Hej
Jag planerar att bygga nytt hus ( 1 ¾ ) då jag inte är så sugen på att renovera det gamla.
Tanken är att jag ska bygga det nya bredvid det gamla för att sedan riva det gamla.
Där jag har tänkt att bygga det nya huset är det en gammal åker med lite lutning.
Har tänkt att gjuta platta på marken med golvvärme men med tanken på lutningen av tomten tänkte jag mura upp kanterna i stället för färdigtillverkade kantelement, (Erfarenheter, Kommentarer).
Det finns troligtvis inte berg så då undrar jag hur mycket jord man ska schakta bort och vilken typ av fyll ska man använda, olika grovlekar i olika lager antar jag. Måste man påla under stödmuren runt huset eller räcker det att gjuta en bred syll som muren står på? Har tänkt att dränera, dels runt plattan men även under. (Erfarenheter, Kommentarer på dräneringar).

Någon som har tips vart man kan hitta konstruktionsritningar på hus? Har kollat lite på traguiden.se och det kanske är det bästa? men finns det mer så är jag intresserad.

Kommentera gärna mitt inlägg!!!
 
A
Finns det någon form av geoteknisk undersökning av tomten som visar vad som befinner sig under själva gräset? Det behövs för att kunna beräkna bärighet, om ni behöver påla osv. Konstruktionsritningar är inget som ligger ute på nätet såvitt jag vet då detta är handlingar de flesta betalar dyra pengar för och givetvis inte vill dela med sig av gratis, men leta vidare, kolla med kommunen vad som gäller för just din mark.
 
mickeosus skrev:
Finns det någon form av geoteknisk undersökning av tomten som visar vad som befinner sig under själva gräset? Det behövs för att kunna beräkna bärighet, om ni behöver påla osv. Konstruktionsritningar är inget som ligger ute på nätet såvitt jag vet då detta är handlingar de flesta betalar dyra pengar för och givetvis inte vill dela med sig av gratis, men leta vidare, kolla med kommunen vad som gäller för just din mark.
Om man vill göra en geotekninsk undersökning, är det vanligt vis kommunen man vänder sig till??
 
A
Det brukar vara kommunen. Då vi hade en kommunal tomt var det redan klart för vår mark, men kolla, de borde kunna fixa det mot en kostnad åt dig...
 
Alltså, jag skulle vilja säga att frågan är inte OM du vill göra en geoteknisk undersökning. Självklart ska du se till att få en sådan utförd. Vad kan vara viktigare än att huset står stadigt på den platsen det är tänkt?
 
Snygga bilder mickeosus!!
Intressant markarbete då det påminner om mitt planerade arbete, så jag har några frågor. Har ni någon dränering under eller runt plattan?, hur tjockt lager är det med sprängsten, Mackadam?, vilken grovlek är det på mackadammet?, där ni har gjort förstärkningar i plattan för bärande och kaminen är det endast tjockare betong där eller är det även förstärkt under frigoliten?, till vattenledningar, är det PEX rör?, där toalett/dusch blir, gjorde ni fall där när ni göt hela plattan eller fixar man det efteråt för enkelhetens skull?, Det stog på något kort att ni hade ventilation i plattan, vad är det för ventilation?, På tal om ventilation, vad ska man ha för typ av ventilation i ny byggt hus? Fläktar eller bara ventiler?

Vad kosta kantstenen?

Jag återkommer säkert med mer frågor ha en trevlig helg!!!
 
Platta som grund är just till för mark där man inte hittar berg som underlag. Den ska liksom flyta ovanpå marken den ligger på. Därför behöver du knappast oroa dig om du schaktar av tillräckligt för att få rum med singelbädd mm (höjden på plattan) samt dimensionerar plattan enligt normerna.

Pålning behövs endastom marken har mycket dålig bärighet typ gammal sankmark eller blötmark.
 
A
Då grunden ser olika ut ifrån hus till hus och inte minst markarbetet skiljer sig enormt åt är det svårt att ge några generella regler. Vi fick t ex gräva ur massor eftersom fel fylle fanns på vår tomt, sedan fylla upp hela området där huset nu står och där garaget kommer att vara med ca 1 m sprängsten. Makadam ca 20 -30cm och ytterligare singel... Filtrerar bra runt huset. Vi blev även rekommenderarde att ha en extra filtreringsbädd av makadam så det har vi fixat eftersom marken utanför fyllet är ganska hårt packad med jord och sand. Det är därför det är viktigt med den geotekniska undersökningen då den talar om vad som behövs för just din tomt.
 
Andreas Högfälterud skrev:
Hej
Jag planerar att bygga nytt hus ( 1 ¾ ) då jag inte är så sugen på att renovera det gamla.
Tanken är att jag ska bygga det nya bredvid det gamla för att sedan riva det gamla.
Där jag har tänkt att bygga det nya huset är det en gammal åker med lite lutning.
Har tänkt att gjuta platta på marken med golvvärme men med tanken på lutningen av tomten tänkte jag mura upp kanterna i stället för färdigtillverkade kantelement, (Erfarenheter, Kommentarer).
Det finns troligtvis inte berg så då undrar jag hur mycket jord man ska schakta bort och vilken typ av fyll ska man använda, olika grovlekar i olika lager antar jag. Måste man påla under stödmuren runt huset eller räcker det att gjuta en bred syll som muren står på? Har tänkt att dränera, dels runt plattan men även under. (Erfarenheter, Kommentarer på dräneringar).

Någon som har tips vart man kan hitta konstruktionsritningar på hus? Har kollat lite på traguiden.se och det kanske är det bästa? men finns det mer så är jag intresserad.

Kommentera gärna mitt inlägg!!!
Vi är i precis samma sits som er. Har absolut ingen aning om hur marken ser ut en bit ner... Vrat bygge ligger ungefär 1 år framåt i tiden så vi har inte kommit så långt ännu men hur går det för er??? När ska ni bygga???
 
Vi kommer inta att börja bygga förrän om kanske 3 år så vi är ute och försöker skaffa information.
Ska ni bygga på en gammal åker? vi ska höra med kommunen om geoteknisk undersökning, vi ska även fråga olika entreprenörer för priser på plattan, och får kanske även då lite mera tips.
 
Ja, nog har det varit en åker så länge som man kan minnas iaf. Den är ännu bruk men iår blir det sista sådden på den! :) Vi är oxå ännu i "samla info"-stadiet. har ännu inte klart för oss exakt vilket hus vi vill bygga men vet ungefär vart på den gamla åkern vi vill att det ska stå. Har ganska mkt kontakter i denna branch så jag hoppas det kommer hjälpa oss mkt både med priser och information. Ska också höra med kommunen om en geoteknisk undersökning men tänkte vänta tills efter skörden i sensommar/höst. Pris på plattan som vi har fått är mellan 1100-1400:-/m2 men då är det bara betongen å kostnaden för arbetet med den. sen måste det ju grävas å fyllas en massa innan....Våran latta kommer vara kring 160m2 + dubbelgarage på ca. 100m2 så det drar ju iväg en hel del pengar redan där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.