Hej,

har en ctc oljepanna med Bentone Prio brännare och glada i hågen flyttade vi in för drygt 2 månader sen. Vi har precis beställt begvärme som levereras om cirka 2 månader. Hade lite olja kvar och beställde olja förra tisdagen, de skulle leverera senast igår, tisdag, men självklart så tog det redan slut i måndags. Nu säger de att de har leverat oljan men jag ser inte att de har det. Oljenivåmätaren visar inget och brännaren går ej igång. Den lyser rött näs man sätter på den, trycker på den för återställa den börjar och försöker i 20 sekunder sen stannar den igen.

Inte så erfaren inom det här någon som har tips. Har kontaktat lev och bett dom undersöka om de verkligen har leverat rätt. De stora luckan på tanken får jag ju självklart inte upp...

Tacksam för svar, börjar bli jobbigt utan varmvatten och det är svalt i huset...

/Micke
 
Hejsan,

Ska säga att jag inte är någon expert i detta ämne men om de nu har fyllt på så är det kanske så att när de fyllde på så rörde det upp lite slagg o skit som legat på botten och som nu kommit fram till munstycket eller filtret som täppts igen.

/ Mikael
 
Update:

Fick bekräftat från statoil att de leverat oljan, ganska imponerande faktiskt, föraren hade förklarat precis hur det såg ut, vit brevlåda tog stigen till höger etc. Så då visste jag att det fanns olja, ringde då till firman som installerat brännaren som tipsade om att pumpen på brännaren behövde luftas. Kanon om nån råkar ut för samma sak, tips:
Stäng av brännaren, skruva upp manometerskruven på pumpen(lossa inte hela), sätt igång den och tryck på återställ. Pumpen går igång och det börjar fräsa med diesel(håll en trasa runt), dra åt. Brännaren spottar och fräser och går igång. Till en början brinner den bara några sekunder, men efter några omstarter så kickar den igång.

Tack Mikael för tipset och eventuellt andra som funderat. Hoppas detta kan hjälpa någon annan som råkar ut för sama sak.

/Micke
 
Bra att det löste sig.:)
Nyfiken på hur mycket olja fyllde du på och vad fick du betala?
 
400L köpte jag, har inte fått fakturan än men när jag ringde tidigare o frågade så låg det runt 11,9 + 375kr för leverans (när du köper under 1500L).

/M
 
OK, man kan alttså köpa så små kvantiter. Tack för att du stillade min nyfikenhet.:)
 
Lugnt.
Beror på leverantör, vissa levererar öht ej under 1m3, jag använde statoil.

/M
 
Tänkte bara putta upp den här för att det hjälpte mig idag :)

Körde slut på olja för att OKQ8 inte kunde leverera när det var blank-is (ok ok han var halvvägs ner i diket..). I alla fall så behövde det luftas och allt gick exakt som emjay beskrev :)
 
Trevligt att hjälper nån...
 
emjay skrev:
Update:

Fick bekräftat från statoil att de leverat oljan, ganska imponerande faktiskt, föraren hade förklarat precis hur det såg ut, vit brevlåda tog stigen till höger etc. Så då visste jag att det fanns olja, ringde då till firman som installerat brännaren som tipsade om att pumpen på brännaren behövde luftas. Kanon om nån råkar ut för samma sak, tips:
Stäng av brännaren, skruva upp manometerskruven på pumpen(lossa inte hela), sätt igång den och tryck på återställ. Pumpen går igång och det börjar fräsa med diesel(håll en trasa runt), dra åt. Brännaren spottar och fräser och går igång. Till en början brinner den bara några sekunder, men efter några omstarter så kickar den igång.

/Micke
Tänkte bara meddela att så här 6-7 år senare att detta hjälpte mig under julhelgen att få igång min oljepanna igen 👍
 
  • Gilla
emjay och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.