Jag har en Orlan 40 och 750 + 3000 l tankar. Det fungerar bra men jag önskar att den hade sugande fläkt för det kan lukta lite surt i huset under eldning. Inte alltid men ibland. Dessutom kan det krångla lite om man läggher in fullt i magasinet. Jag tror att det beror på att hunstycket (hålet i keramiken som det brinner igenom) blir för tätt. Då brinner det inte så bra. Det är ett orosmoment om man vill lägga in fullt innan man åker bort tex.. Orlan är en billig panna och jag är nöjd men den är inte felfri.
 
hej..jag har en orlan 40kwh med en 2.5kbm i pannrummet sen en kulvert in te huset med en 500l med beredare,ett (knökfullt) inlägg räcker inte riktigt om ja ska värma allt från 40 till 80 å då e slavtanken bara uppe i ca 60grader,,köp en baxi man får va man betalar för,,,
 
Steelcenter: Du råkar inte ha några argument till varför jag ska köpa en Baxi istället?
Att bara skriva "man får vad man betalar för" ger ju inte så mycket (och stämmer inte alltid heller)
 
Jag själv köpte en baxi och har nyligen fått den installerad.Nästan alla i min släkt eldar med ved och olika pannor med märken har provats genom åren av oss.Men värst av alla vi testat är baxin min far är lyrisk när han får elda i den vid sina besök...
vad som är bra tycker jag är följande
*verkningsgraden är hög
*lite underhåll väldigt lite sotning
*kvaliten känns väldigt bra
*verkar enkel att byta slitdelar på (när den dagen kommer)

Mycket pengar men jag är helnöjd!
 
Staffans2000
ferd123 skrev:
Jag själv köpte en baxi och har nyligen fått den installerad.Nästan alla i min släkt eldar med ved och olika pannor med märken har provats genom åren av oss.Men värst av alla vi testat är baxin min far är lyrisk när han får elda i den vid sina besök...
vad som är bra tycker jag är följande
*verkningsgraden är hög
*lite underhåll väldigt lite sotning
*kvaliten känns väldigt bra
*verkar enkel att byta slitdelar på (när den dagen kommer)

Mycket pengar men jag är helnöjd!
Hö hö. Det låter som du pratar om min Orlan. Bortsett från "Mycket pengar".


Ang. Orlankeramiken. Byte av den undre delen kan inte vara enklare. Den står löst på "golvet".

Staffan
 
Staffan2000,
Komentar på en 80Kw Orlan med 8 kubiks tank? Kan du rekomendera Orlan?
Tänkte elda ca en gång i veckan.......


//
 
Staffans2000
Pris: Toppen.
Funktion: Inga större fel. Den tryckande fläkten har inte åsamkat mig några problem. vid ilägg stänger jag av den. Ju längre tid man eldar destå effektivare brinner det.
Reglering: Primärluften kan ej justeras under drift. Men genom att minska sekundärluften, tvingas tilluften in i vedmagasinet. Inget stort problem, men småirriterande. En varvtalsreglering av fläktmotorn är en god investering. samt en potentiometer för att manipulera "termometern" som styr Fläkten.

Överlag får man väldigt mycket panna för pengarna.
Prioriteras en panna som värmer vatten, och inget annat, är den enligt min mening ett ekonomiskt val. Jag har dock endast eldat i tre månader, så min erfarenhet av det "polska miraklet" är något begränsat. Men - än så länge, inga problem.

Staffan
 
Till den volymen (3-4 kbm) anser jag nog att Callmar 33:an är för klen. Vedvolymen är helt klart i underkant. Om Du vill ha en Calmar köp då en V65. Överväger Du en Atmos bör Du minst ta DC35SF eller hellre DC40SF-V med 190 liters vedvolym. Att en panna har stor vedvolym är enligt mitt förmenande viktigare än om den ligger i topp beträffande verkningsgraden. Räknat på årsförbrukningen av ved så är det inga jättevinster att tjäna. Dessutom blir antalet påfyllningar mindre.

Missa inte att isolera tanken/tankarna mycket väl, minst 500 mm på toppen men gärna mer. Eftersom det är stora temperaturer det rör sig om, så är god isolering viktigt. Försök även att skära till en cellplastskiva som passar i eventuellt urtag i tankringen/fundamentet på själva tankbotten. Detta göres givetvis med tanken lutad före slutmontage. På det sättet blir värmeläckaget mot betonggolvet minimalt.
Som isolering till själva tankarna är lösull av stenull utmärkt. Ställ om möjligt tanken väl ifrån vägg och isolera rikligt även där.

Mvh
 
hej staffan2000,,den keramiken jag menade e inte om lösa stenarna i botten utan botten i vedmagasinet,jag gissar att dom har haft pannan uppåner med en form i å sen fyllt i från nedre luckan???
 
hej dennis_f. jag tyckte orlan pannan verka bra när ja läste om den men när ja drog igång den så vet ja inte,ytter-plåten sned så spjällspaken man skuver in var böjd,linet runt frånt plåten läcker (den som fläkten sitter i) stenarna i botten sprack ganska fort (par månader) sen bruket i botten på magasinet börjar gå samma väg fast man lägger i veden(inte slänger) sen när ja montera i syrventilens dykrör så va de en svetsloppa i pannan innanför muttern som skar sönder dykröret (vattenläcka),sen har ja funderat på varför den skuter baklänges så förbannat å de enda ja kan komma fram till e att primärluften kommer in i vedmagasinet för högt upp,ja skulle vilja haft den precis vid ovankanten på bruket istället för då hade förmodligen in all ved brunnit samtidigt utan den gas som bildats uppe i veden hade varit för fet för att brinna..därför tycker ja baxi e bättre men ja hade inte plånbok just då som räckte me en kompis har en sån å den gick fint med torv också....
 
G
3 kubik vatten och Calmar 33.an för klen.tvivlar så smått.
Har 33:an och anser att 2000 liter vatten är för lite.Ångrar att jag åtminstone inte tog 1000 liter till.
När översta tempen står på 45 grader börjar jag med en liten fjuttbrasa.Går ned i pannrummet en halvtimme senare och slänger i 120 liter eller rättade sagt ca 100 liter ved.Är alldrig noga med att packa veden.
När brasan brunnit ut så är båda tankarna på 95 grader.
Glömde.Kör med blandved.
 
Vedboden skrev:
Till den volymen (3-4 kbm) anser jag nog att Callmar 33:an är för klen.
Calmar 33 är väl effekt/volymmässigt likvärdig med innova 30, väl? Själv har jag 3kbm tank till innova 30, och min åsikt är att det är en utmärkt kombination. 1,5 inlägg värmer tanken från 40/35/30 till 90/90/90. I mitt lilla hus räcker det mellan 2 och 5 dagar beroende på bad/duschfrekvens och yttertemperatur. Om något skall ändras är det vattenvolymen - 1000 liter till, så att man kan köra (i princip) två inlägg. Men det är inget jag ligger sömnlös om nätterna för.
 
grb!
hade inte du en "framtidsmontör" som gjorde jobbet med framtidsteknik (presskopplingar)? om så var fallet så borde väl vattenvolymen inte vara dimensionerad enligt "stenåldersteknik"?
man kan nog inte ha för stor vattenvolym i normala fall, visst finns det extremfall men oftast begränsar byggnaden tankstorleken, eller så är det kostnaden(snålheten?).
 
Har eldad i min Orlan panna i några år. Fungerar perfekt, inga problem. Kan varmt rekommendera denna produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.