Samlar lite material inför ett fristående bastubygge och hittade då 6 mm glas med armering, sådant glas som brukar sitta i dörrar t ex, det är ett rutnät bestående av ca 10 mm rutor i själva glaset.
Jag undrar om man skulle kunna använda den typen av glas i ett bastufönster?
 
Jo det går säkert bra, det blir i det närmsta en inbrottsäker bastu Du bygger:D. Någon frågade tidigare om härdat glas till bastun, och ville försöka med glas från en skrotad bil. Sidorutor på skåpbilar passar nog.
 
Jag har en bastu i en friggebod, fönstret som sitter ca 30 cm från kamin är ett vanligt 2glas fönster med träkarm. Detta funkar bra så ditt fönster funkar säkert oxå.
 
Ett vanligt två- eller treglasfönster skulle alltså kunna även det i bastumiljö? Det här ska hamna ungefär 1,2 m från den vedeldade kaminen/spisen.
 
Hemmakatten
Vår vedeldade bastuugn kommer att stå knappt 30cm från fönstervägg.
 
Svärfars har 2 st vanliga 2-glasfönster i sin bastu (den är byggd i en takkupa) och aggregatet sitter inte mer än 30 cm från... det har funkat i ca. 30 år, så vi tänker bara köra vanligt glas i vår bastu. Går det sönder får vi väl byta ut det då.
 
Vanligt glas håller utmärkt, har glas från 1936 i ena bastun på sommarstugan,
 
Har fått höra två olika svar på samma fråga då jag har ställt den själv.

Ena svaret var att man skall ha härdat glas för att om det går sönder blir det bara små små skärvor som man inte skär sig på.

Det andra svaret var att om man blir inlåst i bastun ska man kunna slå sönder glaset och få in friskluft och därför välja vanligt fönsterglas.

Båda tyckte att om jag skulle ha så varmt i bastun så att glaset kunde ta skada skulle jag nog låta bli att basta för att glas tål mer värme än vad jag gör i varje fall :D
 
Jag har hämtat ett glas från bakdörren till en Pugeot-van på skroten. Enda kravet är väl att det ska vara plant. Kostnad: 50 kr. Och så har jag snickrat till ett runt fönsterfoder av överblivna golvbrädor (mha sticksåg och slipmaskin). Eftersom det inte går att skära i härdat glas så tänker jag "operera" in hela glaset i väggen. Öppningen som sedan syns bestäms ju av fodret.

Nu ska jag bara montera det här också... Återkommer ev.

/ulf
 
Har vanligt tvåglasfönster i vår lilla bastu... och det funkar alldeles utmärkt de 6ggr som jag hunnit basta nu.
 
Ahlesten skrev:
Har vanligt tvåglasfönster i vår lilla bastu... och det funkar alldeles utmärkt de 6ggr som jag hunnit basta nu.
Har hört att vanligt glas i bastuvärme kan spricka om någon t ex kastar en skopa kallvatten på det. Det är kanske inget man gör dagligdags, men i en barnfamilj kan det ändå inte uteslutas att det kan hända...

/ulf
 
Det får vi se, händer det så byter jag då.
Men att kasta vattnet på glaset så krävs det en olycka eller ren dumdristighet.
 
En liten säkerhetsrisk om bastudörren skulle gå i baklås eller blockeras av något/någon?
 
Det får man nog ta isf. Det finns ju åtskilliga bastubyggen som inte ens har fönster och att knapra sig genom väggen i en sådan är nog ungefär lika lätt som att forcera ett härdat fönster. :D
 
Jo, för mig är det nog mer av en känslomässig aspekt eller lätt klaustrofobi. Har man ett fönster vet man att man alltid kan ta sig ut. Men den reella risken kan man nog leva med!

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.