Ska bygga ut huset, ca 15 kvm byggyta, med gjuten platta på mark, & ska välja golvvärmesystem. Har vattenburen golvvärme i resten av huset, men tror att det blir för mycket jobb (= för krångligt & dyrt) att ansluta till denna. Funderar på elgolvvärme istället.

Pratade med en snickare som lät tveksam till att vi tänkte välja elgolvvärme. Jag har förstått att isoleringen är viktig (minst 250mm eller?), men finns det andra aspekter att beakta som bör styra valet av golvvärmesystem (vi kommer att ha ett 15mm parkettgolv)? Ska man lägga "slangar" eller funkar det lika bra med "mattor"? För- & nackdelar? Kommer uppvärmningen att bli dyr med elgolvvärme?
 
Jag själv valde att bygga mitt vidbyggda garage utan att gjiuta in golvvärmeslingo. Detta då jag inte var säker på att jag ville ha varmgarage och skulle eventuellt få problem med vattenslingor om man ville ha det kallt på vintern.

Nu har jag byggt ett förråd på ca 15 m2 i en del av garaget och där kommer jag lägga el golvvärme. Detta eftersom jag ogillar elradiatorer som ska hänga på väggarna. Det är också bekvämt om man jag som planerat gör kontor i denna del senare.

Om du ska göra en utbyggnad av bostadsyta bör ju första alternativet vara att gjuta in vattenburen golvvärme. Detta ger bäst ekonomi samt valfrihet att byta värmekällai framtiden. Svårigheten för dig kan ju vara avståndet från värmekällan där du ska ansluta golvvärmeslangen. Är detta ogörligt så finns alternativet el-golvvärme alternativt el-radiatorer.

Om jag ska beskriva el golvvärme som du verkar vara inne på att lägga så ser det ut ungefär så här.

All golvvärme ska isoleras bra underifrån som du redan vet, gärna 30 cm eller mer isolering under betongplattan.
ex: http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf

Sedan finns 3 system som kan vara aktuella för dig som vill lägga parkett.

Självreglerande kabel som gjuts in ofta i en kaka ovanpå befintligt golv. Vanlig då man ska lägga klinker i tex våtutrymmen.
ex: http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/benefits/underfloor/default.aspx

El folie som läggs ovanpå en isoleringsskiva (30 mm), finns både lågvoltssytem samt 220 volt. Dessa är inte självreglerande utan har en golvtermostat som reglerar golvvärmen. Kan medföra höga temperaturer om ni tex lägger en matta eller madrass ovanpå golvet. Detta kommer att skada ett trägolv, med sprickbildningar osv.
ex: http://www.ebeco.com/

Sedan finns en golvvärmematta som jag själv använt i sommarstugan samt köpt till mitt förråd. Den är självreglerande och mycket lätt att lägga, behövs ingen isoleringsskiva eller golvtermostat. Bygger bara 5 mm och ger en mycket bra värme och är skonsam mot trägolv.
ex: http://www.intelliohm.se/

Beträffande energiförbrukning så kan man spara lite på golvvärme om man har en lägre inomhustemeperatur. De självreglerande mattorna sparar lite mer än de övriga då de sänker sin effekt efter hur varma golven är. Men de går på el och kommer således kosta lite mer än om man tex har en värmepump som tillverkar varmvatten till ett vattenburet system.

Lycka till!
 
Tack för ditt svar WeeBe!

Jag blev i alla fall lite klokare. Ska fundera vidare lite innan jag bestämmer mig.
 
Jag är ny som medlem i Byggahus.se. Vi bygger om köket och frugan vill ha golvvärme. Huset är är ett om-och påbyggt fritidshus som vi nu bor i året om. Vi vill gärna ha lamellparkett. Vi har faktisk köpt IntelliOhms golvvärmesystem ( http://www.intelliohm.se/ ). Det är som WeeBee skriver en så kallat självreglerande golvvärmematta. Det vi har noterat är att man under alla omständigheter skall undvika att ha tjocka mattor och absolut inte ha tjocka madrasser på värmegolvet. Detta gäller även vattenburna golvvärmesystem. Det kan vara intressant att läsa vad ledande trägolvstillverkare har för synpunkter när det gäller golvvärme. Vi blev uppmärksammade av golvleverantörens återförsäljare på följande passus tagen från tillverkarens hemsida:

Golvvärme
Alla Tarketts trägolv, förutom lönn och bok, fungerar över vattenburna och självbegränsade golvvärmesystem. Men rådgör alltid med din återförsäljare när det gäller golvvärme och trägolv.

Jag vill faktiskt komplettera WeeBee informativa inlägg. Golvvärme kan faktiskt ge ganska stor energibesparing. Det förutsätter naturligtvis att man har ett välisolerat bjälklag och att golvvärmen så att säga ligger i direktkontakt med övergolvet. All genererad väme skall gå uppåt! Bara en försumbar andel skall gå nedåt! Om det finns stegljudsdämpning mellan golvvärmen och övergolvet hindrar man värmetransporten! Om dessa förutsättningar är uppfyllda så blir golvvärme energibesparande. Uppvärmningsbehovet för ett hus är direkt proportionellt mot temeraturskillnaden mellan inne och utetemperatur.Med golvvärme kan Du faktisk sänka medeltemperaturen i rummet med så mycket som 5 C utan att komforten minskar. Är fötterna varma och huvudet kallt så mår Du bra! Anta nu att utetemperaturen är ca 10 C och Du kan sänka innetemperaturen från 23 C (radiatorer) till 18 C (golvvärme). Detta ger faktiskt att golvvärmen förbrukar 100* 8/13 = 61% lägre energi. Det betyder en energibesparing på 39%. Naturligtvis blir energibespringen lägre ju lägre utetemperaturen är. Det är bara att räkna på. Om utetemperaturen är 0 C blir följaktligen energibesparingen ca 21 %.

Förutom det som WeeBee anför om extra när det gäller energibesparing med självreglerande system har man ju möjlighet att använda smarta programerbara termostater så att man lägga in nattsänkning av golv- och rumstemperatur. Vår elektriker har valt ut en prisvärd programerbar termostat. För el-golvvärme är det tydligen enkelt att få till.

Hoppas att mitt inlägg är informativt.
 
Är tveksam till att man skulle kunna sänka tempen 5 grader. Vet ingen som gjort det...

Om man tidigare hade 23 grader inne vill man säkert att åtminstone att golvet ska hålla 23 grader när man går över till golvvärme och skruvar ner tempen 5 grader. Håller golvet 23 grader och utetempen är +10 kommer det att vara varmare än 18 i rummet. I alla fall om huset är någorlunda isolerat.
 
Jag skulle valt vattenburen värme av det enkla skälet att det är mer driftsäkert. När det blir avbrott eller kortslutning i ett elvärmegolv så är det kört. Det blir INTE kortslutning i ett vattenbaserat system, möjligen avbrott/läckage, men knappast de första 40-50 åren om man provtrycker ordentligt.
 
Mitt svar till de två svaren på mitt inlägg är att när det gäller driftsäkerhet, vad gäller vattenburen golvväme kontra de system som WeeBee nämner, vågar jag inte ha en bestämd uppfattning. Men om det så att säga är kört om golvvärmen lägger av i ett rum är väl en överdrift. Resten av huset är ju uppvärmt. De två "foliebaserade" systemen, se www.ebeco.com och www.intelliohm.se har som det verkar liten risk för att det skall uppstå kortslutning. Våderna är ju dessutom inte seriekopplade. Om en våd lägger av påverkas därför inte de andra våderna. Den största risken för att värmesystemet skall lägga av är nog tillståndet i det svenska el-nätet där stora områden blir strömlösa i veckovis efter stormar. Detta drabbar ju också de flesta vattenburna golvvärmesystemen.

När det gäller om och huruvida 5 C temperatursänkning är realistiskt vill jag återkomma till efter att ha gjort vägledande mätningar. Men om vi säger att temperatursänkningen blir 2,5 C istället för 5 C, så halveras mina siffror. Om man dessutom tar i betraktning självregleringen, nattsänkning blir de facto ändå energibesparingen betydande.
 
Tänkte bara tacka för alla goda råd från engagerade medlammar!

Jag valde IntelliOhms system till slut. Kändes iofs ganska dyrt, men det gick väldigt snabbt att lägga (tog hjälp av en elektriker som gjorde jobbet) & har funkat bra hittills.
 
Och energibesparingen, temperaturer mm?
 
Har tyvärr inga exakta svar på dina frågor, men jag har inte märkt av någon avsevärd ökning av energiförbrukningen, så där känns det helt ok. Dessutom innebar utbyggnaden, som var i 2 plan också att vi fick mer yta att värma på övervåningen, där vi har elradiatorer och jag ser ju inte vilken el som förbrukas var :(

Vad gäller temperatur har jag ingen termostat man ser gradantal på & jag har inte mätt med termometer (skulle iofs vara intressant, så jag tror att jag ska göra det). Vi har ju vattenburen golvvärme på resten av nedervåningen så utbyggnaden följer bara samma "koncept"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.