Vårat hus är byggt 1932 enligt papper, vi hittade tidningar från 1935 o 1936 på vinden, men dom kan ju ha isolerat vinden då...
Är det någon som vet en bra hemsida för vad som är tidstypiskt för respektive 20 och 30 tal, surfat runt lite men jag tycker inte att jag hittar någon bra.
På det jag hittat tycker jag att vårat hus ser ut att vara mer 20 tal än 30.
Vill se lite fler bilder från dessa för att kunna sno lite ideer till våran framtida renovering.
 
Hör med ert lokala länsmuseum, de har järnkoll på sånt. De har dessutom rätt bra hemsida, iallafall i Stockholm.
 
På den här sidan kan du söka på årtal. Jag tyckte att jag hittade en hel del inspirerande bilder i all fall på möbler och saker där.
Tribu-design

Just 30-40-talet tycker jag annars är svårt att hitta. 20-tal och 50-60-tal är mycket lättare.
 
Är huset byggt 1932 så är det inte många år från 20-talet. På landet hakade man inte på trenderna lika snabbt så det kan vara anledningen till att det andas 20-tal. På byggfabrikens sida finns det att läsa om 20-talet.
http://www.byggfabriken.com/
 
På 1930-talen och 1940 talen hände förmodligen inte så mycket designmässigt, eftersom det rådde depression och världskrig och folk förmodligen hade en del annat att tänka på. Känns ert hus som 20-tal så tycker jag att ni kan utgå från 1920-talsideer som ni tycker passar. Möbelmässigt så tänkt på t ex möbler med intarsia och matsalsmöblemang. Äpplet i ljus ek på 1920-talet och ljusa eller mörka björkmöbler senare. Matsalsmöblemangen brukar bestå av 4-6 stolar, bord, linneskåp och buffe. Det kan även finnas sängar och mindre bokhyllor i samma stil. Den lilla nätta 30-tals sekretären icke att förglömma. Lampor från tiden bör vara ganska lätta att få tag på. Kolla igenom tapetföretagens utbud, det kan finnas tapeter influerade av 1920-30 talet.

De som byggde på 1920-talet var relativt välbeställda och byggde ofta en övervåning avsedd för uthyrning. 30-talshusens byggdes ofta av personer med lägre inkomster och de är byggda för att rymma det nödvändigaste. Utgå från hur ert hus ser ut, snarare än vad tidningspappret på vinden och byggåret säger. Tror det blir bäst så. :)
 
På 1930-talen och 1940 talen hände förmodligen inte så mycket designmässigt, eftersom det rådde depression och världskrig och folk förmodligen hade en del annat att tänka på.
Mja, det hände väl snarare väldigt mycket under 1930- och 1940-talen - det var ju då funktionalismen slog igenom hos gemene man. I vårt hus (byggt 1850) kan vi se att det har hänt mycket under de åren, bland annat byggdes på en halv våning. Även om Stockholmsutställningen och Bauhaus o dyl var daterade tidigare än så. Dock ska man ju komma ihåg att idéer färdades länge innan de slog igenom i var mans hem.

ETJ, jag tycker att du ska låna "Ett hem för själen" som handlar om Ellen Keys strand som inreddes efter jugendidealen.
 
Tidstypisk för mellankrigsperioden 20- och 30-talet är de stora omvälvningarna och de starka kontrasterna. Naiv tillit och bottenlös depression. Börskrasch och kooperation. HSB:s arkitektkontor och Gustafsberg . Thun Olle och Vilhem Kåge. Strömlinjedesign. De första försöken med syntetmaterial som bakelit. Fanér och intarsian. Masonit. Betongens genombrott. Man slutade bygga husgrunder av natursten. Ramverkets genombrott. Man slutade bygga hus av stående timmer. Prefabricerade husens genombrott. Hoppet spirade i massproduktion och misströstan växte ur överproduktion.
 
Ja, nog hände det saker alltid.
Swedish grace, exempelvis är ju välmyntat begrepp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Swedish_grace
Kicka runt lite på denna wiki-sida, kanske även kolla Art deco/Stockholmsutställningen 1930...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.