Hej!
Jag ska bygga en övervåning på vårt befintliga enplanshus.
Golvbjälklaget på övervåningen kommer att ligga över en 9 meters längd och på undervåningen kommer jag att sätta upp bärande väggar och järnbalkar (18 cm h-balk), men för att minimera antalet järnbalkar vill jag veta det maximala avståndet på upplagen, dvs spännvidden.

Kan ett normalbelastat golv med bjälkar på 220 mm klara av en spännvidd på 4,5 m?

Räcker det med H-balk 18 cm hög som stöd. Limträbalkar tar ju så oerhört mycket plats i taket. Jag vill inte göra infällningar i bjälklaget. För jobbigt! :)

Bygglovsritningarna finns på http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/

Jag har ännu inte ordnat med K-ritning och tänker försöka ge mig på en egen ritning först för att se vad byggnadsnämnden säger.

Tacksam för svar och råd!
/Marcus
 
Vet en hustillverkare som använder 45x220 med cc 600 upp till 4.2 m. Med cc 300 upp till 4.8 m.
 
Tack för tipset, men kan du säga husleverantören?

Låter ju bra med 4,2 m. Vilken klassificiering är det på virket? K24?

/M
 
Mikael_L
Enligt din tråd verkar det ju som att man kan ha 9 meters hus om man skarvar bjälklaget? Uppenbarligen, enligt som jag förstår Träguiden, ska en golvbjälke inte vara längre än 7 meter.

I så fall tänker jag mig att jag lägger en 5 meters längd från ena hållet och en från andra hållet och så spikar jag ihop dem parallellt. C/c-avståndet blir ju 60 cm ändå, men på ena halvan av huset förskjuts det lite åt sidan. Borde väl gå? Gjorde en liten skiss på vad jag menar.
 
  • golvbjalkar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
macaroni skrev:
Tack för tipset, men kan du säga husleverantören?

Låter ju bra med 4,2 m. Vilken klassificiering är det på virket? K24?

/M
Husleverantören kvittar väl, men det är en av de största.
Virket är K24.
 
  • Gilla
carlarvid
  • Laddar…
Genom att skruvlimma golvspånplatta direkt i bjälklaget kan man öka spännvidden. Vi har 5,3m/cc600/220mm K24 på ett ställe i huset. Detta är uträknat och godkänt av konstruktören.
 
Jag har också hört det där med skruvad och limmad. Men vad har ni på det golvet. INga tunga partier som t ex garderober, pianon o likn antar jag?

/M
 
macaroni skrev:
Jag har också hört det där med skruvad och limmad. Men vad har ni på det golvet. INga tunga partier som t ex garderober, pianon o likn antar jag?

/M
Nej inget speciellt tungt, men den frågan kom aldrig upp. Antar att man räknar på en standardbelastning. Vi ville nämligen slippa c/c400 till varje pris. Det var därför denna lösning kom upp.

Du måste ändå kolla av med en konstruktör eller byggnadsingenjör. Alternativt använda Kerto-balkar.

http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/42118-vad-aer-en-kerto-balk.html
 
Jag har 4,5m cc300, 400 och 600 beroende på placering. Visst sviktar det lite med cc600 men inte så att det stör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.