Vi har slänt till grannen och vill inte sätta häcken varken ovanför slänten (då förlorar man rätt mkt tomt) eller nedanför för då ser det nog knasigt ut. (man ser bara häckens "topp")

Vad vi vill göra är att göra en mur i tomtgränsen, fylla på med jord och sätta häcken i "vanlig höjd" sen i den nya jorden.

Någon som har erfarenhet? Jag tror inte det blir så mkt belastning på muren för slänten är inte naturlig(bara jord, lera m.m, utan den är konstgjord och det är väldigt hårt underlag (under blomjorden) men den får ju inte välta sen när man lägger jord där.....och sätter häcken.....

Tips? gärna billigt :) Men det måste vara tillräckligt snyggt för att nedre granne ska tillåta detta. Vi kommer ju aldrig se muren, men det gör ju grannen! :) tack för hjälp!
 
40 som har läst, ingen som har svarat :(

im in need of tips! :)
 
Hej,

Du skriver inte hur hög muren behöver vara, inte heller hur lång.

Själv byggde jag en stödmur på 1.80 i höjd och 19 meter lång på ena hållet, en 90 graders vinkel och 18 meter till.
Se: http://www.mogrenonline.com/blogg/category/husbygget/stodmur-keystone-compac/

Jag valde Keystone Compac med rak kant för jag tyckte den verkade ordentligt stabil för mitt behov och den är snygg.
Standard pris verkade vara 1100 per kvm. Så den kanske inte klassas som billig. Jag fick ner priset en del under 1000 per kvm.

Jag hittade ingen som var lika stabil och blligare.

Kan den vara något för er ?
 
Hur är det med krav på bygglov? En stödmur och höjning av marknivån precis på tomtgränsen är ju rätt ingripande och riskerar väl i alla fall påverka grannens användning av sin tomt.
 
Där jag bor får man bara ändra marknivån 60 cm utan bygglov... Tänk för övrigt på att dräneringen mot muren är mycket viktig för att det inte skall bli så stort tryck mot den
 
Vi har satt stödmur mot grannen i form av L-stöd från Ängelholms betong. Grannen har accepterat detta i ett granneyttrande. Som du säger, så ser vi aldrig muren men det gör däremot grannen. Kan inte påstå att jag tycker muren är särskilt snygg. Bara rätt och slätt en betongvägg liksom. Men den vätter mot grannens garage och uppfart så det gjorde inte nåt tyckte de. Kanske lyckas jag bifoga en bild på hur det såg ut, från grannens sida, när vi satt dem på plats. Idag är det ju fyllt på med jord på vår sida och där finns ett garage.
 
  • DSCN3215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tack så jättemkt för era svar!!! dumma mej är så trög när det gäller lutning i grader å så..men den är inte så jättehög, kanske en meter.....60 cm skulle räcka, då får vi iaf bort den värsta slänten och kan fylla på med jord så att det fortfarande blir en liten back neråt muren men att vi iaf kan fylla upp med så pass mkt jord så man kan sätta en häck....när gräset växer runt häcken tror jag inte man uppfattar att det fortfarande är lite av en slänt.... :)

det är rätt brant, hälften av 90 grader ungefär.....alltså 45 ;) eller räknar man tvärtom? 90+45?

ska spana in era tips nu!

jag vill absolut inte inkräkta på grannens tomt, vi hade tänkt att lägga muren precis innanför tomtgränsen eller mitt på gränsen om grannen tillåter.....
 
2Floor skrev:
Hej,

Du skriver inte hur hög muren behöver vara, inte heller hur lång.

Själv byggde jag en stödmur på 1.80 i höjd och 19 meter lång på ena hållet, en 90 graders vinkel och 18 meter till.
Se: [länk]

Jag valde Keystone Compac med rak kant för jag tyckte den verkade ordentligt stabil för mitt behov och den är snygg.
Standard pris verkade vara 1100 per kvm. Så den kanske inte klassas som billig. Jag fick ner priset en del under 1000 per kvm.

Jag hittade ingen som var lika stabil och blligare.

Kan den vara något för er ?
den var jättesnygg.

hur satte ni dit den? Murade ni sten för sten eller sätter man ihop stenarna på nåt annat sätt? hur funkar det allra längst ner? hur pallar den trycket? den är inte L formad så att den går inåt där nere eller?
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
När vi skulle ordna med stödmur så tittade vi på både olika alternativ där man bygger mur och L-element. Vi kom fram till att inga av de alternativen passade. Vi valde att bygga en mur med stora runda stenar. Det går inte att på detta sätt ha en mur som är fullständigt lodrät men vi har lyckats få till en lutning kring 80 grader. Det visade sig också i slutändan att detta var det helt klart billigaste alternativet eftersom vi har så mycket mur. En alldeles utmärkt kombination av bäst för oss och billigast alternativ. Det måste dock sägas att det har krävt en del jobb från oss också i att hitta rätt kontakter för att komma över sten.

Fler och större bilder finns på vår hemsida om du vill se mer.

IMG_4605-792769.JPG
 
Robert_Maria:

Gjorde en liknande stödmur vid vårat bygge förra året. Kälskjutningen gjorde att en sten redan har släppt och rullat över på grannens tomt till dennes stora "glädje". Vi har betydligt större stenar än ni och jag är glad att barnen inte var i närheten när stenen släppte! Vi kommer att när ekonomin tillåter göra om och göra rätt med en riktig stödmur.
 
Den första etappen av vår mur har vi fått göra om pga tjälskjutning och/eller sättningar. Det berodde helt och hållet på okunskap från vår sida. Efter det har vi haft hjälp av en annan grävare och den 'nybyggda' muren har denna vinter inte rört sig alls. I alla fall vad vi kan se. Som muren är byggd nu finns ingen risk för att den skulle släppa ifrån sig några stenar.

Betydligt större stenar? Upp emot ett ton i vikt? Då undrar man om det inte är något annat som är orsaken till att stenarna faller ur.
 
En snabb fråga i ämnet -som en snikvariant -skulle man kunna använda sådan L-stödben i betong som det står skrive om ovan, men bygga "fasad" på dem sedan med tunnare tegel eller ngt liknande? Håller det?

Vi har hela tomten som ligger drygt en halvmeter upp ovanför garage och bilplats, runt hela härligheten är idag en tegelmur som tippat en hel del, ser ganska bedrövlig ut :( Blir mååååånga meter sten och kostnaden så man kan hicka, tänke detta kanske skulle kunna gå att göra som alternativ??
 
Hej!

du som byggde en gärdsgård i stenar. funkar det som stödmur verkligen? Det är fint! Men vi vill ha en stödmur enbart för att kunna fylla upp jorden och vinna tomt på det sättet :)
 
Vi gjorde en mur på ca 1 m av tumlade stora betongstenar, jag tror den kallas byasten. Stenarna är ca 40x15x20 cm. Vi lade dem bara på varandra med en liten föskjutning inåt, dvs att muren lutar lite in mot slänten. Vi använda lite cement uppslammad i vatten mellan stenarna för att de inte skall röra sig om man råkar köra på dem med skottkärran eller nåt sånt. Muren är dessutom lite svängd med stor radie. Mycket grus ( ca ½ m) under och bakom muren och ordentlig dränering. Har in rubbat sig på 3 år.
 
Man kan också köpa ett specialnät och lägga i jorden i, i sin slänt. Sedan håller nätet jorden på plats i nästintill vågrätt läge. Billigt och effektivt, ganska snyggt dessutom i alla fall om muren/slänten inte ska vara hög. Jag vet inte vad nätet heter men det är svart och bildar liksom fickor där man fyller i med jorden.
Gabioner tycker jag att är snyggt också ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.