslängd är nog att jämföra med kompressorn hos berg/markvärmepumpar. CE50 har också en försäkring på 6  år som kan förlängas till 10 år. Det har ingen av de andra frånluftarna.
 
tibbass skrev:
Har kollat med säljaren igen o de vägrar sätta i en annan värmepump. Dock så får vi ju givetvis göra det själva. Avdraget vi skulle få då är: 38.000:- inkl moms värmepump, ventilationsrör, takhuvar, projektering samt installation.
Är det någon som vet vad det skulle kosta att köpa en ivt 495 från en återförsäljare med installation projektering o allt?

mvh
Fredrik
Om du köper CE50 har Comfortzone samarbete med en vvs-konsult som kan projektera ventilationen. Om inte din röris kan/får installera något annat än IVT490 finns det många andra rörisar som gärna installerar CE50. Det är inget komplicerat jobb.
 
Carman, tror inte att det är särskilt givande att föra denna diskussion beträffande jordvärmens förträfflighet med dig. Du är redan övertygad om att du vet allt och att jordvärme är guds gåva till mänskligheten.

Det jag kan säga är att det itne är gratis att gräva ner jordvärmeslang. Det är mycket osäkert om effekten blir den utlovade, tomten är tillräckligt stor, marken är lämplig för jordvärme, samt dessutom det faktum att jordvärme inte lönar sig i ett mindre hus.

Du får gärna skrika dig hes om att alla ska köpa och använda sig av jordvärme samt spekulera i att elpriset kommer att kosta si och så mycket i framtiden. Jag lyssnar inte på dig, du är för onyanserad och har redan bestämt dig för att jordvärme är överlägset för allt och alla.

Vid sidan av traditionella frånluftsvärmepumpar är Comfortzone är den enda lösningen som jag ser idag som kan övervägas i en mindre enfamiljsfastighet av "normal" storlek. Jag är dock övertygad om att luft/vattenvärmepumpar kommer att konkurrera på detta område inom kort.
 
WeeBe skrev:
Carman, tror inte att det är särskilt givande att föra denna diskussion beträffande jordvärmens förträfflighet med dig. Du är redan övertygad om att du vet allt och att jordvärme är guds gåva till mänskligheten.

Det jag kan säga är att det itne är gratis att gräva ner jordvärmeslang. Det är mycket osäkert om effekten blir den utlovade, tomten är tillräckligt stor, marken är lämplig för jordvärme, samt dessutom det faktum att jordvärme inte lönar sig i ett mindre hus.

Du får gärna skrika dig hes om att alla ska köpa och använda sig av jordvärme samt spekulera i att elpriset kommer att kosta si och så mycket i framtiden. Jag lyssnar inte på dig, du är för onyanserad och har redan bestämt dig för att jordvärme är överlägset för allt och alla.

Vid sidan av traditionella frånluftsvärmepumpar är Comfortzone är den enda lösningen som jag ser idag som kan övervägas i en mindre enfamiljsfastighet av "normal" storlek. Jag är dock övertygad om att luft/vattenvärmepumpar kommer att konkurrera på detta område inom kort.

det jag visar med mina siffror högre upp är att man ska få en inblick i vad man kan göra, ett nytt hus ska väll kunna få lika låg uppvärmnings kostnad som mitt gammla hus! varför bygga ett hus som man vet kommer att bli dyrt att värma i framtiden?


för övrigt så har man ju guld läge att lägga jordvärme, just när man bygger nytt. tomten ska avjämnas & andra markarbeten görs isamband med att grunden ska färdigställas. Ock då har man sin livs schans att få jordvärmeslingan nergrävd billigt! Alla maskiner är ju redan på plats & viss grävning kanske samman faller med andra grävarbeten.
man hmnar på ungefär samma kostnad som för en Comfortzone...
 
Vi ska bygga ett enplans på 150 kvm och jag har nästan bestämt mig för en CZ50 pga att det är moränjord och det ger väl inte så bra effekt med jordvärme då? Kan man gå runt det problemet på någt vis t ex med en längre slinga? Eller finns det någon annan lösning?
:-?
 
walle74 skrev:
Vi ska bygga ett enplans på 150 kvm och jag har nästan bestämt mig för en CZ50 pga att det är moränjord och det ger väl inte så bra effekt med jordvärme då? Kan man gå runt det problemet på någt vis t ex med en längre slinga? Eller finns det någon annan lösning?
:-?

ja det är så man gör. finns det lite energi i marken så tar man bara en längre slinga, tills man når den mängd energi huset kräver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.