Hej
Är ny här, hej på er alla. :)
Jag har stora glipor/springor i mitt furugolv. Har hört att man kan köra med lack o fint sågspån?
Tänkte försöka göra det utan att lacka om hela golvet och bara gå på springorna, är det möjligt?
Fler tips om på lösningar emottages tacksamt.
 
Lack och sågspån är ingen bra idé, massan härdar och blir oflexibel.
Risken finns att den trycks upp eller spricker i augusti när golvet sväller, sen kommer sprickorna tillbaka nästa vinter.
Vill du foga bör du använda en felxibel golvfog typ Sikaflex eller Casco. På samma sätt som på skeppsgolv. Skyddar du de befintlig lackytorna med maskeringstejp kan du klara fogning utan att behöva lacka om hela golvet, men det gäller att vara noggrann vid fyllningen.
 
Är det ett furugolv avsett som ytmaterial eller är det ett undergolv i gran/furu som man tagit fram? Om det är ett undergolv eller ett gammalt massivt furu/gran skulle jag inte göra något utan bara skrapa rent i glipor, slipa och lacka.
Vill man ha ett perfekt slätt golv är det enklaste och snabbaste, dessutom vet man att det blir bra och håller sin form, att lägga ett nytt flytande ovanpå. Både gran/furu har egenskapen att förändra sig beroende av luftfuktighetens variationer så att lägga ned en massa arbete på att täta springor kan efter ett år vara bortkastat.
 
Tack för era svar, lite sugen på att prova ett rum med tätningsmassa som just på skeppsdäck så får man se hur det håller. Jobbigt om grabben får kräksjuka och fyller.... ja ni kan ju tänka er! :eek:
Jag tror golvet är "riktigt" ytskickt.
 
apotekarnes
Om man trycker ner sågspån i springorna och kletar på lack finns nog risken att det kommer spricka. Lacket kan dessutom bli starkare än sponten som då spricker när golvet drar ihop sig och då får du en spricka ända ner till isoleringen. Jag har sett flera lackade golv som har spräckt sponten när det krymt, så man ska nog ha så lite lack i springorna som möjligt. Ett trägolv som är spikat/skruvat har alltid springor, oavsett vad man hittar på. Vill man ha ett helt slätt golv får man nog göra som AndersS föreslår, d.v.s. att lägga ett flytande golv ovanpå.
 
Jag har testat två metoder som inte fungerade speciellt bra. I sovrum och hall på övervåningen tätade vi springorna med latexfog. Funkade bra ett tag men nu försvinner fogarna bitvis när vi dammsuger. I köket tätade vi med en blandning av golvlack och sågspån från golvslipningen. Det sitter bättre men spricker vid årstidändringar. Skulle inte rekommendera någon av metoderna!
 
Okej, men ändå kanske någon fog av bra kvalité som t ex läggs på båtdäck borde hålla länge?
Vi får se om jag prövar, återkommer då isf...
Tack för svar!
 
apotekarnes
Jag vet inte riktigt vad det är för slags trä i ett bådäck men jag satsar min peng på teak, vilket är ett träslag som knappt påverkas av fuktighet. Ett furugolv kommer däremot alltid att ha springor, oavsett vad man hittar på. Mitt råd är att låta golvet vara som det är, om nu inte springorna är väldigt breda. I så fall kan man ju ta upp golvet och knacka ihop det ordentligt. Då blir springorna lite mindre.
 
Sikaflex som man använder för nåtning på båtar funkar, det finns båtar med furudäck också så det är inget problem med vanliga träslag.
Däremot lär de befintliga sidorna och botten vara smutsiga vilket kanske gör att nåtmassan inte fäster ordentligt. För att vara säker på att det håller måste du nog skrapa trätent både på sidor och botten, eller fräsa upp springan.
 
Sikaflex 11FC är en bra fogmassa för golvfogar.
 
Är det någon annan än jag som hört talas om att man ska kunna lägga läderremmar i springorna, och naturligtvis fästa på lämpligt sätt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.