Vi ska gjuta igen vår torpargrund i huset och har lagt makadam, 30cm cellplast och vattenburen golvvärme. Betongbilen kommer på onsdag med självkompakterande betong. Vi hade 2 st permiterade betongkillar som hjälpte oss men dom har börjat jobba igen och nu står vi utan någon som helst hjälp.

Är det svårt att göra det själv? Vad behöver man och vad ska man tänka på? Ytan är totalt 85kvm.
 
Jag antar att de kommer med en betongpump. I så fall går det väldigt fort att fylla på. Ni bör vara några stycken som har gummistövlar (täta :) så ni kan klaffsa runt i betongsörjan.
Ni behöver även rakor för att dra ut betongen. Det går bra att strappa fast brädor på krattor alternativt bygga av lösvirke.
Betongen flyter ut "ganska" bra men om ni ska få en färdig yta krävs det att ni har verktyg för betong så ni kan släta till det.
Det är ett ganska svårt jobb om det är första gången. Försök gärna hitta någon som kan hjälpa till.
Hur bra precision ni behöver beror helt på vad ni ska ha för yta ovanpå.
 
Jag undrar lite samma sak, och...

Om man antingen ska ha klinkers eller parkett ovanpå betonggolvet gjutet med SKB, behöver man då bearbeta ytan för att släta till den eller blir ytan tillräckligt bra ändå?
 
Normalt går man inte i SKB betong, vad skall man där uppe att göra? Ibalnd ser man folk som skall upp i betongen med jord under stövlarna!
SKB betongen är mycket enkel att jobba med, och det som behövs är en sloda= en platta på ett teleskopskaft som man hyr. Tycker själv det är bättre att lägga på lite för högt, så man kan fösa ut det över formkanten efterhands betongen sätter sig. Kanske inte alldeles lätt om det är inomhus, med endast ett dörrhål. Vatten är inte fel att ha till hands när man jobbar med betong, för att tvätta av verktyg....och kanske sig själv.
Också bra att vara beredd om det blir betong över, att ha någonstans att lägga detta, eller kanske forma upp till något annat.
Lycka till
 
Det blev ingen gjutning i onsdags som tur är. Lyckades skjuta upp det till imorgon ( lördag) så jag har 2 stycken riktiga betongkillar som hjälper till. Känns mycket säkrare så än om man skulle slafsat runt och gjort något halvbra själv. :)

Ska ta lite kort imorgon som jag kan lägga ut sen.
 
saturnus skrev:
Normalt går man inte i SKB betong, vad skall man där uppe att göra? Ibalnd ser man folk som skall upp i betongen med jord under stövlarna!
SKB betongen är mycket enkel att jobba med, och det som behövs är en sloda= en platta på ett teleskopskaft som man hyr. Tycker själv det är bättre att lägga på lite för högt, så man kan fösa ut det över formkanten efterhands betongen sätter sig. Kanske inte alldeles lätt om det är inomhus, med endast ett dörrhål. Vatten är inte fel att ha till hands när man jobbar med betong, för att tvätta av verktyg....och kanske sig själv.
Också bra att vara beredd om det blir betong över, att ha någonstans att lägga detta, eller kanske forma upp till något annat.
Lycka till
Nu kommer jag stå och snickra en gjutform till något kul hela natten. Var en riktigt bra idé! :)
 
En riktigt simpel variant jag har kört med är gamla glass och godislådor på ca 2-3 liter. Blir det en skvätt över så blir det några byttor. Går fint som kantstenar eller som klossar att ställa saker på eller tynga ned presseningar eller .....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.