Våren är här och den väldigt välkomna solen torkar upp marken sakta men säkert.

Vi kommer inom kort köpa matjord för att anlägga gräsmatta på våren leråker. För oss blir det närmare bestämt ca 70 kubik.

Min tanke är att om vi är fler som ska handla jord i Västeråsområdet så kanske vi ska gå ihop oss och därigenom få prisfördelar som storkunder. Man kan kalla det för att vi i så fall skulle skapa oss en lokal 'Byggahus-rabatt'

Hör av er med ett svar på ämnet eller ett PM till mig direkt
 
Vi behöver åxå köpa matjord under våren, men vi har ju byggt på andra sidan stan, så någon transportfördel kan vi ju inte få. Tror du att vi kan deala oss till en reduktion nån stans (skrev rabatt först men det blev lite tvetydigt..)
 
Jag tror inte att det ska vara något problem att få olika leveransadresser. Vår leverans klarar de inte på körning och inte er heller om ni ska ha lite volym, mao så måste de ändå köra flera gånger. Hur mycket kommer ni behöva?
 
Tja, vi har väl inte riktigt beräknat än.... Vi ska ta hjälp fr Åsby Trädgård med planering av tomten (som är STOR), så vi vet lite mer när hon har planerat klart.

Vad har ni för tidsplan på jord-beställning?
 
Vi hade nog tänkt att beställa i slutet april, senast mitten av maj för att hinna så hyfsat tidigt.

Hur stor tomt har ni? Hur mycket tar Åsby betalt för sina tjänster?
 
Själva tomten är på 5000 kvm, men det blir ju inte en trädgård på femtusen utan kanske mer på 1000....

Åsby tar 1500 för en tvåtimmars konsultation och sen 3500 för en ideskiss. Ideskissen verkade ganska utförlig, men om man vill ha en detaljplan med växtval, skötselråd och plantavstånd mm så kostar den mellan 7 o 10000.

Jag ska kolla m maken vad han tror om matjordsbeställning. Den ska ju tas om hand när den kommer åxå så den inte ligger i högar o blir lera...!
 
Om matjorden inte behövs förrän senare går det bra att täcka högarna med pressening så att det inte börjar gro växtlighet i dem.

Hör med maken och återkom gärna snart.
 
Nu är vi kanske två som här som behöver gräsmattejord och kan tänka oss att gå samman. Det måste finnas fler som behöver jord till sina gräsmattor här i Västeråsområdet. Hör av er här eller genom adressen jord@husihelvete.

Vi har också lite mer information på denna adress http://www.husihelvete.se/2008/04/g-ihop-om-jord.html
 
Hej igen, lyckats att drulla bort vår mailkonversation.... Vi har nu fått ideskiss fr trädgårdsarkitekten och ska börja att anlägga en del av tomten till trädgård. Hur har det gått med jord-beställningar? Har ni redan beställt?
 
Jag behöver också matjord... om ett år ungefär :(

Hör gärna av er med information om vilka priser ni lyckades beställa till så har jag nåt att gå efter till nästa säsong :)
 
Vi har ännu inte beställt utan står väl precis inför beställning. Har ni räknat ut ert behov ännu Atelli?
 
tja, vi ska börja med en del av trädgården. Det är ca 5 kubik vi behöver i dagsläget.

Har du kollat runt med priser?
 
Listpriser hos Norells trädgård är 215 kr kubiken, men då vet jag inte hur leveransen sker.

Vår grävarkontakt tar 225 kr kubiken och hemleveransen kostar en biltimme (700 kr). Men han "duttade" inte med mindre mängder än hela lastbilar a 12 ton och det ger 15 kubik. Lite väl mycket för oss just idag
 
Vi har precis köpt ca 25 ton och fick ge 3300 kr för det. Då är det 3 körtimmar inräknade.
 
om jag räknar rätt så är 25 ton ca 30 kubik. 3300 kr för 30 kubik ger 110 kr/kubiken och det inklusive hemtransport.

Janet_Johan var har ni köpt jord?????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.