Vad är kvadratmeterpriset för ett ca 120 kvm stort enplans lösvirkeshus i materialkostnad sett, utan något annat än just stomme, komplett tak, stående panel, bärande reglar, spik, skruv och nödvändiga beslag?
 
7000-12000 kr
 
Vilka delar tänkte du på, vilket typ av tak har du tänkt, fönster och dörrar?

Är det bara en stomme med panel och pappbeklätt tak vi pratar om, skulle jag säga under 5000.

Jag fick en offert på stomresning (blockspikning) utan fönster och hamnade på 3000 / kvm ungefär. Då ingick resningen i det. Men det är ju sen det börjar kosta pengar...
 
imported_Anders_S skrev:
Vilka delar tänkte du på, vilket typ av tak har du tänkt, fönster och dörrar?
Jag hade väl tänkt mig utan annat än reglar för dörrposter och fönster. Yttertaket komplett efter konstens alla regler med betongpannor som ytskikt.
 
Apprentice skrev:
med betongpannor som ytskikt.
Beroende på vad ni har tänkt er för kostnader så hade jag nog valt tegelpannor istället de har minst dubbel så lång livstid som betongpannorna som håller i 30-40 år innan de börjar släppa igenom vatten...

- M
 
Se där ja, taskigt att behöva byta tak lagom till pensionen. Jag ser att jag har ett nytt ämne att sätta mig in i innan det blir dags att bygga, vill vara förberedd "Alabama".
 
Gladh skrev:
Beroende på vad ni har tänkt er för kostnader så hade jag nog valt tegelpannor istället de har minst dubbel så lång livstid som betongpannorna som håller i 30-40 år innan de börjar släppa igenom vatten...

- M
Brukar inte de flesta hus behöva se över taket efter 20-30 år iaf ? Oavsett ytskikt ?
Min erfarenhet är att i princip alla hus som inte fått taket översett de senaste 20-30 åren börjar behöva en taköverskit - oavsett om det är tegel eller betong !?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Brukar inte de flesta hus behöva se över taket efter 20-30 år iaf ? Oavsett ytskikt ?
Min erfarenhet är att i princip alla hus som inte fått taket översett de senaste 20-30 åren börjar behöva en taköverskit - oavsett om det är tegel eller betong !?
Jag är ingen expert på området utan bara insugit kunskap från andra, så jag har själv inget att referera till. Men det som jag kommit fram till är att ett ordentligt underlagtstak med takpapp och tegelpannor klara sig i upp mot 80 år innan det skall behövas bytas. Medans betongpannorna börjar läcka efter 30-40 år. (vilket är åldern för mina betongpannor :mad: ). Den kunskapen skulle man haft när man köpte huset för 3 år sedan, då hade det nog dragits av lite på priset....

- M
 
Gladh, har du pappad spånt under pannorna så du vet att det är pannorna som är den svagaste länken?
 
Apprentice skrev:
Gladh, har du pappad spånt under pannorna så du vet att det är pannorna som är den svagaste länken?
Jo där ligger takpapp under pannorna, fast det pappet ser inte så rolig ut, torrt som fnöske och bucklig som en potatisåker :(...

Fast så länge pappen är torr skall jag kanske var glad istället :)

- M
 
Gladh skrev:
Jo där ligger takpapp under pannorna, fast det pappet ser inte så rolig ut, torrt som fnöske och bucklig som en potatisåker :(...
- M
Så mao - om du byter pannor så lär du byta papp också ?
Med andra ord så spelade det inte ngn roll om det teoreitisk kunde hållit i 80 år ? :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Så mao - om du byter pannor så lär du byta papp också ?
Med andra ord så spelade det inte ngn roll om det teoreitisk kunde hållit i 80 år ? :)
/K
Nja, om pannorna håller i 80 år så spelar det ju ingen roll att pappen är dålig, eftersom inget vatten släpps igenom pannorna. Men om pannorna bara håller i 40 år, så måste ju pappen vara bra för att klara av de resterande 40 åren :)

Men nu är det ju givetviss så att "just den papp" som jag har på mitt hus var ett måndagsexemplar, så om jag köper ny papp i år, så kommer den ju givetviss vara av bättre kvalite och hålla minst lika länge som tegelpannorna som jag köper ;)

- M
 
Gladh skrev:
Nja, om pannorna håller i 80 år så spelar det ju ingen roll att pappen är dålig, eftersom inget vatten släpps igenom pannorna. Men om pannorna bara håller i 40 år, så måste ju pappen vara bra för att klara av de resterande 40 åren :)

- M
Mjo, men det räcker ju med en enstaka krossad panna (pga en storm eller så) så komme rden dåliga pappen börja läcka - därför brukar man väl ändå byta tak även om pannorna i sig går att återanvända ?

Självklart kommer inte samma sak hända en gång till dock, det håller jag med om ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.