Vad kostar det ungefär att bygga ut ett hus? Jag har källare och vill således bygga ut den med i samma veva. Finns det nån ungefärlig prisbild för allt? inredning kan man utelämna om det blir enklare.

Micke
 
Ungefär 40 000:- brukar det kosta med utbyggnader.
 
  • Gilla
andreasco
  • Laddar…
Fein skrev:
Ungefär 40 000:- brukar det kosta med utbyggnader.
?

Priser på 10-12 000 per kvm har jag hört.Dyrare med källare?
 
Andreas_Hansson skrev:
?

Priser på 10-12 000 per kvm har jag hört.Dyrare med källare?
Kanske det. Och hur många kvm skulle du säga att trådskaparen skall bygga ut? Jag antog helt enkelt att det var runt 4.
 
Fein skrev:
Kanske det. Och hur många kvm skulle du säga att trådskaparen skall bygga ut? Jag antog helt enkelt att det var runt 4.
Eftersom jag inte vet hur mycket trådskaparen skall bygga ut så tyckte jag att det var bättre att skriva ett ungefärligt kvm pris istället..
 
A.Hansson :
Det var det jag menade. Det finns lite för många variabler.

TS: För att vara lite mer konstruktiv. Hur många kvm rör det sig om. Hur många våningar, vilka material, vilken typ av tak. skall du göra det själv eller ta in hantverkare. Min poäng är att du inte kommer få några vettiga svar med så lite information. Däremot var det inte speciellt välkomnande av mig att svara på det viset. Så välkommen till forumet. Skall du inte bygga själv så får du mest korrekt svar genom att ta in en offert.
 
Ironi är svårt i skriftlig form

Själv byggde jag ut 45 kvm 2005 (utan badrum, men med golvvärme), och det totala priset inklusive återställande av den krigshärjade trädgården blev 500000 kr. Bara trädgården gick på strax under 100000 kr, då ingår altan.

Detta får enligt mitt tycke anses billigt, cirka 11000kr/kvm. Jag tror att en realistitsk kalkyl idag hamnar på 15-20' kr/kvm.
 
Oj vad det har svarats sedan jag skrev denna tråd! Tack så mycket. Jag skrev lite ludigt på enkom för att jag ville ha ungefärligt snittpris/kvm. Så här det dock: Jag har tillgång till alla möjliga slags maskiner som behövs för grundarbetet och jag är en gud på att kör grävmaskiner och annat. Så såna kostnader blir till inga i sammanhanget.
Jag stegade upp ytan lite snabbt och kom fram till jag ska bygga ut ungefär 90kvm

Det som jag funderar på är vad det kostar att gjuta en betongplatta, och isolera den samt mura upp med lecasten(som den övriga källaren är byggd med andra ord). Mitt hus har tegelfasad, men till min utbyggnad har jag tänkt att bygga med trä och panela den på ett snyggt sätt. Jag antar att det är billigare att göra så än att mura upp fasaden. Det kan jag dessutom göra själv. Jag räknar med att göra en stor del annat själv, om det blir träfasad..

Jag känner dessutom endel snickare som jag ska (hota) smöra för så att dom kan hjälpa mig för en rimlig kostnad. Men den ungerfärliga prisbilden för om jag inte gör jobbet själv så kan man räkna av timkostnader för spnt jag kan göra själv osv.. Det var det jag vill få fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.