Kan någon rekommendera ett lämpligt aggregat för ca 230 m2. Det ska ha bra verkningsgrad, EC-motorer, helst roterande teknik (för att återvinna luftfuktigheten). Har tittat på Heru, men de har inte EC.
 
Lite OT kanske men har varit i kontakt med USV för att få offert på en komplett anläggning till mitt hus. Hur uppfattade du USV som leverantör?
 
Jag var mycket nöjd med dem. Installerade i o f själv men de var mycket hjälpsamma att svara på frågor och ge synpunkter på hur jag hade tänkt, kändes kunniga.
 
Kolla med systemair, svensk kvalitè.
 
Hörde ryktas om att Heru kommer att få EC-motorer på sina aggregat. Förhoppningsvis innan hösten.
 
Jag tror det är så att en EC motor ger mest skillnad på strömförbrukning (jämfört med AC) vid lägre varvtal, dvs om man överdimensionerar aggregatet får man mest besparing på driftsströmmen men det ska man givetvis ställa i relation till inköpspris.

OBS: Detta gäller iaf större aggregat som också kan ge tystare ljud.

Hör med tillverkaren/återförsäljaren men detta sa Systemair till mig på mässan.
 
Vad drar ett bra FTX aggregat med EC motorer under drift? Systemair VM1 sägs dra 6o Watt i drift, kan det verkligen stämma???
 
Jag har en RDKR från Fläktwoods.

Jag har satt en effekt och förbrukningsmätare på anslutningen, den drar i snitt 64W.
 
Consensus skrev:
Jag har en RDKR från Fläktwoods.

Jag har satt en effekt och förbrukningsmätare på anslutningen, den drar i snitt 64W.
God damn det var bra. ca 1.5kwh per dygn alltså? Har du den timerstyrd eller går den 24timmar året om? Funderar på vilken modell man ska slå till på när det blir aktuellt att köpa en. Den ska vara strömsnål samt tyst bra och allt det som tillhör ;)

Var själv lite sugen på Systemair VM2 vilken verkar vara bra av det jag läst om den.

Tips på bättre ? Ska ha aggregatet till ett 210Kvm 2 -planshus.
 
Hej, Jag har en villa på 170kvm, köpte en Flexit SL4 med EC motorer som jag bytte ut mot min gamla husqvarna, måste säga att jag är mycket nöjd, men den kanske inte är lämplig för 200 kvm och uppåt, men kolla in http://www.luftbutiken.se/ftx-varmeatervinning-c-128.html dom verkar ha alla fabrikat och är flera tusen billigare än andra, värt ett besök!?
 
Hej! Vi har ett sutteränghus på 160 kvm och funderar på Systemair VR 400 DC? Någon som har erfarenhet av detta aggregat?

/Go4it
 
monsterbyggare skrev:
God damn det var bra. ca 1.5kwh per dygn alltså? Har du den timerstyrd eller går den 24timmar året om? Funderar på vilken modell man ska slå till på när det blir aktuellt att köpa en. Den ska vara strömsnål samt tyst bra och allt det som tillhör ;)

Var själv lite sugen på Systemair VM2 vilken verkar vara bra av det jag läst om den.

Tips på bättre ? Ska ha aggregatet till ett 210Kvm 2 -planshus.
Den går hela tiden, året runt.
 
Mitt hus är på 230m2 och jag har köpt Systemair VR700DC.
Känns som ett "riktigt" aggregat fast i miniatyr.
Jag gick igenom samtliga aggregat på marknaden och till den storleken på hus anser jag Systemair vara bästa valet.
Det sitter tex riktiga påsfilter med stående påsar EU7 på uteluften, allt i aggregatet är monterat på glidskena och går att dra ut från vilken sida som.
Alltså växlarpaket och de båda fläktpaketen och givetvis filter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.