Hej,

Nu ska 18 x 8 meter Cumarotrall på plats, men hur?

Bilden jag bifogar har jag hastigt satt ihop på jobbet i Paint. Den ska föreställa leksand, gräsmatta, pool och trall. Observera den undre exklusiva bilden som ska föreställa en genomskärning av det hela. ;)Ni får skratta...

Tanken är väldigt lik Thomas Ahlstedt´s, förrutom att vi lägger trallen ovanför och ända ut på trappan.


Miljön:
Poolen ligger ca 20 - 25 cm ovanför mark.
Ca 2 meter runt poolen är det "leksand" som sedan övergår i en gräsmatta med kompakt lerjord under.

Frågor:
* Hur bygger man en så låg stomme? Och finns det någon ritning online vi kan använda som mall?
* Ramen ska väl inte ligga an mot poolkanten? Hur löser man det? Vad fäster man ramen närmast vattnet i? Går ju inte att skruva fast i poolstommen.
* Antar att jag behöver betongplintar för delen i leksand, men räcker det med stolpskor där gräsmattan ligger?
* ALLA tips och tricks mottages - och fler frågor lär komma.

Länk till poolbygget: http://cid-e8f9ba65cf6000da.skydrive.live.com/browse.aspx/Poolbygge
 
  • Trall.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vad menar du med en låg stomme? Om totalhöjd ska vara 20-25 ovan mark, då från du utan problem plats med 45*170 som räcker gott och väl som stomme.
Plintar tycker jag inte att du ska använda utan ta vanliga trädgårdplattor som du väger av,
lämpligen med en planlaser om du har tillgång till det.
Plattorna som ligger på gräset skulle jag först singla upp under och toppa med sand så dom inte sjuker unden av vikten.
Annars så funkar ett vattan pass bra med.
Runt polen skulle jag inte sätta fasten med nåt utan låta den vara "Flyttande".
Allternativt skulle vara att slå ner några rejäla armeringsjärn som du fäster stommen i.
 
Tack för ditt svar!

Hur fäster jag stommen på trädgårdsplattorna?

Vad jag kommit fram till bör avståndet vara 2,05 mellan plattorna, bärbjälkarna 45x195 och golvbjälkar 45x145.
Kan det stämma?
 
carinashem skrev:
Tack för ditt svar!

Hur fäster jag stommen på trädgårdsplattorna?
Jag skulle inte fästa stommen i plattorna, när allt ligger där blir det svårt att rubba allt ändå?
 
Håller med, ska du inte bygga högre så bygg på plattor eller eventuellt lekasten, lägg den löst så den kan röra sig med plattorna/stenarna. Om något rör sig fel så kan det alltid justeras in igen med hjälp av en domkraft, men det brukar funka.
 
I detta fallet skulle jag inte använda mig av bärlonor utan bara använda golvbjälkar som du lägger plattorna under.
av ståndet mellan plattorna skulle jag säga mellan 2-3 meter beroende på hur långt det är totalt.
Men du kan ju se om du kan läsa dig fram till det i exelarket som finns här på sidorna,
eller det kanske du redan har gjort föresten(2,05).

Hoppas vi får se lite bilder sen från bygget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.