Jag vet inte om det här är rätt del av forumet, men jag är ute efter ett bra superlim för plaster som klarar väta och värme (~70 grader). Det är en detalj till bänkdiskmaskinen, en arm som via en solenoid öppnar luckan till diskmedelbehållaren. Jag råkade bryta av den lilla rackaren. Vilken sorts plast armen består av vet jag inte.
Loctite Super Plastix?

Mvh Peter
 
Först måste du nog ta reda på vad det är för plast. Är det polyeten eller polypropen kan du glömma lim. Svetsning gäller. PVC, ABS eller liknande kan limmas med smältande lim, typ Tangit. Plasten kemsvetsas (smälts och torkar) och håller för både värme och vatten under tryck.
 
Oj! Det här vart avancerat. Hur tar man reda på vad det är för plast? Om jag tar en närbild på materialet, kan du eller någon annan se vad det är för slags plast? Eller ska jag försöka gräva fram någon reparationsmanual och se om det står angivet?

Hur svetsar man plast? Jag minns att jag hört någon som använde en lödkolv och smälte plasten och förde samman delarna och lät det torka. Är det så man gör?

Tack för svaret!
 
Nu har jag fotograferat. Tyvärr tar varken digitalkameran eller mobilen så bra makrobilder, men vi provar och ser om det här duger.

http://farm4.static.flickr.com/3176/2391938669_6d752c78d9_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2325/2392772572_89bba591a2_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2097/2392772932_4d5e5284ec_b.jpg

Jag försökte googla fram bilder på polyeten och polypropen och jag tycker inte att min plastbit verkar vara någon av dem.

Köpte förresten Loctite Super Attak Control men hittar inga specifikationer för maxtemp eller om det tål väta. Tänkte prova nu och se om det fungerar.
 
Om det inte fungerar skulle jag prova att limma det med någon form av 2-komponents epoxy lim, typ Araldite.
 
Plastbiten verkar vara en härdplast med tanke på hur brottytan ser ut. Då kan du inte smältlimma ihop den. Svetsning kommer inte heller att funka, så epoxy med en övergjuten förstärkningsgördel kanske kan funka. Hur känns plasten när du skrapar på den? Lite keramisk? Vad har den här delen för funktion i diskmaskinen?
 
Plasten känns lite som keramik ja och tittar man nära på brottytan ser det ut som "sten". Den här plastbiten sitter mellan en solenoid och spärren för diskmedelluckan, det den gör är alltså att öppna luckan. Rörelsen är ganska linjär och jag tror inte att "brottet" utsätts för så stora skjuvspänningar. Däremot är ju miljön inte den bästa, då det är 65 gradigt diskvatten runt biten.

När jag försökte limma med Loctiten tvättade jag med klorin innan jag limmade. Dock fäste inte bitarna så himla bra så jag skar bort lite material med kniven med den smarta (trodde jag då) tanken att vidhäftningen skulle bli bättre. Det jag inte förutsåg var att bitarna inte längre passade ihop, hur mycket jag än försökte...

Det var då jag började leta reservdelar. Och till min stora lycka (och förvåning) fanns denna detalj att få tag på direkt via Bosch, för endast femtiolappen. På Boschs hemsida (bosch-hushall.com) finns något som heter Quickfinder. Där får man sprängskissen över produkten man knappar in (med produktnumret) och varenda del finns att beställa. Imponerande!

Trots att det inte vart någon reparation har jag lärt mig lite på kuppen. Svetsa plast är något jag måste kolla upp närmre, till exempel.

Johan, du skrev "epoxy med en övergjuten förstärkningsgördel". Vad menar du med det? Att man "spjälkar" bitarna och limmar alltsammans?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.