Vad tror ni om det här?

Tillverkning....

Man tar en eldningstunna, tillverkar en gjutform av plåt runt den som är ca 20 cm större än radien på tunnan.
Så att det bildas ett mellanrum på 20 cm runt tunnan.

Sedan lägger man ett bockat rostfritt rör runt tunnan i spalten. I en spiral nerifrån och upp.

Sedan fyller man igen spalten med betong.




Inkoppling...

Koppling med pem slang.

Man kopplar in slangen lite under vattenytan från poolen, med fall ner till tunnans nedre del på spiralen.

Den övre delen på spiralen ledar man till poolen ovanför vattenytan med pemslang.



Funktion..

Man eldar sopor grenar m m i tunnan.

Och går allt som jag hoppas så ser värmen till att cirkulation uppstår.

Vattnet leds in i manteln av betong, värmen ser till att det stiger och leds ut till polen.

Sug uppstår så att nytt vatten tillförs.

Betongen ser till att vattnet värms långt efter det att elden slocknat.


Vad tror ni, är det en helt galen ide eller?

Kom gärna med förslag till förbättringar...


M vh Anders....
 
Hej Anders!

Lägg inte ner något arbete på den idén. Den är nog som du kanske också befarar helt galen.

Jobba dock vidare med energilösningar utan att förtröttas!

Poolägare sedan 1978.
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
Okej.

Men om man hoppar självcirkulationen och har en pump.

Och i botten på tunnan så har man lufthål så elden suger ordentligt med syre. Det kan brinna väldigt kraftigt och förhoppningsvis värma upp betongen.

Och har man betong som ackumulator så behövs det ingen övertrycksventil eller öppet system med expansionskärl.

Och poolvatnets värme bestäms med hjälp av hastigheten det pumpas runt med i spiralen.


vad tror ni ?
 
Effekten blir nog som en gammaldags öppen spis, omkring 10% av tillförd energi i form av ved. Galen idé Ja
 
Köp en sämre beggad panna på blocket och elda i verkar enklare. Man kan ju sätta på hjul om den ska flyttas. Se dock till att den inte rullar in till grannen brinnandes :D
 
starion skrev:
Okej.

Men om man hoppar självcirkulationen och har en pump.

?
Jag har experimenterat en hel del med solvärme.

Min uppfattning är hel klar:
Växla aldrig in poolens normala cirkulation i några egna konstruktioner.
Investera i en riktig värmeväxlare. Den kostar en del men därefter har du fria händer att experimentera utan att störa poolcirkulationen.

Kolla lite på solfångarbygge på www.husjournalen.se.
 
En kommentar angående att tunnans mantel av betong skulle värma vattnet långt efter elden slocknar ser jag som omöjligt. Vattnet skulle kyla ner betongmassan på mycket kort tid, om inte tunnan är ofantligt stor förstås ;-)

Värmeväxlare är helt klart ett bättre alternativ, gärna i kombination med en effektiv energikälla. På sommaren skulle det tex kunna vara solfångare.
 
Själva principen på eldningstunna är inte dum alls, själv har jag en i rostfritt som används för att värma min badtunna. Värmen skapar tillräcklig temperaturskillnad mellan inlopp och utlopp så tunnan blir självcirkulerande. Men som många andra nämner, det är ingen vidare verkningsgrad. Men det är ju inte det man eftersträvar med en badtunna som eldas med ved heller...
 
Till ANDHOL.

Hur löste du det hela ?

Lindade du koppar rör runt tunnan,eller hur överförde du värmen från eldningstunnan till badtunnan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.