Grovdammsugare står på inköpslistan och i mitt sökande snubblade jag över Kärcher NT 361 Eco som nu säljs för 2500:- inkl moms (ordinarie 5000:). Jag hittade den på Eksandhs i Lund, men det verkar inte vara ett lokalt erbjudande (Kärcher-kampanj av bladet jag fick med mig hem att döma). Lägsta pris på prisjakt.nu är 4363:-, så rent åt skogen verkar inte erbjudandet vara.

Är det någon som har några erfarenheter av denna sugare att dela med sig av? Spontant känns det som ett bra tillfälle att lägga vantarna på en industrisugare till rimliga pengar. Ok, det är en instegsmodell i det högre segmentet, men jag inbillar mig/hoppas att den skulle duga fint till undertecknad.

En fördel med 361:an är att det finns HEPA-filter som tillbehör, vilket inte verkar vara fallet med konsumentsugarna (har nämnts i andra trådar). Detta tillsammans med automatisk filterrengöring hade varit kanon med tanke på att min blivande sugare kommer att användas ganska flitigt tillsammans med diverse elverktyg (TS55, GCM8S, mm). Filtret är av dammklass H (utan efterföljande siffror). HEPA-klassning verkar vara en djungel, men vad jag har lyckats googla mig fram till skall klass H duga för slip/sågdamm (trä). Någon som vet med säkerhet?

http://www.karcher.de/en-GB/Products/Commercial/Vacuums/Wet_and_dry_vacuum_cleaners/11841010.htm
(Finns av någon anledning inte på den svenska sidan)
 
Till det priset är det absolut inget att fundera på!
(Enda man kan fundera på är hur dom kan hålla det priset!? ;) )
 
Den finns inte med å svenska sidan för den har utgått.
Den nya heter väll Nt35/1 Eco, den har automatisk filter rengöring. Jag har den som heter Te på slutet den har uttag och antistat system vilket inte är fel köpte min för 3290 ekl moms.

Mvh Tobias
 
selle79 skrev:
Den finns inte med å svenska sidan för den har utgått.
Den nya heter väll Nt35/1 Eco, den har automatisk filter rengöring. Jag har den som heter Te på slutet den har uttag och antistat system vilket inte är fel köpte min för 3290 ekl moms.

Mvh Tobias
Finns lagersaldo på den hos Kärcher i alla fal...
Kan dock hända att den är på G ut och den sälj lite billigare då.
 
Hej här är en filterklass tabelhttp://www.thomas-filtertechnik.de/Downloads/Filterklassen_Fax.pdf

MVH Pär H
 
Tack för era svar!

Enligt säljaren är modellen inte utgången, men han drog lite på orden så man skall kanske ta det med en nypa salt... att den är på väg ut är nog ingen orimlig gissning.

Oavsett vilket så körde jag hem med en sugare + verktygsmuffar och sen har jag plågat den så gott jag har kunnat ;) Den har varit kopplad till sågen och slipen (med påse) och det är bara att konstatera att den gör sitt jobb med en liten stjärna i kanten. En annan sugare jag stiftat bekantskap med tidigare läckte som ett såll när man slipade spackel, men denna håller tätt med standardpåsen trots det fina dammet.

Jag skrev att den har automatisk filterrengöring, men det stämmer inte (det stod så i prospektet). Jag skulle vilja kalla det för manuell, eller med lite god vilja möjligtvis halvautomatisk, eftersom man behöver trycka på en liten knapp på handtaget för att skaka filtret. Jag sög upp diverse rester efter lite rivningsarbete utan påse och kan konstatera att rengöringsfunktionen inte fungerar helt perfekt, men acceptabelt i varje fall (detta är min första sugare med denna typ av funktion så jag har inte så mycket att jämföra med).

På det hela taget är jag nöjd med tillskottet bland mina maskiner!
 
Jag har en stor äldre industridammsugare (1000+1000 W) men den är så bökig att flytta så jag funderar på denna Kärcher NT361 ECO.
Den påstås ha automatisk filterrengöring (TACT) och det sägs vara en relativt ny modell.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=260632
Anslutning 35 mm.
Motor max 1380 W.
Vikt 9,5 kilo

Går den bra att flytta?
 
Nt 361 har INTE tact det är den nyaste serien som har det.
Denna äldre modell har en tryck knapp på slangen som stryper luften som startar rengöringen.
Swedol har den nya Nt 35-1 Eco TE för 4600 med tact och uttag till elmaskiner. Den är helt suverän!!!!!
Mvh Tobbe
 
Tobbe har klart för sig, 361:an har inte automatisk filterrengöring (se även mitt tidigare inlägg).

Nu har jag inte en 35:a med automatisk rengöring att jämföra med, men efter ca tre veckors ganska flitigt användande av 361:an kan jag dra slutsatsen att den manuella varianten funkar helt ok för min del i varje fall. Vad jag har förstått så skakar TACT-systemet filtret ganska frekvent (var 15:e sekund har jag läst någonstans) och det är förstås bra, men jag undrar om det inte är lite over-kill? Jag har tex slipat ca 50 kvm väggspackel utan att använda rengöringsfunktionen och då märkte jag ingen avmättnad i sugkapacitet.

En nackdel med den manuella varianten (361:an) är att knappen som blockerar luftflödet och aktiverar skakfunktionen sitter på handtaget som man normalt sett använder med de vanliga rören. När man kopplar sugaren till elverktyg är det inte praktiskt att ha muffen kopplad till handtaget eftersom det blir otympligt. Jag kopplar alltså muffen direkt på slangen, och blir då av med rengöringsknappen på köpet. Jag har istället tagit för vana att helt sonika blockera luftflödet med handen när jag avlägsnar slangen från verktyget och därmed skaka filtret. Detta verkar i sin enkelhet räcka bra eftersom mitt filter ser fräscht ut.

Nu är jag inte hantverkare till yrket, utan håller på att totalrenovera det nyinförskaffade huset. Hade jag visst att sugaren skulle användas varje dag tills den stupar hade jag kanske/nog resonerat annorlunda och pyntat de extra pengarna för att få automatisk rengöring. Själva grundfunktionen - rengöring - skulle jag inte vilja vara utan.

Zero... när det gäller flyttbarheten har jag inget att klaga på. Det finns mindre sugare att köpa (speciellt enklare varianter som är lämpade att dammsuga bilen med), men skall du ha någorlunda bra sugkapacitet och vettig behållare hamnar du runt 10 kg. Jag sneglade även på Festools sugare (eftersom jag har en del av deras verktyg) och konstaterade att deras allra minsta sugare väger precis lika mycket som 361:an (9,5 kg). En sak jag har funderat på att göra är att byta ut framhjulen, som är i plast a´la "TV-bänksmodell", till ett par i gummi som på de riktigt proffsiga sugarna. En enkel "Pimp my vacuum cleaner" åtgärd som borde förbättra väghållningen lite ;)
 
Det är sant att NT 361 saknar TACT men när man läser sidan 7 i pdf filen nedan så får man lätt intrycket att NT 361 Eco har TACT. Möjligen kan texten vid fotona motsäga detta.

http://www.retail.karcher.se/images/trycksaker/pdf/NT_katalog.pdf
"NT 361 Eco
• Tillbehörsfack
• Automatisk filterrengöring"

Jag hittade ett test för Kärcher 361 Eco TE där den får relativt bra kritik:
OnlineToolReviews.com - Karcher 361 Eco TE Dust Extractor Review:
"The bag catches almost all the dust and chips. Naturally, some really fine dust will find its way through, and this is where the in-built filter comes into play. This fine dust will be captured by the air filter before the air is exhausted from the machine back into the ambient air. Karcher claims a dust retention figure of greater than 99.9%."
"Cleaning the air filter is a simple process. Just position the red filter clean slider on the top of the unit in the down position. Now push the trigger on the end of the hose down and hold it for a few seconds. This directs air over the top of the filter and pulses air bursts to help push fine dust off the filter surface itself. It seems to work well in use and should be done after heavy vacuum loads or at least once per day during normal use. Because of its simplicity, compliance is almost a certainty. It is one of the nicer features on the 361 Eco TE model."
http://www.onlinetoolreviews.com/reviews/karcher361TE.htm

Kärcher NT 361 ECO kan man nog fortfarande hitta för 2500:- medan Kärcher NT 35/1 ECO TACT verkar kosta kring 4500:-.
2500:- låter bättre! :)

Jag pratade med en säljare på COOP om Kärcher hobbymaskiner och han tyckte det var besvärligt med delar till Kärcher eftersom de byter modeller så ofta. Är det lika med Kärchers professionella maskiner som t.ex. NT?

Vad säger de som har erfarenhet av Kärcher? Går det köpa t.ex. filter, påsar slangar och munstycken efter ett antal år?

Min gamla stora Bevaclean verkar Jula ha filter på som passar till (standardfilter) - men ingen 99.9% rening.
 
Zero skrev:
Jag pratade med en säljare på COOP om Kärcher hobbymaskiner och han tyckte det var besvärligt med delar till Kärcher eftersom de byter modeller så ofta. Är det lika med Kärchers professionella maskiner som t.ex. NT?

Vad säger de som har erfarenhet av Kärcher? Går det köpa t.ex. filter, påsar slangar och munstycken efter ett antal år?
Jag har kontakt med Kärcher flera gånger i veckan och dom är mycket bra att ha med att göra.
Det kan dock ligga lite i det att det byts modeller ofta MEN detta gäller alla maskiner som lågpriskedjorna säljer för att klara sina prisgarantier.

Inga problem att få delar till varken konsument- eller proffsmaskiner och finns även flera ombyggnadssatser för att förnya äldre proffsmaskiner.

Nu kanske jag är bortskämd med att jobba i trakterna runt Kärchers huvudlager, verkstad och service...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.