Funderar på att måla köksgolvet med Ottossons ljusgrå men är lite orolig för att den är för vit...

Nån som använt den nyansen till lite större ytor eller rent av till golv? Synpunkter?
 
Har ingen aning om hur Ottossons ljusgrå ser ut, men vi målade själva vår trappa för ett par år sedan med en ganska ljust grå linoljefärg (bröt själv med kimrök). Det är supersnyggt, men med facit i hand hade jag nog valt en aningen mörkare nyans, smuts o grus syns väl på en alltför ljust grå yta.
 
Vad har du för färger i köket för övrigt? Ottossons ljusgrå är ju en ganska ljus färg och smuts syns som bekant bra på ljusa golv. Ett alternativ kanske är att börja måla med den ljusa färgen och måla med en mörkare nyans sen om man tycker den första är för ljus. Utsendemässigt kan du ju testa att lägga t ex ett ljust lakan på golvet för att få en uppfattning om hur det känns med ett ljust golv. Eller måla golvet rutigt om ett tag om du tycker det är för ljust och smutskänsligt.
 
spotty skrev:
Vad har du för färger i köket för övrigt? Ottossons ljusgrå är ju en ganska ljus färg och smuts syns som bekant bra på ljusa golv. Ett alternativ kanske är att börja måla med den ljusa färgen och måla med en mörkare nyans sen om man tycker den första är för ljus. Utsendemässigt kan du ju testa att lägga t ex ett ljust lakan på golvet för att få en uppfattning om hur det känns med ett ljust golv. Eller måla golvet rutigt om ett tag om du tycker det är för ljust och smutskänsligt.
Gör om hela köket. Pärlsponten på väggarna blir Ottossons Vetegrå och snickerierna Varmgrå.

Hmm... skulle kanske gå i lite mörkare nyans...
 
Vi målade vårt sovrums golv i Ottossons ljusgrå för lite mer än ett år sedan. Jag är mycket nöjd med kulören för utseendets skull i det rummet, det liksom svävar lite fram. MEN var slarvig när jag målade andra lagret och drog inte ut färgen tillräckligt tunt = lång torktid, alltså till det härdade. Ett par månader. Det innebar att golvet hann bli lite solkigt eftersom smutsen fastnade i klibbet. Så småningom har det blivit genomtorrt, men är fortfarande mkt smutskänsligt. Då är sovrummet på andra våningen o ingen har ytterskor här, vet inte om vi har ovanligt smutsiga strumpor........ HAr inte haft dessa problem m lillans rum som målades i "pärlgrå" för ca 3 år sedan. Där målade jag noggrannare, men där är inte så många som går. Nu är det snart dags att måla köksgolvet och jag tänker INTE använda en så ljus grå, och inte linoljefärg. Det går inte att stänga av köket så lång tid som det tar för färgen att torka och härda.
 
Televinken? Vill ha mellangrå färg på trägolvet & har NOG inte tid att "vänta" på linoljefärgen...suck! måste måla med annan färg....men vad?
Hade tänkt 10% kimrökgrå-blandning...HELP!
 
Televinken: Det var en nyttig erfarenhet du delade med dig av! Jag drar lärdom till det nymålade golvet i barnkammaren och täcker med mattor! Tusen tack!
 
Hej på er,
Jag har målat mitt köksgolv med Ottossons ljusgrå... Men är nu på väg att ev. komplettera med rutor. Eller måla om i en mörkare nyans.
Det största problemet med en så ljus nyans i ett kök är att det alltid ser skitigt ut. Vi dammsuger golvet varje dag samt våttorkar minst ett par tre gånger i veckan. Annars ser det för jävligt ut.

Tänkte att ett rutigt golv kanske distraherar blicken så att man inte ser smutsen lika lätt :)

Ett annat problem är att om man lever i huset som skall målas om är linoljefärg på golvet inte att tänka på pga den evinnerligt långa torktiden.

Jag målade vårt golv en timme innan familjen skulle på semester. Vi packade väskorna och målade oss ut...Det tyckte jag var kanonsmart.. om jag bara inte hade glömt ta ut väskorna innan jag målat golvet ;-)

När vi kom hem en vecka senare var golvet nästan torrt...

Funderar på att prova komplement-måla med Hagmans vattenbaserade uretanfärg. Någon som har erfarenheter av nämnda färg?
 
På måndag så jag köra och köpa en burk Pärlgrå istället och provmåla iallafall och se om den blir acceptabel eller om den är för grå. Rutor är ju ett alternativ även om jag nu har fördelen av att kunna måla golvet innan det läggs in... Rutorna lär man ju få måla när det ligger på plats och den torktiden har jag inte råd med eftersom jag inte har kök nån annanstans...:)
 
pärlgrå är jättefin. jag håller just nu på med rutorna dock inte linoljefärg.. får se om det håller.
 
Tidigare har jag målat med beckers golvfärg, tycker den har en ganska fin nyans av grå. Den torkar fort och brukar vara gåbar efter ett par-tre dygn. Men linoljefärg slits snyggare... Synd bara på torktiden, har man verkligen råd att vänta en vecka innan man får gå på det? Jag är i valet och kvalet... :-/
 
njitnjau skrev:
pärlgrå är jättefin. jag håller just nu på med rutorna dock inte linoljefärg.. får se om det håller.
Problemet jag har lite är ju att inredningen målas med Ottossons Varmgrå, risken är ju överhängande att det inte blir så stor skillnad kanske och då ser det ju knasigt ut.
 
Idag har jag målat golvet med 15% kimröksgrå bruten linoljefärg från gysinge...ska bli intressant att se hur lång tid det tar att torka så att vi kan flytta in...
 
Återkom gärna globestar, och berätta hur långt torktiden var och om du strök tjockt/tunnt/flera lager/temp/vädrat etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.