Har problem att rummet som kaminen sitter i blir tokvarmt medans värmen ej pressas vidare till andra rummet, finns det ngn fläkt att rekomendera på claes ohlsson eller dyl
hur många m3 per timmer bör fläkten kunna skicka ut ?

har funderat på ngn typ av infälld som man kan sätta in i väggen bakanför då värmen från kaminen blåser uppåt där

tacksam för tips !
 
Efter att i flera år funderat på detta med att få bättre spridning på värmen från Braskaminen trots inbyggd fläkt, så tog jag upp ett hål i en platta bakom spisen. Jag knäckte plattan för att få av den där bakom skorstensröret. Tog en ny platta (skiffer) och borrade ett 110mm hål i plattan och väggen bakom. Som El_-micke visar, tog jag en mindre fläkt som passar inne i röret (PAX-fläkt) och styr den med en dimmer/strömbrytare= Fungerar alldeles utmärkt. Bifogar bild. kanske svårt att upptäcka hålet däruppe bakom skorstenen, men det var meningen, det inte skulle synas förmycket
utsug.jpg
 
El_-micke skrev:
en sådan är kan du sätta in [länk]

Bör man inte ha trumfläkt om man kan när det gäller en sånhär grej i ett hem? Typ trumfläktar har väl klart lägre ljudnivå i förhållande till luftmängden de flyttar... eller det kanske behövs så lågt flöde att ljudet ändå kvittar?
 
galento
Hej,skickar en bild hur vi gjort,men det beror väl på planlösning,var eldningskällan är mm.Rören sitter i skåpet över spisfläkten och suger in luften uppe till höger och blåser ut den i hallen på andra sidan väggen,vedspisen står 50cm till höger om spisen,detta är än under "utprovning" än och en annan lösning för att "hänga upp" fläkten i någon läderrems-modell ska det bli för att få ner ljudnivån så gott vi kan(ngt resonansljud nu när den står på spisfläkten)Tidigare hade vi inga ljuddämpare(tänkte inte så långt) utan fläkten satt strax innanför insugshålet men ljudet blev störande speciellt när vi körde fläkten på max,med ljuddämparna blev det verkligen skillnad och nu går det att köra fläkten på max ( 160 m3/tim ) utan irriterande ljud.Vet inte om Du JaneFonda kan få något tips av detta men det är ett intressant ämne som ger behagligare temp i huset samtidigt som man kan spara nån krona. ;)
 
Då värmen från braskaminen stiger till taket borde det ju fungera bra med en takfläkt.
 
Själv har jag internt ventilationssystem som tar och distribuerar den varma luften från min inbyggda kamin/spis. Fungerar klockrent.

En annorlunda ventilationssystem som jag stötte på en gång i ett hus där de distribuerar runt luften. De hade byggt in ventilationskanaler i grunden, typ luftburet golvvärmesystem. Rätt käckt faktiskt och smart.
 
anledningen till min operation var att i angränsande rum (garderob) bakom kaminen, finns ett insug till frånluftspannan. Nu får jag varm luft in i kompressorn som värmer vattnet till golvvärmen. Det fungerar för pannan går utan någon el för uppvärmning, då jag eldar i spisen vill säga.
 
saturnus skrev:
anledningen till min operation var att i angränsande rum (garderob) bakom kaminen, finns ett insug till frånluftspannan. Nu får jag varm luft in i kompressorn som värmer vattnet till golvvärmen. Det fungerar för pannan går utan någon el för uppvärmning, då jag eldar i spisen vill säga.
Blev det stor skillnad?
Själv upplever jag det (men mitt ger inte direktacces till frånluftspannan, som i ditt fall), skulle vara även intressant att mäta. Detta var mycket intressant (kan expertisen ha fel, eftersom jag är skeptisk att de skulle ha rätt, se nedan: )


Diskuterade detta med ingenjörsfirman som designade ventilationen o värmen. De menade att Delta T var för obetydlig för att det skulle huvudtaget göra någon effekt. Samt att pannstyrningen inte skulle hänga med :-/.
 
Jag kan lova Dig Badger, jag har funderat en hel del på att få ännu bättre verkan av braskaminen. Braskaminer värmer intensivt, när man eldar i dom, men kallnar lika fort när fyren har slocknat. Tanken från början var att lägga ett gäng kopparrör där under kåpan till kaminen, och så koppla dessa till returen på golvvärmen. Men det gick inte min polare (chef hos en rörfirma) med på, när jag förklarade mina planer!! Det gick alltså inte att skicka in varmare vatten i pannan. utan det som ville till var att magasinera det varma vattnet i en tank (minst 1kbm) så där tog det slut, med dom funderingarna. Tyckte det verkade jobbigt, så jag slog det ur hågen. Då föddes tanken med varm luft till insuget i garderoben, de andra (kök, bad) sitter för långt ifrån, och det funkar bra. Jag kan inte se något fel med detta, men det är klart, tar man ett snack med panntillverkaren eller dennes servicepersonal som justerar in frånluftventilerna, så tror jag nog att de hittar fel på mitt system. Det händer att det blir uppåt 30 grader i garderoben, men det blir det även i bostaden en varm sommardag, kompresson i pannan mår inte dåligt av det.

 
Ranchn skrev:
Då värmen från braskaminen stiger till taket borde det ju fungera bra med en takfläkt.
Tropikfläkten fördelar nog endast värmen i det rum spisen står i, knappast in i rum i andra delar av bostaden. Och så drar den nog upp en hel del damm.
 
Dammet skall väl torkas bort med dammvippa eller trasa?  ;)
Har man som jag en relativt öppen planlösning torde det fungera.
I vårt fritidshus kommer vi att ha en temp ca 10 grader när vi inte är där med hjälp av vattenburen värme. När vi kommer dit eldar vi upp i braskaminen med alla innerdörrar öppna och takfläken på.

saturnus skrev:
[quote author=Ranchn link=1134857049/0#5 date=1134941123]Då värmen från braskaminen stiger till taket borde det ju fungera bra med en takfläkt.
Tropikfläkten fördelar nog endast värmen i det rum spisen står i, knappast in i rum i andra delar av bostaden. Och så drar den nog upp en hel del damm.[/quote]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.