Har kollat upp ett byggföretag som vi står i stånd att anlita för uppförande av ett nybygge. Bland (de få) uppgifterna står det följande:

Inregistrerat: 2006-12


Ekonomi/Trend Bokslut saknas


Dvs. företaget har inte varit i gång särskilt länge. Det bekymrar mig lite. Kan man få veta någonstans om personen i fråga har haft något annat företag tidigare (som har konkat ...)?

Och vad innebär "Bokslut saknas"?
 
Inget konstigt med att bokslut saknas. Företaget har inte varit aktivt så länge att det har behövt lämna in någon sådan ännu. Bokslut för 2007 har ju inte behövts lämnats in än. Första räkenskapsåret kan ju dessutom vara förlängt (för att tex anpassa sig till önskad räkenskapsperiod).

Du kan vända dig till Bolagsverket för att få reda på om personen är/har varit delaktig i andra företag. Det är gratis upplysningar om du ringer dit. Annars kan du söka fram dessa uppgifter själv på deras sida, men det är en betaltjänst.
 
Man kan kolla upp en person som företagare och få personens engagemang som företagare. Dvs alla styrelseuppdrag och enskilda firmor o likn. Jag är dock osäker på om man utan speciell relation till personen får lov att ta denna speciella UC. Banker får och gör det, det vet jag. Men om privatpersoner får lov att göra detta, är jag osäker på. Prata med din bank och fråga om de kan och vill hjälpa dig. Lycka till
 
Skansk_nybyggare skrev:
...alla styrelseuppdrag och enskilda firmor o likn...
Det är precis det som man kan få veta av Bolagsverket. Och mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.