Halloj,

Jag funderar på en ny kamin. Vi vill ha en hyfsat liten kamin med så mycket eftervärme som möjligt och valet står idag mellan Contura 480 och Contura 660T.

När det gäller eftervärme så snackar alla säljare om vikten på kaminen som den avgörande faktorn men enligt min granne som har en 660T är all täljsten under eldstaden utan nytta, den blir helt enkelt inte varm!

Någon som har synpunkter på detta? Skall man undvika kaminer med täljsten vid golvet?

 
Kan ligga nåt i det.... Vi har en täljstenskamin på nästan 2 ton... Den stenen som ligger under eldstaden blir aldrig mer än ljumen... Resten blir dock riktigt varmt o de håller värmen länge också.
 
Det är ändå i det flesta fall kanske bara en tiondel av kaminens vikt..
 
svenl skrev:
Någon som har synpunkter på detta? Skall man undvika kaminer med täljsten vid golvet?
Röken och värmen går alltid uppåt och askan som brukar ligga i botten av eldstaden isolerar mycket bra. Det kalaste luften finns också vid golvet så värmen som trots allt finns där blir kyld rätt snabbt och stenen har mycket begränsad möjlighet att akumulera energi för framtida bruk än den sten som sitter högre upp och blir varmare.
...men jag tycker inte att det är en grund till att undvika den sortens konstruktioner .... Man ska ju i alla fall ha en eldfast eldstadsbotten och den kan lika väl vara uppbyggd av någon sten ;)
gaia
 
AndersG skrev:
Det är ändå i det flesta fall kanske bara en tiondel av kaminens vikt..
I detta fallet är det en Nunna Unni ( tror jag den heter ) som är specialbeställd o byggd... totalt ät det 800 kg täljsten på den.. Enl uppgifter ifrån tidigare ägare och firman som byggde ihop den..
 
Det stämmer att täljstenen gör obefintlig nytta under eldstaden på kaminer av typen Contura och LP-kaminer från Spiscenter, http://www.spiscenter.se/sv/index.html . Det handlar mer om design än om lång eftervärme i detta fall.
 
generellt sätt så bör man ha >150kg för att man skall få några större funktion av värmelagring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.