Jo kanske du får göra så, dom installerar vent.systemet enligt ritning och gör allt klart, men istället för att placera 490:an på plats så tar du in offert från en VVS firma på att installera Comfortzonen, ta kontakt med dom och hör vem som är "deras"ombud i dina trakter så får du in ett pris på pump och installation av pumpen.

Men som du säger om firman som skall installera IVT:n inte åtar sig att installera en CZ så är det ju märkligt minst sagt, men detta får ju säljaren ombesörja, du betalar ju detta i vilket fall som helst och säljaren vill väl ha en nöjd kund.
 
Ja precis, kanske blir billigare om man ombesörjer de delarna själv. Frågan är bara hur mycket man får om man väljer bort värmepumpen IVT 490. Den borde vara värd runt 37 000?

mvh
Fredrik
 
Ja frågan är ju vad säljaren drar av, dom köper ju säkert pumpen till ett rabatterat pris säg 30.000:- sen skall ju dom tjäna sina pengar på den såklart så 37.000 är nog inte helt fel, men om du sen får det är ju en annan femma, men bara att ligga på för det har dom säkert inte på någon avdragslista som t.ex tapeter och köksluckor ;)

 
Ja det gäller verkligen att ligga på...
 
Om avdraget på 490:n är dåligt, låt den komma med huset, men sälj den!
Ny, oanvänd, med fulla garantier blir den inte svårsåld.
Räkna med att prisavdraget är uselt, så kanske du blir överraskad ist f tvärtom.
mvh
greenbay
 
Har varit i kontakt med ett företag som installerar värmepumpar o de sa att det kommer komma ett krav från boverket nästa år att uppvärmningen i ett hus måste till viss del vara av bergvärme eller markvärme.
Är det någon som vet vad det kostar att installera en ivt 495 med markvärme?
Eller vad det kostar att uppgradera från ivt 490 till ivt 495
 
Vi fick 36000 i avdrag för en IVT490 för snart ett år sedan. Kruxet var dock att hela ventilationen rök i samband med detta eftersom IVT ritat och levererar denna. Sedan så försvann även ovk-besiktningen som skulle ha ingått..

Summa summarum kostade det oss 40000 extra att byta ut en IVT 490 och dess ventilationssystem, imkanal och ovk mot en Comfortzone med tillhörande utrustning.

Dyrt? Ja absolut, men troligen en investering som går att räkna hem på 8 - 10 år med dagens elpriser, förutsatt att pannan inte brakar tidigare... Som en jämförelse så skulle det ha kostat ca 45000 kr extra att byta till en IVT495 med ett 70 meters borrhål.
 
tibbass skrev:
Har varit i kontakt med ett företag som installerar värmepumpar o de sa att det kommer komma ett krav från boverket nästa år att uppvärmningen i ett hus måste till viss del vara av bergvärme eller markvärme.
Låter som en skröna eller ett försäljningstrick. Har mycket svårt att tänka mig att boverket skulle kunna ställa så specifika krav. Berg/jord-värme passar inte i alla sammanhang och det är inte heller givet att de är de mest miljövänliga eller energisnåla uppvärmningsformerna.

 
Jag bytte ut IVT490 till CZ CE50 när jag köpte mitt Kungshus för två år sedan. Avdraget blev 28 000 kr men IVT gjorde trots detta ventilationsritningar och leverade ventilationssystemet. Garantin för Värmepumpen står CZ för, 6 år, och det har inte IVT490. Garantin på golvvärmesystemet står rörisen för. Garantin för ventilationssystemet står byggaren för.
 
Har din CE 50 fungerat bra? Hur mycket fick ni ge för den?

mvh
Fredrik
 
WeeBe skrev:
För att balansera "häxjakten" på de vanliga frånluftsvärmepumparna (IVT 490, Nibe 310) vill jag gärna ge min syn på saken.

Nu är jag ekonom och räknar krasst på investeringens lönsamhet. Jag viktar alltså inte in miljöaspekter, kvalitet eller annat.

I ett nybyggt hus upp till 120-130 m2 finns ingen som kan konkurrerar med dessa "små" frånluftsvärmepumpar.

I ett nybyggt hus på 130-220 m2 kan man med fördel välja Nibe 360 alternativt Comfortzone CE50.

I ett ännu större hus så kan man börja räkna på andra "dyrare" lösningar som jord/bergvärme, fjärrvärme, pellets mm.

Många gör sig lustiga över att de "små" frlvp inte ger mer än en större cupévärmare till bilen. Detta är riktigt att maxeffekten på deras kompressorer är på ca 2 KW. Det man ska klart för sig är att denna effekt räcker längre än många av er verkar tro. En högre effekt än så kräver inte ett nybyggt hus på ca 120 m2 under de allra flesta av årets dagar.

Det som kommer starkt nu är luft/vatten värmepumpar och dessa hade jag inte med i mina uträkningar då de är relativt nya. Där kan det eventuellt finnas intressanta alternativ till frlvp.

Det jag räknat på och kommit fram til är följande. Detta är med mina förutsättningar.
Hus 130 m2 uppskattat värmebehov inkl varmvatten 12000 KWh/år
Elpris 1 kr/KWh, fjärrvärme 0,57 kr/KWh samt fast avgift 4500:-/år

Elpanna med FTX får stå för den billigaste installationen.

Nibe 360 pay off ca 4 år
Comfortzone pay off ca 8 år
Fjärrvärme med FTX pay off tid 33 år
Berg/jordvärme med frånluftmodul 36 år

Jag tog inte med 490 samt 310 då de är marginellt billigare än 360 samt något klenare i kompressorn.

Jag valde Nibe 360 av det skälet att utvecklingen går mycket snabbt inom detta område och jag vill inte "bygga" fast mig i en tekniklösning som inte betalar sig inom 5 år. Om 5 år då min frånluftsvärmepump betalat sig och är "avskriven" kan jag med gott samvete se över marknaden igen och ta ett nytt beslut på om det kan löna sig att byta till annan lösning.

Alla ska givetvis göra sin egen bedömining utifrån sina förutsättningar, men att bara såga dessa "små" frlvp direkt är att göra det lite för enkelt för sig. Anser jag.


hur kan du ha samma payoff på berg & jordvärme? det skiljer ju 40 000:- i instalation mellan dessa!

sen är det väll knapast så att el priset kommer ligga still?
& du ska väll ha huset i mer än 10 år? o även om du inte ska det så ska du väll inte leda upp det efter 10 år.

säg att jordvärme + frånluftsmodul kostar 80 000:-
med COP på 3 blir det 4000kWh/ år i värme varmvatten = 8000kWh mindre / år jämfört med nibe 360 & den har då 3 gånger så lång hålbarhet!

Payoffen blir 10 år inte 36 år (förutsatt at elpriset står still) skulle elpriset stiga, blir payoffen kortare!
 
o säg att det kostar 120 000:- (för nån kommer säker anmärka på dom där 80 000:- som man faktiskt kan komma ner i om man bara planerer vid nybyggnation)

då mlir det samma värden, men payoffen blir 15 år.

men eftersom elpriset kommer att gå upp, så hamnar vi säkert på 10 år

anläggningen måste kosta 288000:- för att få en pay off på 36 år, så det är tok fel även för bergvärmen
 
Pay-off tid hit och dit må väl vara en sak. En annan sak är räntevärdet idag.

40kSEK extra (CZ kontra IVT490) med 4,5% ränta blir 150 kr per månad... 1800 kronor per år. Energivinsten i ett 140m² hus på ett år lär välan ligga på rätt så mycket mer än 1800 kWh per år... Då spelar payofftiden inte nån roll i min mening eftersom investeringen i sig gör att det blir billigare direkt? Eller tänker jag helt galet? Dessutom är väl IVT lite ökända för att haverera rätt .. frekvent .. jämfört med till exempel NIBE som ligger lite bättre till där. CZ är för nytt för att kunna uttalas om, men de kommer säkert att haverera rätt bra de också :p

När det kommer till mark/bergvärmepumpar så håller pumparna bättre än FLVP vad jag har kunnat läsa mig till.

Till och med bergvärme med sina 80-100kSEK extra skulle väl vara motiverat som investering (ca 4000kr mer per år - i dagens ränteläge - jmfrt med IVT490) utan att ens börja förlora pengar, eftersom bergvärmen garanterat sparar 4000kWh i ett större hus jämfört med stackars IVT490...
 
Har kollat med säljaren igen o de vägrar sätta i en annan värmepump. Dock så får vi ju givetvis göra det själva. Avdraget vi skulle få då är: 38.000:- inkl moms värmepump, ventilationsrör, takhuvar, projektering samt installation.
Är det någon som vet vad det skulle kosta att köpa en ivt 495 från en återförsäljare med installation projektering o allt?

mvh
Fredrik
 
Vi bet. 16.000 extra för en 495:a då ingick "spriten" i markslingan. Sedan kostade kollektorerna ca 10000:- och extra mark+arbete ca 10.000:- + lite extra rör.
Så totalt ca 40.000:- extra. Du kan då jämföra med 36.000 (som du får tillbaka för 490:n) +40000= 76.000:- inkl all vent-kanalisation.
Begär in offert så får du se tror ej du hamnar billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.