Hej alla grundexperter. Vi är i färd med att projektera för en liten bastu i stugan (friggebodsstorlek) och sitter nu och klurar på hur vi ska göra grundläggningen. Problemet är att marken där stugan står verkar bestå av ett "oändligt" tjockt lager med blålera. Vi försökte att borra efter vatten en gång med en handborr och efter så pass många förlängningsrör att vi knappt orkade dra upp borren och ändå inte hittat något annat än lera så gav vi upp. Frågan blir då hur vi ska grunda för bastun för att i så stor utsträckning som möjligt undvika att huset skjuter.
Som ni kanske förstår så är pålning till fast bergrund inget alternativ p.g.a. kostnadsskäl.
Jag funderar själv på att gjuta plintar i papprör. Hur djupt måste man ned (Jämtland) och bör man isolera på något sätt? Eller är det kanske ingen bra metod alls?
Det pratas ju ofta om att man måste ned till frostfritt men om botten på pinten är bara strax under det frostfria djupet så är ju kanske 90% av plinten i frostpåverkad lera. Kan inte denna lera då flytta runt plinten ändå?
 
Skall du bygga en bastu i storlek av en friggebod så är ju kraven mindre såklart. Själv hade jag nog byggt den så hela "bygget" var stabilt å sen låtit marken leva sitt eget liv med tjäle och sättningar, dvs ställ "huset" på ett par stora flata stenar, ordna så du kan använda domkraft och gör en justering varje vår om det nu lutar i bastun så ölen välter ut :)

(och med det skrivet så är ju saken klar, jag är INTE ALLS någon grundexpert, bara lat)
 
Behöver lite mer info:

Vad är det för sorts lera?
Hur fast är den?
Sjunker du ner i den?
Hur mkt kraft behövs för att trycka ner ett spett?
Ett 6 mm armeringsjärn?
 
På flytblock kanske?A`la brygga .är dock ingen expert
 
anaitis skrev:
Behöver lite mer info:

Vad är det för sorts lera?
Hur fast är den?
Sjunker du ner i den?
Hur mkt kraft behövs för att trycka ner ett spett?
Ett 6 mm armeringsjärn?

Oj, jag är absolut ingen markexpert men efter en liten titt på SGU:s Jordartskarta så verkar det vara "Moränlera".
Leran är hur som helst ganska fast. Man sjunker inte ner och det går inte att pressa ned ett spett utan vidare. Inte från markytan i alla fall. Om jag först skulle gräva en grop så vet jag faktiskt inte ifall jag skulle kunna pressa ner ett spett eller sjunka. Jag får kanske göra lite undersökningar nästa gång jag är dit (och tjälen gått ur marken). Endast en markytesinspektion skulle i alla fall inte avslöja för mig att det är många meter lera under utan det är först när man börjar gräva som man märker det.
Tomten är en sluttande strandtomt ner mot en sjö beväxt med gran och tall. Andra stugor runt sjön verkar ha problem med att husen skjuter så att dörrar kärvar fast och ölglas välter ut. :eek:
 
Mikael_L
viltfjall skrev:
Skall du bygga en bastu i storlek av en friggebod så är ju kraven mindre såklart. Själv hade jag nog byggt den så hela "bygget" var stabilt å sen låtit marken leva sitt eget liv med tjäle och sättningar, dvs ställ "huset" på ett par stora flata stenar, ordna så du kan använda domkraft och gör en justering varje vår om det nu lutar i bastun så ölen välter ut :)

(och med det skrivet så är ju saken klar, jag är INTE ALLS någon grundexpert, bara lat)
Ja jag har ju varit i samma tankar vad det gäller friggeboden.
Bara ställa den på några LECA-block. Och sen justera lite med domkraften om/när det inte ligger i våg. Även om man måste justera varje år så är det ändå inte så väldigt mycket jobb.

Men nu tror jag att kommer försöka vara aningens mer seriös, åtminstånde gräva ner blocken stående lodrätt + fästa boden. För jag är orolig att den kan blåsa iväg eller omkull annars vid någon höststorm.

Men jag har inte lera, så jag kommer väl inte att få så väldans stora problem med tjälskjut.
Lite av problemet för quist är att en gjuten betongpelare drar väl ner tjälen ännu djupare?

Annars tror jag inte att risken är speciellt stor att den tjälade marken runt en jämn plint har så stor friktion mot plinten att den lyckas lyfta. Och har du "konisk" plint som har större area i botten finns det inte en chans att det lyfter, bara botten ligger på frostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.