Snailman skrev:
Det är ju tydligen så att det är hempularna som gör ett bättre jobb än rörisarna enligt statistiken, men det är nog bra om man kan sortera bort de olämpligaste rörisarna.
Vilken statistik säger det, och hur har man kommit fram till det?

Jag tänker emellertid satsa på ett sådant här [länk] och göra allt arbetet själv, oavsett om försäkringen gäller eller ej.
"Montering ska utföras av fackman och arbetet tar ca 1 timma."....
 
Snailman
ACME skrev:
Vilken statistik säger det, och hur har man kommit fram till det?


"Montering ska utföras av fackman och arbetet tar ca 1 timma."....
jag läste det ganska nyligen , men lyckas inte hitta det (ännu)

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=52-AV_ID=383957,00.html

Här tror man ganska mycket, åt båda hållen, och som vanligt kan man ana sig till en viss vilja att få behålla sina inkomster...(gäller sist i artikeln)

De skriver ju inte att föräkringen inte gäller om man monterar den själv, så jag ser det mer som en chansning av försäkringsbolagen att skriva så. De vill nog inte bli anklagade för att på minsta sätt vara en anledning till att folk att monterar själva, bara för att inte bli anklagade för något i efterhand - om de uppmanar folk att anlita rörmokare och det går fel, så kan de ju alltid hänvisa till att rörmokaren gjort fel och att föräkringbolaget är oskyldiga.

 
Snailman skrev:
Det är ju tydligen så att det är hempularna som gör ett bättre jobb än rörisarna enligt statistiken, men det är nog bra om man kan sortera bort de olämpligaste rörisarna.

Jag tänker emellertid satsa på ett sådant här [länk] och göra allt arbetet själv, oavsett om försäkringen gäller eller ej.

Om man vill ha ut ngt av statistiken så ska man jämföra likvärdiga rörjobb med varandra. På den firma jag jobbar har vi 1-1,5 vattenskador per 1000 jobb och då är det inte nydragningar eller nyinstallationer (som betecknas som lågriskjobb) utan ganska komplicerrade servicearbeten med gamla galvrör och dimensioner som inte längre finns, man får använda sin erfarenhet och kunskap och knåpa ihop grejorna bäst det går. (Det är ofta då folk ringer rörmokaren). Att dra ngra kromrör på en vägg eller sätta upp ett tvättställ kan ju dom flesta normala människor göra utan problem.



Sen finns det en del riktiga fuskare i den hör branschen det är jag den första att skriva under på. Man har sett både det en och det andra :-X .
 
ACME skrev:
Vilken statistik säger det, och hur har man kommit fram till det?
Den statistik jag sett (Vattenskadeundersökningen) säger ingenting om vem som utfört installationerna så jag vette katten om det finns någon tillförlitlig statistik. Däremot har ju företrädare för diverse försäkringsbolag gjort uttalanden i ämnet, och de borde ju ha viss koll på detta.

http://se.yhp.waymaker.net/folksam/release.asp?id=80808


 
zzzzz skrev:
? :surprised:
Många tar en faktura som något slags myndighetspapper. Ett avtal om "löpande räkning" är INTE ett fribrev till hantverkaren att fakturera så mycket som de vill. De måste kunna specificera vad de har gjort och visa att de gjort ett effektivt arbete. Kan man få t.ex. en fristående besiktningsman att visa att de lagt för många timmar så har man mycket goda chanser att få rätt. Hantverkaren får dessutom stå för kostnaden. Har man bestridit fakturan så kan de heller inte gå via kronofogden.
 
Kan ju nämna att jag fick tag i Dahl`s och Ahlsells prislistor via fortifikationsverkets hemsida för upphandlingar.
Vi har fortfarande inte betalt vår röris för det han påstod tog 42 timmar och material till det.
Anledningen:? Han har fortfarande efter drygt ett år och 3 rekommenderade brev inte presenterat en räkning där det framgår VAD som gjorts, HUR lång tid det tog, och VAR delarna som är upptagna i räkningen sitter.
Konsumenttjänstlagens olika paragrafer kan enkelt tillämpas i ett sådant här fall.
mvh greenbay
 
Snailman
ACME skrev:
Vilken statistik säger det, och hur har man kommit fram till det?


"Montering ska utföras av fackman och arbetet tar ca 1 timma."....
http://fsvi.se/tekniska_motet/filer/VVS-inspektorerna.pdf

'– Det är inte fler skador hos
gör-det-självare utan det är lika ofta
dåliga entreprenörer som är orsak
till skadorna.
Ett icke fackmannamässigt utförande
leder till nedsättning i
ersättningen eller att ingen ersättning
alls betalas ut. Här gäller aktuella
branschregler, tillade Johansson.
Han är också kritisk till entreprenörernas
egenkontroll'
 
Snailman skrev:
'– Det är inte fler skador hos gör-det-självare utan det är lika ofta dåliga entreprenörer som är orsak till skadorna.'
Ska jag tolka det som att gör-det-självare är ungefär lika kassa som dom dåliga entreprenörerna...?

Det han säger är att det är ungefär 50/50 av skadorna som är utförda av GDS kontra hantverkare.
Min första tanke är; Hur vet han det?
Jag jobbade med försäkringsskador från 1990 fram t.o.m. 2005 (både som hantverkare och som arbetsledare, vilket bl.a. innebar besiktning av skador för bolagens räkning), och mig veterligen undersökte man aldrig om dom ursprungliga jobben utfördes av hantverkare eller wannabe's.
Endast om badrummen var nygjorda kunde det vara aktuellt, eftersom det då kunde vara läge att regressa mot en entreprenör som hade utfört ett dåligt/felaktigt jobb.

Min andra tanke/slutsats är;
GDS:arna utför sämre jobb än yrkesmännen.
Det renoveras bra mycket fler badrum av hantverkare än av GDS:are, och ändå lyckas GDS:arna stå för ca hälften av skadorna.
 
Snailman
Jag tänker nog mer i banor som att vvs branchen har ju ekonomiska intressen i att gör det självare påstås göra dåliga jobb, man har då en benägenhet att 'tro' att gör det självare gör ett dåligt jobb.  
Den som valigtvis från länsförsäkringars sida klagar på gör det självare är själv ekonom, det kanske inte är de mest tekniska personerna som blir ekonomer enligt min erfarenhet, försäkringbranchens kunder är ju de som gör det själv, så det det vore ju dumt av försäkringbranchen att uppmana kunderna att göra det själv, det är ju mer praktist för dem att säga till kunderna att anlita hantverkare, om det sen går galet, så behöver de ju inte säga att kunden klantat sig, utan kan säga att hantverkaren har gjort fel och att man ska kräva hantverkaren.

Jag vet tex bilfirmor som glömt dra åt hjulbultarna på bilen, så hjulet inte sitter fast, så jag försöker i görligaste mån att göra allt jobb själv, och hittills har det gått bra, farsan har tex gjort en sommarstuga helt själv, utom grävningen av ceptitanken och elen, samt borrningen av själva brunnen.

Jag har läst minst två husbloggar, den ena där huvudvattenledningen var dåligt åtdragen så den hoppade loss när man nuddade vid den. och en annan med lite mindre fel än så ;).    Jag kommer att använda närmast året åt att lära mig så mycket som möjligt så jag behöver anlita så få hantverkare som möjligt, när jag ska bygga.
Hur många som fått dåligt kaklat med fall från golvbrunnen och allt möjligt, törs jag inte tänka på.

Och det är väl idag svårt att hitta något mer lönsamt gör det själv jobb än just att bygga hus.   Det hus jag bor i idag har en snickare byggt till sig själv, och jag kan lugnt säga att jag inte skulle göra ett så klantigt jobb till mig själv...  Men en hel del är åtgärdat numera, men nu har jag tröttnat och insett att det är bättre jag bygger ett hus åt mig själv från början,  precis som jag  vill ha det, och utan en massa fuskjobb.(Bara ett exempel - panelbrädorna var inte målade på ändträet någonsin.....)

Såna som kallar sig proffs, men gör ett oproffsigt jobb med proffsig lön, är det värsta JAG vet....

 
Snailman skrev:
...försäkringbranchens kunder är ju de som gör det själv, så det det vore ju dumt av försäkringbranchen att uppmana kunderna att göra det själv, det är ju mer praktist för dem att säga till kunderna att anlita hantverkare, om det sen går galet, så behöver de ju inte säga att kunden klantat sig, utan kan säga att hantverkaren har gjort fel och att man ska kräva hantverkaren.
Det resonemanget rimmar ganska illa med hur ofta som bolagen försöker kontantreglera skadorna istället för att lägga ut jobben på sina avtalsentreprenörer. Det blir oftast billigare för bolaget om man kan locka kunden med några sköna tusingar mot att dom löser problemet själva. Dom vill ju spara och tjäna pengar som alla andra.

Det hus jag bor i idag har en snickare byggt till sig själv, och jag kan lugnt säga att jag inte skulle göra ett så klantigt jobb till mig själv...  Men en hel del är åtgärdat numera, men nu har jag tröttnat och insett att det är bättre jag bygger ett hus åt mig själv från början,  precis som jag  vill ha det, och utan en massa fuskjobb.
Att någon är "snickare" innebär ju inte att han per automatik är duktig. Precis som i alla andra branscher, så finns det gott om klåpare i byggsvängen. Tyvärr så tillhör man en yrkesgrupp som folk älskar att hata, och tyvärr så är folk snabba med att generalisera och dra hela byket över samma kam.


Såna som kallar sig proffs, men gör ett oproffsigt jobb med proffsig lön, är det värsta JAG vet....
Instämmer till fullo. Åsså får vi förstås inte glömma amatörerna...  ;)
 
Snailman
Jo, problemet med att få tag på bra hantverkare är ju att man måste fråga de som de gjort jobb åt förut om de gjorde det jobbet bra, och de som anlitade dem är ju normalt sett inte ens amatörer..... ;) så vad är deras betyg då värt?
 
Det var ju någon från ett försäkringsbolga (glömt vilket) som för inte så länge sedan uttalade sig om skadefrekvensen på arbeten som var gjorda av hantverkare anlitade av försäkringsbolaget, kontra skador som inträffat på fösäkringsjobb där bolaget bara betalat ut en kontantersättning. Alltså "andra" skadan på redan gjorda försäkringsjobb. Han konstaterade att det var betydligt fler nya skador på sådant som hantverkare hade åtgärdat på bolagets bekostnad. Efterssom det vanligaste skälet till att bolaget betalar ut kontant ersättning istället för att kalla in hantverkare är att fösäkringstagaren tänker åtgärda själv så drog han slutsatsen att gds jobb håller högre kvalitet än jobb utförda av hantverkare.

Nu finns det säkert ett antal möjliga felkällor i resonemanget, men det är ändå ganska tänkvärt tycker jag.
 
ACME skrev:
Instämmer till fullo. Åsså får vi förstås inte glömma amatörerna... ;)
Då antar jag att du lever som du lär och alltid låter proffsen göra jobbet åt dig? ;)

* Lagar aldrig mat själv, för det finns ju proffs som gör det så mycket bättre.

* Gör aldrig något själv med bilen utom att möjligen tanka den.

* Installera program och meka med datorn finns det ju synnerligen kompetenta IT-konsulter till.

* Listan kan göras hur lång som helst ...

Eller så är läget för dig som för oss andra. Att ekonomin tvingar dig till att göra saker själv ibland? Och vad är du då, om inte en amatör? ::)
 
Självklart skall man göra så mycket man kan själv för att spara pengar om man har tid och ork, men det brukar ju folk inte ha när man har heltidsjobb.

Jag har inget emot att kunder vill göra småsaker själva. Det enda jag motsätter mig är när dem vill att man ska gumma badrummet så ska dem sätta kakel på det, då kan dem rolla på tätskiktet själva.
 
Konsulten skrev:
Då antar jag att du lever som du lär och alltid låter proffsen göra jobbet åt dig? ;)
Japp, förutsatt att vet att dom är profesionella! Det finns ju gott om proffs som inte är proffsiga, utan snarare amatörer. Dessa hatar jag.

* Lagar aldrig mat själv, för det finns ju proffs som gör det så mycket bättre.
Jag är grym i köket, nästan proffs.

* Gör aldrig något själv med bilen utom att möjligen tanka den.
Nja, det skulle väl vara tvätt, däckbyte och påfyllning av spolarvätska då.

* Installera program och meka med datorn finns det ju synnerligen kompetenta IT-konsulter till.
One word: Macintosh

......

Eller så är läget för dig som för oss andra. Att ekonomin tvingar dig till att göra saker själv ibland?::)
Jag är snickare till yrket och har haft diskussioner med kollegor, och vi upplever att om man har mitt yrke så "sitter det inte fast" när man ska göra andra handgripliga saker, vilket innebär att sådant löser vi oftast själva med bravur.
Konstigt nog så gäller det inte alla hantverksgrupper; Du kan inte få en rörmokare eller elektriker att regla upp en vägg, men du kan få en snickare att koppla in spotlights eller montera en blandare. *duckar och springer...* ;)

När jag växte upp fick jag höra bl.a. två saker från min far;
- Det får aldrig fattas bitar! (Han liksom jag är notorisk prylbög)
- Amatörer är fan det värsta jag vet... (sägs samtidigt som han skuffar undan mig och tar över mekandet med cykeln)

Jag kanske ska byta ut "amatörer" mot "klåpare" i signaturen, men oftast kan man ju sätta likhetstecken mellan de två.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.