vi har hittat en gård till ett väldigt bra pris, men det är klart det finns en hake...

Övrigt
Kaolinfyndigheter finns i området där fastigheten ligger. Kommunen har emottagit ansökan om att få starta kaolinbrytning, godkänns detta kommer fastigheten förmodligen att lösas in.

Där ligger att regeringsbeslut sedan 1998 på bearbetingstillstånd. Brytningen ska först prövas enligt miljöbalken 9 kap och 11 kap. Det ska sedan ges möjlighet till överklagan.


Det har tydligen lämnats in ansökan tidigare om detta, men den avslogs.

vågar man köpa denna fastighet? har någon erfarenheter?
 
vad innebär det att de vill lösa in fastigheten? vilket pris är det då man pratar om? taxeringsvärdet? inköpspriset? värderingspris?
 
Som ekonomsik risk är det nog ok, det brukar väl som jag har försått det bli ganska bra betalt om marken expropiteras...

Men rent känslomässigt är ju en annan fråga, om man först lägger ned tid och pengar på ett nybygge, som man sedan tvingas sälja (låt vara för mycket pengar)

/K
 
ja det är ju lite det jag känner... man flyttar dit, tar och boar in sig och sen måste man flytta...
men det kan ju oxå bli helt perfekt...
 
Men hallå!

Hur sannolikt är det att någon skulle starta en ny porslinsfabrik i Sverige idag?

"Kaolinförekomster finns utöver i Gaoling även i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA. I Sverige finns kaolin på Ivön i Skåne." Hämtat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaolin

"All" tillverkning flyttas nu till Kina .
De har rätt bra anseende när det gäller porslin också.

//KoW
 
Man har kaolin till annat också:

"Kaolinlerans huvudsakliga användningsområde är att, efter förädling, användas inom pappersindustrin. Det är helt enkelt kaolin som gör papper vita. Kaoliun används även inom keramisk industri, för produktion av plast, färg, gummi och cement.
Det finns ännu ingen produktion av kaolin i Norden, utan hela behovet täcks genom import."

Svenska kaolin
 
Ett möjligen sämre "alternativ" är att de startar verksamhet i närheten, men INTE löser in fastigheten. Hur troligt det är vet jag inte, men en tanke i alla fall. (m.a.p buller m.m.)
 
#7 ah tänkte inte på det där. det har du ju rät i. det ska tydligen låta en hel del..

aja, vi ska titta på stället på söndag, så får vi väl se sedan..
 
Usch, det måste vara hemskt för dem som bott där sedan brytningstillståndet gavs 1998 att veta att en dag kan det komma ett brev i brevlådan, och så får man flytta.

Huset blir, om inte osäljbart, så i alla fall svårsålt. Man får inte världens bästa lust att underhålla och renovera, eftersom det kanske är dumt att lägga pengar på det, och så därtill hela tiden en ovisshet.

Jag skulle tycka att det var väldigt knäckande att bo på det sättet så länge, och ännu är inte fastigheten inlöst utan de håller fortfarande på med "om, utifall att, möjligen, kanske..."

När ni kollar på huset, kolla just detta med hur det underhållits. Något säger mig att man kanske målar över den ruttna plankan istället för att byta den, när man har haft inlösenshotet över sig.
 
Jag tror jag såg detta hus i sydsvenskan. Ett stort hus med stall och många hagar för 1,5 miljoner. Huset var relativt nýbyggt...
Huset såg jättefint ut, och jag tänkte oh vad billigt. Sedan läste jag om att det skulle ev börjas bryta i närheten och då skulle hela gården lösas in.
 
detta hus ser faktiskt fint ut. köket är helt nygjrot, så de som bor där har nog inte varit speciellt oroliga för hur det ska bli med brytningen.

här är det på hemnet
 
#10 ja det är ju just det. det är ett fint stället till väldigt bra pengar! men sen finns det givetvis en hake..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.